برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت شکاف دیجیتالی کتابخانه های عمومی شهر همدان انجام شده است. جامعه ی آماری مورد مطالعه 12 باب کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شهر همدان و 17180 نفر اعضای این کتابخانه ها است که از طریق نمونه گیری بوسیله جدول مورگان 375 نفر انتخاب شد و بعد به نسبت اعضاء هر کتابخانه به کل جامعه آماری، تعداد نمونه ای نیز به همان نسبت برای هر کتابخانه منظور شد. روش تحقیق پیمایشی و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شده و جهت پاسخ به پرسش ها و فرضیه های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد کتابخانه های مورد مطالعه از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حد مطلوبی نیستند و با وجود مجهز بودن تمامی این کتابخانه ها به رایانه و شبکه رایانه ای، اکثر کتابخانه دیگر سخت افزارهای رایانه ای و نرم افزارهای کاربردی را ندارند. منابع الکترونیکی نیز در این کتابخانه ها بسیار ضعیف است، به طور کلی زیرساخت های فناوری اطلاعات این کتابخانه ها نیاز به غنی سازی دارد. مهارت فناوری اطلاعات اعضای کتابخانه های عمومی شهر همدان با توجه به میزان استفاده و اولویت استفاده آنان از رایانه و خدمات اینترنت در حد متوسط بوده و از اینترنت بیشتر برای استفاده از موتورهای جستجو، کاوش در شبکه جهانی وب، و پست الکترونیک استفاده می کنند. مهمترین عوامل ایجاد کننده شکافدیجیتالی در جامعه مورد پژوهش به لحاظ مدیریتی «نبود سیاست گذاری و برنامه ریزی» و «تفاوت در امکانات شبکه رایانه ای» و به لحاظ استفاده کاربران جامعه پژوهش به ترتیب « عدم تهیه و فراهم آوری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در کتابخانه»، و «عدم امکان دسترسی به رایانه و تجهیزات رایانه ای در کتابخانه» هستند، و شکافدیجیتالی در زنان نسبت به مردان، در افراد مسن نسبت به جوانان، در افراد با تحصیلات پایین تر نسبت به تحصیلات بالاتر، و در گروه های کم درآمد نسبت به افراد با درآمد بالا بیشتر است. |
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسئله 3
1-3. تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم 4
1-3-1. شکافدیجیتالی 4
1-3-2. کتابخانه های عمومی 5
1-4. اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-5. اهداف پژوهش 8
1-5-1. اهداف اصلی 8
1-5-2. اهداف فرعی 8
1-6. پرسش های پژوهش 8
1-6-1. پرسش اصلی 8
1-6-2. پرسش های فرعی 9
1-7. فرضیه های پژوهش 9
1-8. متغیرهای پژوهش 10
1-8-1. متغیر مستقل 10
1-8-2. متغیر وابسته 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه 12
2-2. کتابخانه های عمومی 12
2-2-1. تعریف کتابخانه عمومی 12
2-2-2. تاریخچه کتابخانه های عمومی 13
2-2-3. اهداف کتابخانه عمومی 16
2-2-4. وظایف کتابخانه عمومی 17
2-2-5. خدمات کتابخانه عمومی 17
2-2-6. جامعه استفاده کننده کتابخانه عمومی 17
2-2-7. نیروی انسانی کتابخانه عمومی 17
2-2-8. انواع کتابخانه های عمومی 19
2-2-9. درجه بندی کتابخانههای عمومی 20
2-3. شکافدیجیتالی 21 2-3-1. مقدمه 21 2-3-2. تعریف شکافدیجیتالی 24
2-3-3. شکافدیجیتالی و نابرابری های آموزشی 26
2-3-4. مفاهیم مرتبط با شکافدیجیتالی 28
2-3-5. ابعاد شکافدیجیتالی 31
2-3-6. شاخص های شکافدیجیتالی 33
