برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتحولی بر تحول اخلاقی نوجوان شهر اصفهان بود. این پژوهش در قالب یک طرح پژوهشی تجربی، همراه با پیش آزمون، پس آزمون انجام گرفت. جامعه ی آماری پژوهش، کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-90بودند. برای انتخاب نمونه ی مورد نظر، ابتدا از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده گردید. در مرحله اول از مناطق 5 گانه شهر اصفهان یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب و از مدارس موجود در منطقه انتخابی دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه انتخاب شدند و از هر پایه 3 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردید. تعداد اعضای نمونه برای تعیین ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی و سطح تحول اخلاقی شامل 100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر بودند. در مرحله دوم نمونه گیری از دانش آموزان انتخابی پایه سوم رشته علون تجربی 12 دانش آموز پسرو 12 دانش آموز دختر برای آموزش خود-تحولی و 12 دانش آموز پسر و 12 دانش آموز دختر برای گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده آزمون تحول اخلاقی بود که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ برای قسمت اول برابر با 82/0 و برای قسمت دوم برابر با 50/0 بدست آمد.نتایج تحلیل کواریانس در مجموع نشان داد که در مجموع آموزش خودتحولی بر سطح سوم و چهارم تحول اخلاقی دختران و پسران نوجوان تأثیر معناداری داشت و موجب افزایش لین دو سطح از تحول اخلاقی دختران و پسران نوجوان در مرحله ی پس آزمون شده است(P<0.05).
کلید واژه ها:خود تحولی،تحول اخلاقی، نوجوان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه. 1
1-2 شرح و بیان مسأله پژوهشی 3
1-3 اهمیت و ارزش تحقیق. 5
1-4 اهداف تحقیق 6
1-1-4 اهداف اصلی. 6
1-2-4 اهداف فرعی. 6
1-5 فرضیات پژوهش. 7
1-1-5 فرضیات اصلی 7
1-2-5 فرضیات فرعی 7
1-6 متغیرهای پژوهش. 8
1-1-6 متغیرهای مستقل و وابسته 8
1-2-6 متغیرهای جمعیت شناختی 8
1-7-تعریف اصطلاحات و مفاهیم. 8
1-7-1 تعریف نظری استدلال اخلاقی 9
1-7-2 تعریف نظری خود تحولی. 9
1-7-3 تعریف نظری نوجوان 9
1-7-4 تعریف نظری سطح پیش قراردادی 9
1-7-5 تعریف نظری سطح انتظارات متقابل و دو جانبه، نیت ها و برابری بین فردی 9
1-7-6 تعریف نظری سطح وجدان و اصول اجتماعی 9
1-7-7 تعریف نظری سطح پس قراردادی. 9
1-7-8 تعریف عملیاتی استدلال اخلاقی. 9
1-7-9 تعریف عملیاتی خود تحولی 9
1-7-10 تعریف عملیاتی نوجوان 10
1-7-11 تعریف عملیاتی سطح پیش قراردادی 10
1-7-12 تعریف عملیاتی سطح انتظارات متقابل دو جانبه، نیت ها و برابری بین فردی 10
1-7-13 تعریف عملیاتی سطح وجدان و اصول اجتماعی 10
1-7-14 تعریف عملیاتی سطح پس قراردادی. 10
فصل دوم: پیشینهی پژوهشی
2-1 مقدمه 11
2-2 پیشینه ی نظری 12
2-2-1 تاریخچه ای بر نوجوانی 12
2-2-2تحول اخلاقی 12
2-2-3 نظریه روان تحلیل گری. 14
2-2-4 نظریه یادگیری اجتماعی 15
2-2-5 نظریه یادگیری اجتماعی 17
2-2-6 نظریه شناختی تحولی هافمن. 17
2-2-7 نظریه اسنادی. 18
2-2-8 نظریه پردازش اطلاعات 19
2-2-9 نظریه پیاژه 20
2-2-10 نظریه کلبرگ. 23
2-3 نقش ویژگی های فردی در قضاوت اخلاق. 25
2-3-1 جنسیت 25
2-3-2 وضعیت اجتماعی و اقتصادی 28
2-3-3 وظیفه شناسی و نتیجه گرایی. 29
2-3-4 نقش والدین و همسالان 30
2-4 خود – تحولی 32
2-5 پژوهش های خارجی 34
2-6 پژوهش های داخلی 37
فصل سوم: روش پژوهش
3-1مقدمه. 40
3-2 روش پژوهش 40
3-3طرح پژوهش. 41
3-3-1 مرحله اول 41
3-3-2 مرحله دوم 41
3-4 جامعه آماری 41
3-5 نمونه و روش نمونه گیری. 42
3-6 متغیرهای پژوهش. 42
3-6-1 متغیر مستقل 42
3-6-2 متغیر وابسته. 42
3-6-3 متغیر های کنترل 42
3-6 -4 متغیرهای جمعیت شناختی. 42
3-7 ابزار پژوهش 47
3-8 روش نمره دهی به آزمون تحول اخلاقی. 48
3-8-1 گرایش نوع دوستی. 49
3-8-2 نمره سطح تحول اخلاقی 49
3-9 روش اجرای پژوهش 50
3-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1مقدمه. 53
4-2 یافته های توصیفی. 53
4-2-1 ویژگی های جمعیت شناختی. 53
4-2-1-1 ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه مرحله اول پژوهش 54
4-2-1-2 ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه مرحله دوم پژوهش 55
4-3 ویژگی های توصیفی. 56
4-4 ارزیابی پیش فرض ها. 58