برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تجارب اکتسابی دانشجویان دانشگاه تبریز از برنامۀ درسی پنهان در درس تربیت بدنی است. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشگاه تبریز می باشد. بنابراین براساس روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های نیمه سازمان یافته و عمیق با 15 نفر از دانشجویان در خصوص تجربه شان از برنامۀ درسی پنهان در درس تربیت بدنی صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه از نظرات اساتید صاحبنظر استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی داده های پژوهش از روش مطالعه ی مکرر، مقایسه مستمر داده ها، خلاصه سازی و دسته بندی اطلاعات بدون اینکه داده ها آسیبی ببینند استفاده شد. داده های به دست آمده از این مصاحبه ها با بهره گرفتن از روش پیشنهادی اسمیت مورد تحلیل قرار گرفت. چهار مضمون اصلی از یافته ها شامل 1- عوامل مؤثر بر یادگیری؛ 2- موانع یادگیری؛ 3- مشکلات آموزش تربیت بدنی؛ 4- مهارت های اجتماعی به دست آمد. یافته های به دست آمده از تجارب دانشجویان از برنامۀ درسی پنهان در درس تربیت بدنی نشان داد که اگرچه عوامل متعددی از جمله محیط فیزیکی، قوانین و مقررات، ارتباط متقابل اعضای هیئت علمی و دانشجویان و . در یادگیری های پنهان دانشجویان تأثیر داشتند، ولی دانشجویان بیش از همه، به ویژگی های شخصیتی و علمی استاد اشاره کرده و نقش کمتری برای خود قائل بودند. |
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 6
1-4- هدف پژوهش. 8
1-5- سؤال پژوهش. 8
1-6- تعاریف مفاهیم پژوهشی. 8
1-6-1- تجارب اکتسابی. 8
1-6-2- برنامه درسی پنهان. 8
1-6-3- تربیت بدنی 8
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه. .11
2-2- پیشینه نظری تحقیق. 11
2-2-1- تاریخ برنامه درسی پنهان . 11
2-2-2- تعریف برنامه درسی پنهان از دیدگاه صاحبنظران. 13
2-2-3- دیدگاه های برنامه درسی پنهان. 16
2-2-4- برنامه درسی پنهان در آموزش عالی. 19
2-2-5- برنامه درسی آموزش عمومی . 21
2-2-6- تربیت بدنی. 22
2-2-7- اهداف تربیت بدنی. 23
2-2-8- برنامه درسی پنهان در درس تربیت بدنی .23
2-3- پیشینه تجربی تحقیق. 24
2-4- خلاصه و نتیجهگیری. 28
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 30
3-2- جامعه آماری. 30
3-3- نمونه آماری. 30
3-3-1- حجم نمونه. 30
3-3-2- روش نمونه گیری. 30
3-4- ابزار گردآوری داده ها. 31
3-4-1- اعتبار و قابلیت اطمینان ابزار پژوهش. 31
3-4-2- چگونگی جمعآوری داده ها. 31
3-5- روش کار. 31
3-5-1- نوع روش تحقیق. 31
3-5-2- روش تحلیل داده ها. 32
فصل چهارم: تحلیل یافتهها
4-1- مقدمه. 35
4-2- جدول مضمون های حاصل از مصاحبه با دانشجویان. 35
4-3- مضمون های به دست آمده از تحلیل یافته ها. 35
4-3-1- مضمون عوامل مؤثر بر یادگیری. 35
4-3-2- مضمون موانع یادگیری . 38
4-3-3- مضمون های فرعی مشکلات آموزش تربیت بدنی. 4
4-3-4- مضمون های فرعی مهارت های اجتماعی. 43
فصل پنجم: یافتهها و بحث
5-1- مقدمه. 50
5-2- نتیجه گیری. 62
5-3- محدودیت های تحقیق. 63
5-4- پیشنهادها . 63
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی. 63
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی. 63
5-5- منابع مورد استفاده 64
5-5-1- منابع فارسی . 64
5-5-2- منابع انگلیسی . 71
1-1) مقدمه
در عصری که هر روز جوامع بشری شاهد نوآوری های چشمگیر در حوزه های مختلف علوم است، پیشرفت های تکنولوژیک نیازهای آدمی را گسترش می دهد. این فرایند با افزایش پیچیدگی های زندگی انسان در جامعۀ مدرن و صنعتی توسعۀ روزافزون می یابد، به نحوی که در برخی شرایط بدون مرتفع ساختن آنها ، زندگی عادی افراد به مخاطره می افتد. یکی از نیازهای انکارناپذیر افراد در جوامع توسعه یافته، نیاز به «آموزش» است. بسیاری از اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت، هدف نظام آموزش و پرورش را ایجاد و پرورش رفتارهای مطلوب یا تعدیل و حذف رفتارهای نامطلوب در افراد جامعه تلقی می نمایند و معنی حقیقی تربیت را روی آوردن فرد به سوی ارزش ها می دانند. نوع تغییراتی که قرار است در رفتار مخاطبان یک نظام آموزشی ایجاد شود، در منشور برنامه درسی آن انعکاس می یابد که برنامه های درسی درصدد ایجاد تغییرات مطلوب در فراگیران هستند. به طور کلی یک بعد از برنامه ریزی درسی، تهیه و تدوین منطقی محتوا و سند مکتوب برنامه درسی است و بعد دیگر آن مربوط به فرایند آموزش و نحوه انتقال آن به مخاطبان برای رسیدن به هدفهای مورد نظر است. هر جامعه ای با توجه به نظام های ارزشی حاکم بر آن، درصدد تعلیم و تربیت افرادی است که آرمان های خود را در وجود آن ها متبلور سازد که بخش اعظمی از این اهداف از طریق نظام های آموزشی (رسمی و غیررسمی) تحقق می یابد (رضازاده، دلگشایی و سلطان-رضوانفر، 1390).
بنابراین برنامه درسی می تواند محیطی را فراهم کند تا فراگیران ضمن کسب آگاهی های لازم، زندگی کردن را بیاموزند و تجربۀ زندگی کردن را به دست بیاورند و چارچوبی برای تصمیم گیری فراهم آورد، که در قالب آن با بحث از مؤلفه های آن تلاش می شود تجربیات یادگیری و یاددهی سازماندهی شود، اما نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارزش ها تنها از طریق برنامه درسی صریح و اعلام شده انتقال نمی یابند بلکه گاه بیش ترین تأثیر از راه های ضمنی و پنهانی صورت می پذیرد. صاحب نظران تعلیم و تربیت برای تشریح آموخته ها و نگرش هایی که تحت تأثیر این عوامل ضمنی در فراگیران قرار می گیرند و هم چنین پیامدهای آن ها، از عنوان «برنامۀ درسی پنهان» بهره گرفته اند، که دارای اثرات مثبت و منفی فراوان بر فراگیران است (همان).
1-2) بیان مسأله
برنامۀ درسی به عنوان یکی از ستونهای الزامی سازۀ علوم تربیتی نقش بی بدیلی در عملکرد های تربیتی داشته است و حتی پا را از قلمرو رسمی بودن بیرون گذاشته، فرایند های غیررسمی را در بر گرفته است . برنامۀ درسی، به منزلۀ ظرف و ظرفیتی در نظر گرفته شده است که کارکردهای چندگانه پیدا کرده و در صدد بر آمده تا همۀ اتفاق های آموزشی آشکار و پنهان و شکل عملی شدن انتظارات و مقاصد آموزشی را در خود