عنوان:
بررسی عوامل زیرساختی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران
تابستان 92
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول :کلیات تحقیق2
مقدمه 3
بیان مساله .4
اهمیت وضرورت تحقیق 6
اهداف پژوهش 8.
اهداف کلی پژوهش.8-
اهداف جزئی پژوهش .8-
متغیرهای تحقیق 8
سوال اصلی پژوهش9
سوال ویژه پژوهش 9-
تعاریف .10
تعاریف نظری 10-
تعاریف عملیاتی 11-
فصل دوم :ادبیات یا پیشینه پژوهش.12
مقدمه .13
بخش اول –مبانی نظری پژوهش .13
مفاهیم اساسی مدیریت دانش 13
ماهیت دانش 13
سلسله مراتب دانش14
اطلاعات 14
تعریف دانش .15
ویژگی های دانش .17
فهرست مطالب
عنوان صفحه
انواع دانش .18
فرایند تبدیل دانش یا دانش آفرینی.19
مدیریت دانش .20
تعریف مدیریت دانش .21
اصول مدیریت دانش22
فرایند مدیریت دانش23
-خلق دانش.23
-حفظ ونگهداری دانش.24
بازیابی وتوزیع دانش(سهیم سازی)24-
-کاربرد دانش.25
مدیریت فرایندی دانش.26
راهبردهای مدیریت دانش.27
دیدگاه های مدیریت دانش27
تئوری های مدیریت دانش28
مدل های مدیریت دانش30
عوامل زیر ساختی مدیریت دانش .32
سازمان یادگیرنده و سازمان یاددهنده .34
تکنولوژی اطلاعاتی 39
فناوری اطلاعات به عنوان توانمندساز مدیریت دانش.40
ارتباط بین مدیریت دانش و فناوری اطلاعات.41
رهبری43
گامهای رهبران در مسیر مدیریت دانش سازمانی .43
ساختار سازمانی 45
فهرست مطالب
عنوان صفحه
-بی مرزی .47
سیالی و روانی47
جذابیت.47-
انعطاف پذیری47-
روابط غیر رسمی 47
ابعاد ساختاری برای استقرار مدیریت دانش سازمانی.48
-رابطه مبتنی بر اعتماد48
-رابطه تعاملی برون سازمانی .48
-رابطه عاطفی فراگیر49
فرهنگ سازمانی49
فرهنگ متناسب با استقرار مدیریت دانش .49
-ابعاد فرهنگی مورد نیازجهت استقرار مدیریت دانش در سازمان .51
-فرهنگ تسهیم دانش.51
-فرهنگ مشارکتی .52
-فرهنگ اعتماد محور.52
-فرهنگ نوآورانه .53
-فرهنگ باز.53
-فرهنگ سازمانی یادگیرنده .54
یادگیری سازمانی 54
یادگیری.55
-سطوح یادگیری .55
-یادگیری فردی .55
-یادگیری تیمی 55
-یادگیری سازمانی .56
فهرست مطالب
عنوان صفحه
انواع یادگیری.56-
-یادگیری انطباقی 56
-یادگیری زایا یا خلاق. 56
-یادگیری زدایی56
-مهارت های یادگیری57
-یادگیری الگویی57
-گفتمان .57
منابع انسانی .58
دانشگران .59
اصول اداره کارکنان دانشگران .60
-مشارکت دانایی محور60
-ایجاد شبکه دانش 60
-توسعه ظرفیت یادگیری60
-فعالیت تیمی. 60
-شریک تجاری .61
-رویکرد استراتژیک.61
– برنامه ریزی توسعه فردی 61
-رفتار احترام آمیز61
-آموزش 61
مهارت های لازم در آموزش کارکنان دانشی .62
عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش .62
-تکنولوژی اطلاعات .63
-فرایندها63
-مردم(افراد).63
-تعهد استراتژیک.63
موانع استقرار مدیریت دانش .64
فهرست مطالب
عنوان صفحه
-فرهنگ سازمانی .64
-سیستم های انگیزشی .64
-کمبود بازارهای دانش 65
-مقاومت کارکنان .65
-سلسله مراتب سازمانی .65
تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق .66
-تحقیقات انجام شده در داخل کشور.66
-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور68
نتبجه گیری 73
فصل سوم :روش شناسی پژوهش .74
مقدمه 75
روش پژوهش 75
جامعه آماری پژوهش 75
نمونه و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه 76
روش ها یا ابزار گردآوری داده ها.76
روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها.77
-روایی77
-پایایی .77
روش تجزیه و تحلیل داده ها77
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها80
مقدمه .81
تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها81
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها.83
فصل پنجم:خلاصه ،نتیجه گیری و پیشنهادها.88
خلاصه .89
نتایج .90
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بحث و تفسیر نتایج 92
نتیجه گیری .95
محدودیت های پژوهش96
-محدودیت در کنترل محقق 96
-محدودیت خارج از کنترل محقق96
پیشنهادها.97
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش.97-
پیشنهادهای مبتنی بر تجارب محقق 98-
توصیه به محققان آینده 98
فهرست منابع .99
پیوست ها105
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1:تعریف دانش از دیدگاه صاحب نظران16
جدول2-2:جنبه های متفاوت دانش و کاربردهای آنها.17
جدول2-3:حافظه سازمانی 24
جدول2-4:دیدگاه های مختلف پیرامون تعریف مدیریت دانش 28
جدول2-5:عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت دانش63
جدول3-1: توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب جنسیت75
جدول3-2: توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب جنسیت76
جدول3-3: توزیع سؤالات پرسشنامه در بین متغیرهای مورد مطالعه76
جدول3-4: جدول تناظر سؤالات ویژه با سؤالات پرسشنامه.77
جدول4-1: توزیع ودرصد فراوانی نمونه ها بر حسب جنسیت.81
جدول4-2: توزیع و درصد فراوانی نمونه ها به تفکیک مدرک تحصیلی.81
جدول4-3: توزیع و درصد فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت.82
جدول4-4: توزیع میانگین و انحراف معیار نمرات متغیرها به تفکیک جنسیت83.
جدول4-5:نتایج حاصل از آزمون نمونه در مورد مقایسه میانگین زیرساخت فنی دانشگاه 83
جدول4-6:نتایج حاصل ازآزمون نمونه درمورد مقایسه میانگین زیرساخت فرهنگ سازمانی 84
جدول4-7: نتایج حاصل ازآزمون نمونه درمورد مقایسه میانگین زیرساخت یادگیری سازمانی دانشگاه .84
جدول4-8: : نتایج حاصل ازآزمون نمونه درمورد مقایسه میانگین زیرساخت ساختار سازمانی دانشگاه .85