برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی با کیفیت زندگی کاری از دیدگاه کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه رازی است که تعداد آنها 503 نفر (304 مرد و 199 زن) بود. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران به تعداد 218 (131 نفر مرد و 87 نفر زن) آزمودنی برآورد گردید. روش نمونه گیری با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انجام شد. جهت گرد آوری داده ها از سه پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده نیهوف و مورمن ( 1993)، اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی استفاده گردید. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 89/0 ، 96/0 و 91/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (جدول، فراوانی، درصد، نمودار، میانگین و انحراف معیار) و روش های آمار استنباطی (کالموگروف – اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، Tتک گروهی و رگرسیون چند گانه) استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که وضعیت عدالت سازمانی ادراک شده، پایین تر از حد متوسط (5/2) و اعتماد سازمانی و کیفیت زندگی کاری پایین تر از حد متوسط (3) می باشد. نتایج گویای آن است که بین عدالت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین از بین مؤلفه های عدالت سازمانی ادراک شده، ابعاد عدالت تعاملی و عدالت توزیعی بیشترین توان پیش بینی کیفیت زندگی کاری را دارند. به علاوه از بین مؤلفه های اعتماد سازمانی، بعد اعتماد نهادی بیشترین توان پیش بینی کیفیت زندگی کاری را دارد. |
واژگان کلیدی: عدالت سازمانی ادراک شده، اعتماد سازمانی، کیفیت زندگی کاری، کارکنان دانشگاه رازی، |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1) مقدمه . 3
1-2) بیان مساله. 4
1-3) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 7
1-4) اهداف پژوهش 9
1-5) سوالات پژوهش 9
1-6) فرضیه های پژوهش 9
1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات 10
1-7-1) تعاریف مفهومی اصلاحات. 10
1-7-2) تعاریف عملیاتی اصطلاحات. 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
1- 2) مقدمه. 17
2-2) مفهوم لغوی عدالت و عدالت سازمانی ادراک شده. 17
3-2) تاریخچه عدالت سازمانی 18
4-2) عدالت سازمانی. 19
5-2) عدالت در سازمان و مدیریت 21
6-2) اهمیت عدالت سازمانی 23
7-2) نظریه های عدالت 26
1-7-2) نظریههای محتوایی واکنشی 27
2-7-2) نظریههای محتوایی مؤثر 27
3-7-2) نظریههای فرآیندی منفعل. 28
4-7-2) نظریههای فرآیندی مؤثر 28
8-2) اصول عدالت سازمانی 29
9-2) ابعاد عدالت سازمانی. 29
1-9-2) عدالت توزیعی. 30
2-9- 2) عدالت رویه ای 32
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-9-2 ) عدالت مراوده ای. 34
4-9-2) عدالت بین فردی . 35
10-2) علل عدم تحقق عدالت در سازمان ها. 36
1-10-2) تعریف نشدن اهداف و استراتژی ها بر محور عدالت 36
2-10-2) محیط و تأثیر آن بر رفتارهای عادلانه . 37
3-10-2) فناوری و عدالت سازمانی. 37
11-2) تبیین عدالت موجود بین مدیریت و سازمان. 38
12-2) آثار بی عدالتی و تبعیض در سازمان:. 39
13-2) آثار و پیامدهای رعایت عدالت در سازمان 40
1-13-2) عملکرد کاری. 41
2-13-2) رفتارهای تبعی سازمانی. 41
14-2) مفهوم اعتماد 41
15-2) تعاریف اعتماد. 42
16-2) انواع اعتماد . 43
1-16-2) اعتماد بنیادی 44
2-16-2) اعتماد بین شخصی. 44
3-16-2) اعتماد عام یا تعمیم یافته 45
17-2) اعتماد سازی 47
1-17-2) گام اول: فرهنگ سازی 47
2-17-2) گام دوم: رهبری . 48
3-17-2) گام سوم: ایجاد ارتباطات 48
18-2) شیوه های اعتماد سازی . 50
19-2) طبقه بندی های اعتماد 51
1-19-2) مدل اعتماد از دیدگاه مارتینز 51
2-19-2) طبقه بندی وارا. 53
3-19-2) طبقه بندی الونن و همکاران. 54
20-2) جنبه های مدیریتی اعتماد. 56
فهرست مطالب
عنوان صفحه
21-2) اعتماد سازمانی 56
22-2) مفهوم اعتماد در ادبیات سازمانی 59
23-2) ابعاد اعتماد سازمانی. 60
24-2) انواع اعتماد در سازمان 61
1-24-2) اعتماد بر پایه بازدارندگی. 61
2-24-2) اعتماد مبتنی بر آگاهی. 61
3-24-2) اعتماد بر پایه ی تشخیص ( همانند سازی). 62
25-2) مدل و چارچوب تئوریکی بحث اعتماد سازمانی. 63
26-2) پیامدهای کمبود اعتماد در سازمان. 64
27-2) دستاورد بالای اعتماد در سازمان 64
28-2) تعاریف کیفیت زندگی کاری. 66
29-2) تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 68
30-2) روند تغییر توقعات سازمان ها و کارکنان و کیفیت زندگی کاری 69
31-2) دلایل توجه به کیفیت زندگی کاری. 70
32-2) برنامه های کیفیت زندگی کاری و ویژگی های آن 71
33-2) نتایج و محدودیت های برنامه ای کیفیت زندگی کاری 72
1-33-2) کارمندیابی و گزینش. 73
2-33-2) تحلیل شغل 73