عنوان
بررسی رابطه هوش هیجانی و شیوههای فرزندپروری مادران با خلاقیت دختران دبستانی شهر کرمانشاه
استاد راهنما
دکتر مختار عارفی
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول مقدمه. 2
مقدمه. 3
بیان مسأله. 4
ضرورت و اهمیت پژوهش. 6
اهداف پژوهش. 6
هدف های فرعی 7
فرضیههای تحقیق 7
تعاریف(به صورت مفهومی و عملیاتی) 7
فصل دوم پیشینه پژوهش. 8
خلاقیت. 9
فرایند خلاقیت. 10
روند تحولی خلاقیت در کودکان. 12
ویژگیهای افراد خلاق 12
شیوه های آموزش و تمرین خلاقیت. 12
بازدارنده های خلاقیت. 16
فرزند پروری 16
شیوههای فرزندپروری و فرهنگ. 17
پیشینه مطالعات شیوههای فرزند پروری 17
دیدگاه های مرتبط با فرزندپروری 19
هوش. 25
فرایند های حافظه یا شناخت. 36
هیجان. 37
هوش هیجانی 38
پژوهشهای داخلی مرتبط با متغیرهای پژوهش. 49
پژوهشهای خارجی 50
فصل سوم روش پژوهش. 53
طرح پژوهش. 54
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 54
ابزار پژوهش. 55
روش اجرا 57
روش تجزیه و تحلیل دادهها 57
فصل چهارم یافته های پژوهش. 58
4-2 دادههای استنباطی 61
فصل پنجم بحث و نتیجهگیری 66
بحث و نتیجهگیری 67
محدودیتهای پژوهشی 70
پیشنهادها 71
پیشنهادهای پژوهشی 71
پیشنهادهای کاربردی 72
فهرست منابع فارسی 73
فهرست منابع انگلیسی 80
چکیده
شناخت و شکوفاسازی خلاقیت در کودکان میتواند گامی مؤثر در جهت رشد و پیشرفت جامعه باشد. بنابراین مطالعهی عوامل مرتبط با خلاقیت ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش، مطالعهی ارتباط میان هوشهیجانی و شیوههای فرزندپروری مادران با خلاقیت دختران است. به این منظور تعداد 70 دانشآموز دختر دبستانی شهر کرمانشاه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و آزمون «خلاقیت تورنس» بر روی آنها آزمون «هوش هیجانی شیرینگ» و آزمون «شیوههای فرزندپروری بامریند» بر روی مادران آنها اجرا شد. دادهها بهوسیله آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل همبستگی پیرسون نشان داد که بین شیوههای فرزندپروری مقتدرانه با خلاقیت رابطه مثبت و بین شیوههای فرزندپروری مستبدانه و مسامحهکارانه با خلاقیت رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی مادران، با خلاقیت رابطه مثبت وجود دارد. داده های پژوهش اهمیت شیوههای فرزندپروری و جو عاطفی حاکم بر خانواده و همچنین هوش هیجانی مادران را بر روی خلاقیت کودکان نشان داد.
کلید واژهها: هوش هیجانی، شیوههای فرزندپروری، خلاقیت.
مقدمه
به موازات گسترش علوم در زمینههای مختلف، مطالب علمی در اثر پدیده انفجار اطلاعات، در طول مدت کوتاهی اهمیت نخستین خود را از دست داده و به اطلاعاتی کم اهمیت و دست دوم تبدیل میشوند.
در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند تولید فکر نو و ایده جدید است.
در قرن حاضر خلاقیت، ارزشی روبه فزونی است، هدف امروزهی بسیاری از جوامع بالا بردن خلاقیت و نوآوری افرادی است که تحقق بخش نیازهای قرن 21 باشد.(توگرول[1]، 2013)
اندیشه خلاق قابلیتی است که میتوان آن را در تمامی ابعاد زندگی انسان مشاهده کرد. انسان به وسیلهی همین تفکر خلاق میتواند توانمندیهای خود و بالتبع جامعه را افزایش داده، مسائل و مشکلات را حل نموده و به سوی کمال و ترقی پیش رود.
و این چنین است که اهمیت نیاز به کودکان خلاق و آفریننده به عنوان منابع انسانی فردا، بر کسی پوشیده نیست، پرورش کودکان خلاق برای رفع تنگناهای موجود و ابلاغ و خلق روشها و فنون منتهی به خودکفایی و رهایی از وابستگی حائز اهمیت است(افروز، 1386)
امروزه متخصصان امر تعلیم و تربیت به این نکته واقفند که