2-3-7. دلایل وجود شکافدیجیتالی 34
2-3-8. پیامدهای شکافدیجیتالی 35
2-3-9. راهکارهای برطرف کردن شکافدیجیتالی 35
2-4. کتابخانه ها و شکافدیجیتالی 37
2-5. راهکارهای کتابخانه های در گذر از شکافدیجیتالی 39
2-6. خلاصه مبانی نظری 41
2-7. پیشینه پژوهش 42
2-7-1. پیشینه پژوهش در داخل 43
2-7-2. پیشینه پژوهش در خارج 46
2-7-3. خلاصه پیشینه پژوهش 49
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه 51
3-2. روش اجرای پژوهش 51
3-3. جامعه مورد پژوهش 51
3-4. نمونه و روش نمونه گیری 52
3-5. ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری دادههای پژوهش 52
3-6. روایی ابزار گردآوری داده های پژوهش 53
3-7. پایایی ابزار گردآوری داده های پژوهش 53
3-8. روش تجزیه و تحلیل داده ها 54
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1. مقدمه 56
4-2. یافته های توصیفی 56
4-2-1. جنسیت 56
4-2-2. سن 57
4-2-3. تحصیلات 58
4-2-4. درآمد 59
4-3. یافته های مربوط به پرسش های پژوهش 59
4-3-1. پاسخ به پرسش اول پژوهش 59
4-3-1-1. امکانات سخت افزاری و ارتباطی 60
4-3-1-2. امکانات نرم افزاری 63
4-3-1-3. منابع الکترونیکی 64
4-3-2. پاسخ به پرسش دوم پژوهش 65
4-3-2-1. یافته های مربوط به مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات 66
4-3-2-1-1. یافته های میزان آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات 66
4-3-2-1-2. یافته های میزان استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای 67
4-3-2-1-3. یافته های الویت استفاده از (نیاز به) رایانه و برنامه های رایانه ای 69
4-3-2-1-4. یافته های میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف ویژه و شخصی 71
4-3-2-1-5. یافته های الویت استفاده از (نیاز به) خدمات اینترنت برای اهداف ویژه و شخصی 73
4-3-2-1-6. یافته های میزان استفاده از خدمات کتابخانه ای 74
4-3-3. پاسخ به پرسش سوم پژوهش 75
4-3-3-1. یافته های عوامل عدم استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای در کتابخانه 76
4-3-3-2. یافته های مهمترین عوامل عدم استفاده از رایانه و برنامه های رایانه ای در منزل 78
4-3-3-3. یافته های اهمیت عوامل ایجاد شکافدیجیتالی در کتابخانه های عمومی شهر همدان 80
4-4. آزمون فرضیه های پژوهش 81
4-4-1. آزمون فرضیه اول پژوهش 81
4-4-2. آزمون فرضیه دوم پژوهش 84
4-4-3. آزمون فرضیه سوم پژوهش 87
4-4-4. آزمون فرضیه چهارم پژوهش 90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1. مقدمه 95
5-2. خلاصه پژوهش 95
5-3. بحث در مورد پرسش های پژوهش 96
5-3-1. بحث در مورد پرسش اول 96
5-3-2. بحث در مورد یافته های پرسش دو 101
5-3-3. بحث در مورد یافته های پرسش سوم 104
5-4. بحث در مورد فرضیه های پژوهش 107
4-5-1. بحث در مورد فرضیه اول 107
5-4-2. بحث در مورد فرضیه دوم 108
5-4-3. بحث در مورد فرضیه سوم 109
5-4-4. بحث در مورد فرضیه چهارم 110
5-5. نتیجه گیری 111
5-6. پیشنهادهای پژوهش 112
5-6-1. پیشنهادهای کاربردی 112
5-6-2. پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده 114
فهرست منابع
منابع فارسی 116
منابع انگلیسی 119
پیوست ها
الف) پرسشنامه مدیران 121
ب) پرسشنامه کاربران 124
ج) فهرست کتابخانه های عمومی شهر همدان 128