برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده: هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان مدارس دولتی و نمونهدولتی میباشد. روش تحقیق: روش انجام پژوهش، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 92- 91 است. از این جامعه آماری تعداد 200 دانشآموز دختر و پسر (که برای مطالعات همبستگی حجم مطلوبی میباشد) به طور تصادفی خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه بلوغ عاطفی سینک و بهار گاوا و پرسشنامه خودشناسی رضاخانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار آماری SPSS- 16 و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتهها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان مدارس دولتی و نمونهدولتی تفاوت معنیداری وجود ندارد اما بین بلوغ عاطفی دانش آموزان از نظر جنسیت و پایهی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافته های این پژوهش، میتوان گفت که هرچه سطح بلوغ عاطفی افراد بالاتر باشد میزان خودشناسی آنها نیز بالاتر خواهد بود و نیز با کاهش سطح بلوغ عاطفی میزان خودشناسی آنها نیز کاهش مییابد. |
کلید واژهها: بلوغ عاطفی، خودشناسی، دانش آموزان، مدرسه نمونه دولتی |
فهرست مطالب
شماره و عنوان مطالب | صفحه |
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله 3
1-3 دلایل توجیهی و ضرورت انجام تحقیق .6 1-4 اهداف تحقیق6 1-4-1 هدف کلی . 6
1-4-2 اهداف جزئی 6
1-5 فرضیه های تحقیق. 7
1-6 متغیرهای تحقیق 7
1-7 تعریف مفهومی متغیرها 7
1-8 تعریف عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم: عنوان فصل دوم
2-1 مقدمه . 10
2-2 مبانی نظری بلوغ و بلوغ عاطفی 10
2-2-1 تعاریف مختلف بلوغ. 10
2-2-2 نظریه های مختلف در مورد نوجوانی 11
2-2-3 اهمیت بلوغ 12
2-2-4 انواع بلوغ . 13
2-2-5 سنین بلوغ در ایران 14 2-2-6 عوامل مؤثر در بلوغ. 14
2-2-7 معیارهای بلوغ . 14
2-2-8 علتهای بلوغ 15
2-2-9 تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ.15
2-2-10 رشد بدن.6 1
2-2-11 رشد حرکتی و فعالیت بدن. 17
2-2-12 رشد عقلی و پیشرفتهای درسی در دوران بلوغ 17
2-2-13 رسش جنسی17
2-2-14 تفاوتهای فردی در رشد مربوط به بلوغ 19
2-2-15 رشد مغز در دوران بلوغ 19
2-2-16 تغییر حالتهای برانگیختگی در دوران بلوغ 20
2-2-17 واکنش به تغییرات مربوط به بلوغ.20
2-2-18 تأثیر بلوغ بر حالتهای هیجانی و رفتار اجتماعی 21
2-2-19 زودرسی و دیررسی بلوغ. 22
2-2-20 زمانبندی بلوغ 22
2-2-21 خصایص بلوغ. 24
2-2-22 منشأ نگرانیهای دوره بلوغ 25
2-2-23 خطرهای روانشناختی بلوغ 26
2-2-24 خصوصیات افراد دارای بلوغ عاطفی 27
2-2-25 معیارهای رفتارهای عاطفی بالغ. 27
2-2-26 فرآیند شکل گیری عواطف28
2-2-27 نگرشها و علائق در دوران بلوغ . 28
2-2-28 روابط با دوستان و همسالان در دوران بلوغ 29
2-2-29 هیجانات در دوران بلوغ. 29
2-2-30 سازگار شدن با تغییرات دوران بلوغ. 29
2-3 مبانی نظری خودشناسی 30
2-3-1 تعاریف مختلف خودشناسی 30
2-3-2 نظام خود 32
2-3-3 نظریه های مختلف در مورد خود و مراحل مختلف آن . 38
2-3-4 جنبههای مختلف خود 42
2-3-5 حیطههای مختلف خود . 44
2-3-6 مفهوم خود و دیدگاههای مختلف درمورد آن 45
2-3-7 روانشناسی و رابطه آن با خودشناسی 46
2-3-8 خودشناسی در قرآن کریم 46
2-3-9 پیدایی شناخت خود در چه سنی است 47
2-3-10 خودشناسی و ارتباط آن با حافظه . 47
2-3-11 اهمیت خودشناسی . 47
2-3-12 اهمیت خودشناسی در رفتار اخلاقی با خود 47
2-3-13 آثار خودشناسی . 48
2-3-14 راههای دستیابی به خودشناسی . 49
2-3-15 مشکلات مربوط به توسعه خودآگاهی 50
2-3-16 ویژگیهای افراد دارای خودشناسی 52
2-3-17 رابطه خودشناسی با هوشهیجانی و دیدگاهپذیری . 52
2-3-18 نقش ادراک از خود در رشد آسیبشناسیروانی . 52
2-3-19 نقش ادراک از خود در رشد اختلال اضطراب اجتماعی 53
2-4 پیشینه پژوهشی تحقیق . 53
فصل سوم: عنوان فصل سوم
3-1 مقدمه . 64
3-2 روش پژوهش 64
3-3 جامعه، حجم نمونه و روش نمونه گیری . 64
3-4 ابزارهای اندازه گیری 65
3-4-1 پرسشنامه بلوغ عاطفی 65
3-4-2 پرسشنامه خودشناسی . 65
3-4-3 پرسشنامه محقق ساخته . 65
3-5 روش جمعآوری اطلاعات 65
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 66
فصل چهارم: عنوان فصل چهارم
4-1 مقدمه . 68
4-2 یافته های جمعیتشناختی 68