برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
ارتقاء بهزیستی روانشناختی دانش آموزانبه عنوان یکی از موضوعات مهم در ادبیات پژوهش پیرامون مدرسه و نقش های آن دیده می شود. .اما پژوهش در زمینه ابعاد عاطفی دانش آموزان موضوعی فراموش شده است . هدف مطالعه حاضر بررسی الگوی روابط میان پیش بینی کننده های بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی بالا و پایین است.
پژوهش حاضر در زمره تحقیقات همبستگی با استفاده ازروش های “الگویابی علی” قرار می گیرد.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی شهر بیرجند بوده اند که به روش نمونه گیری طبقه ای 436 نفر (202پسر و 234 دختر) انتخاب شده اند.به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت، بهزیستی روانشناختی،بهزیستی مدرسه ،هویت ،انگیزش ،و خودکار آمدی تحصیلی استفاده شده است.
تحلیل داده های پژوهش نشان دادکه:1. دو مدل به لحاظ ساختاری با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین مقایسه شاخص های برازش مدل با محدودیت و بدون محدودیت هم نشان داد که مدل بدون محدودیت از شاخص های برازش بهتری برخوردار است.
با توجه به نتایج پژوهش،اولا معامان و مربیان باید به نقش با اهمیت شخصیت،هویت،انگیزش،خود-کارآمدی و بهزیستی مدرسهبر بهزیستی روانشناختی توجه نمایند ، و ثانیابه این نکته توجه داشت که پردازش های شناختیدانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین بطور معناداری متفاوت است که می تواند بسیاری از فرایندهای روانشناختی آنان تحت تاثیر قرار دهد.
کلید واژه: پنج عامل بزرگ شخصیت،بهزیستی مدرسه، ،هویت تحصیلی،انگیزش تحصیلی،خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی روانشناختی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول- مقدمه وکلیات پژوهش 1
1-1.مقدمه.2
2-1. بیان مساله.3
3-1. چارچوب مفهومی الگو. 6
4-1. اهداف پژوهش. 9
5-1. سوالات اصلی پژوهش 9
6-1. فرضیه ها9
7-1. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش10
8-1. تعاریف نظری و عملیاتی وازه ها11
فصل دوم – ادبیات پژوهش.17
1-2. مبانی فلسفی و علمی بهزیستی روانشناختی18
2-2. ابعاد بهزیستی روانشناختی20
3-2. تعاریف بهزیستی روانشناختی.22
4-2. پیش بینی کننده های بهزیستی روانشناختی .26
1-4-2. متغییر های جمعیت شناختی و بهزیستی روانشناختی26
2-4-2. شخصیت و بهزیستی روانشناختی.27
3-4-2. خود کار آمدی و بهزیستی روانشناختی30
4-4-2. پایگاه های هویت و بهزیستی روانشناختی.32
5-4-2. انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشناختی37
6-4-2. بهزیستی مدرسه و بهزیستی روانشناختی. 39
5-2. شخصیت و هویت43
6-2. شخصیت و خود کار آمدی.45
7-2. شخصیت ،انگیزش و عملکرد تحصیلی.47
8-2. مقایسه دانش آموزان دارای عملکرد بالا و پائین50
1-8-2. خودکارآمدی تحصیلی.50
2-8-2. نگرش به مدرسه51
3-8-2. انگیزش و خود تنظیمی51
4-8-2. ارزش گذاری برای هدف.52
9-2. جمع بندی فصل دوم52
فصل سوم- روش شناسی پژوهش54
مقدمه.55
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-3. روش تحقیق55
2-3. جامعه آماری و گروه های نمونه.55
3-3. روش نمونه گیری56
4-3. ابزارهای جمع آوری اطلاعات،روائی و پایائی آنها.57
1-4-3. فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت57
2-4-3. مقیاس های بهزیستی روانشناختی.60
3-4-3. پروفایل بهزیستی مدرسه64
4-4-3. مقیاس انگیزش تحصیلی66
5-4-3. مقیای پایگاه های هویت تحصیلی68
6-4-3. فرم خود کارآمدی برای یادگیری.71
5-3. روش اجرای پرسشنامه ها.73
6-3. روش های آماری تحلیل داده ها.74
7-3. مفروضه های زیر بنائی مدل سازی معادلات ساختاری75
فصل جهارم- تجزیه و تحلیل داده ها79
مقدمه.80
توصیف آماری گروه تحقیق80
توصیف آماری متغییرهای تحقیق80
ماتریس همبستگی بین متغییرهای تحقیق.83
بررسی الگوی پیشنهادی تحقیق83
بررسی فرضیه های تحقیق.84
آزمون هم ارزی مدل های ساختاری.100
فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری.104
خلاصه105
بحث105
نتیجه گیری126
محدودیت های پژوهش.127
پیشنهادات پژوهشی127
پیشنهادات کاربردی.127
منابع130
فهرست مطالب
عنوان صفحه پیوست ها149 پیوست الف: مقیاس های بهزیستی روانشناختی150
پیوست ب: مقیاس انگیزش تحصیلی والرند.154
پیوست ج :فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت156
پیوست ه : مقیاس پایگاه های هویت تحصیلی.158
پیوست و: فرم خود کار آمدی برای یادگیری.161
پیوست ز: پروفایل بهزیستی مدرسه.166
. مقدمه