برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
فصل اول
1-1- مقدمه 7
1-2- بیان مساله 9
1-3- اهمیت و ضرورت مساله 11
1-4- اهداف پژوهش 14
1-4-1- هدف کلی پژوهش 14
1-4-2- اهداف جزئی پژوهش 14
1-5- سوالات پژوهش 14
1-6- فرضیه های پژوهش 14
1-7- تعاریف متغیرها (مفهومی و عملیاتی) 15
فصل دوم
2-1- مقدمه 18
2-2- خلاقیت و فرایند شکل گیری آن 18
2-2-1- ماهیت خلاقیت 18
2-2-2- ابعاد خلاقیت 19
2-2-2-1- نظریه شناختی 19
2-2-2-2- نظریه انگیزشی 21
2-2-2-3- نظریه تعاملی استرنبرگ 21
1- جهان درونی 22
2- تجربه 22
3- دنیای بیرونی 23
4- سبکهای فکری 23
2-3- الگوهای فرایند خلاقیت 36
2-3-1- الگوی والاس 36
2-3-2- الگوی بارون 37
2-3-3- الگوی آمابیل 37
2-4- تدریس 38
2-4-1- مفهوم تدریس 38
2-4-2- الگوهای تدریس 39
2-4-2-1- خانواده الگوهای پردازش اطلاعات 40
2-4-2-2- خانواده الگوهای تعامل اجتماعی 42
2-4-2-3- خانواده الگوهای رفتاری 43
2-4-2-4- خانواده الگوهای رشد ویژگیهای فردی 45
2-4-3- روشهای تدریس 46
2-4-3-1- روشهای تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم 46
2-4-3-2- روشهای تدریس مبتنی بر تعامل 48
2-4-3-3- روشهای تدریس مساله محور 49
2-5- تدریس خلاق 51
2-5-1- مفهوم تدریس خلاق 51
2-5-2- عوامل موثر بر تدریس خلاق معلمان 52
2-5-3- فنون خلاقیت در تدریس 54
2-6- ارتباط و نقش آن در تدریس 55
2-6-1- مفهوم ارتباط 56
2-6-2- عناصر ارتباط 57
2-6-3- انواع ارتباط 58
2-7- کنش و واکنش کلامی 61
2-7-1- مفهوم کنش و واکنش 61
2-7-2- کنش و واکنش آموزشی 61
2-7-3- فنون تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی 62
2-8- پژوهشهای انجام گرفته در داخل کشور 67
2-9- پژوهشهای انجام گرفته در خارج از کشور 71
2-10- نتیجهگیری 75
فصل سوم
3-1- مقدمه 78
3-2- روش و طرح پژوهش 78
3-2-1- جامعه آماری 78
3-2-2- نمونه آماری و نحوه نمونه گیری 78
3-2-3- ابزار و شیوه گردآوری داده ها 79
3-2-4- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش 80
3-3- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها: 81
فصل چهارم
4-1- مقدمه 83
4-2- آمار توصیفی 83
4-2-1- آمار توصیفی نمونههای آماری بر اساس مقطع تحصیلی و گروه آموزشی 83
4-2-2 آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها 86
4-3- تجزیه و تحلیل سوالها و فرضیه ها 87
4-3-1 – سوالهای پژوهش 87
4-3-2 – فرضیه های پژوهش 89
فصل پنجم
5-1- مقدمه 94
5-3- نتایج فرضیه های پژوهش 98
5-4- نتیجه گیری نهائی 100
5-5- محدودیتهای پژوهش 101
5-6- پیشنهادهای پژوهش 102
5-6-1- پیشنهادهای کاربردی 102
5-6-2- پیشنهادهای پژوهشی 102
1-1- مقدمه
توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در هر جامعه مستلزم تربیت اجتماعی افراد متفکر، سازنده و کارآمد است. آموزش و پرورش در این زمینه نقش اصلی را ایفا می کند. نظام آموزش به عنوان یک نظام پویا و هدفمند دارای دو بعد کمی و کیفی است و رشد موزون، متناسب و متعادل این نظام مستلزم رشد هر دوی این ابعاد به موازات یکدیگر است. توسعه و گسترش کمی آموزش بدون توجه به کیفیت، مسائلی چون افت تحصیلی، وابستگی علمی، عرضه اضافی نیروی انسانی متخصص و عدم فرصت جهت خلاقیت را موجب میشود. هر چند توسعه و گسترش کیفی نظام آموزش نیز بدون توجه به کمیت، به محرومیت انسانها از حق تحصیلات و افزایش تبعیضات اجتماعی منجر میگردد. در هر حال کیفیت نظام آموزش و ارتقاء آن پدیدهای نیست که یک کشور قادر باشد، بیاعتنا از کنار آن بگذرد بلکه همه کشورها باید نوسازی و تجدید کیفیت در نظام آموزشی خود را همواره مدنظر قرار دهند (قورچیان، 1373). لذا کیفیت و کارایی تدریس موضوعی است که از دیر باز مورد توجه تحقیقات تربیتی بوده و هست، و عوامل زیادی در کارایی تدریس دخالت دارند از آن جمله دانش و مهارت، تجربه، سن، جنس، میزان سواد و رشته تحصیلی معلمان، ویژگیهای شخصیتی و اعتقادی معلم، برنامه درسی، میزان مهارت در برقراری ارتباط با دانش آموزان، فلسفه حاکم بر نظام آموزشی و مفیدی (1383) بر این باور است: نقش معلم در حیات تربیتی دانش آموزان از مهمترین عناصر یک برنامه مناسب و مطلوب است و کیفیت آموزش آنان به وجود معلمان کارآمد و خلاق، موثر و آگاه بستگی دارد (به نقل از چراغ چشم، 1386). داشتن معلمان خلاق و نوآور در نظام