برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان.صفحه
چکیده1
فصل اول کلیات پژوهش
1ـ1 مقدمه3
1ـ2 بیان مسئله6 1-3اهمیت و ضرورت پژوهش9
1ـ4 اهداف پژوهش9
1ـ5 فرضیه پژوهش9
1ـ6 پرسش های پژوهش 10
1ـ7 تعریف مفاهیم پژوهش.10 1ـ7ـ1 تعاریف مفهومی10
1ـ7ـ2تعاریف عملیاتی.11
1ـ8 متغیرهای پژوهش11
فصل دوم : مبانی نظری و مرور پیشینههای پژوهش
2-1 مقدمه13
2ـ2 تعریف خواندن.13
2ـ3 نظریه های خواندن .14
2ـ4 اهداف خواندن.15
2ـ5 نگرش خواندن .16
2ـ6 مدلهای خواندن .18
2ـ6ـ1 مدل بالابه پایین .19
2ـ6ـ2 مدل پایین به بالا .20
2ـ6ـ3 مدل تعاملی.20
2ـ6ـ4 مدل جبرانی تعاملی.20
2ـ6ـ5 مدل پیوندگرا .21
2ـ6ـ6 مدل متوازن 21
2ـ6ـ7 مدل کارایی کلامی .22
2ـ7 تعریف مطالعه 22
2ـ8 راهبردهای مطالعه 23
2-9 تفاوت بین خواندن و مطالعه25
2-10عادت مطالعه.26
2ـ11 مولفههای عادت مطالعه28
2-12 روشهای جدید مطالعه .38
2ـ12ـ1 روش SQ3R39
2ـ12ـ2 روش SQ6R40
2ـ12ـ3روشSQ4R42
2ـ10ـ4 روش SQ5R42
2ـ12ـ5 روش مردر 43
2ـ12ـ6 روش آموزش دو جانبه .44
2ـ12ـ7 روش مطالعه مشارکتی 45
2ـ12ـ8 روش پرسیدن دو جانبه 46
2ـ12ـ9 روش خواندن انتقادی 47
2ـ13 پیشینههای پژوهش 47
2ـ13ـ1 پیشینههای داخل ایران47
2ـ13ـ2 پیشینههای خارج از ایران 56
2-14 استنتاج از پیشینههای پژ.وهش61
فصل سوم: روش پژوهش
3ـ1 مقدمه .63 2جمعیت آماری.63
3-3 نمونهی آماری و شیوه نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.63
3-4روش تحقیق.64
3ـ5 ابزار جمعآوری اطلاعات .65
3-6 شیوهی جمعآوری اطلاعات66
3-7 شیوه تجزیه و تحلیل داده ها.66
3-8 اعتبار و پایایی67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4ـ1مقدمه..70
4ـ2 یافته های توصیفی .70
4ـ3 پاسخ به پرسشهای پژوهش.75.
4-4 آزمون فرضیهها85
فصل پنجم:بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها
5ـ1مقدمه..91
5ـ2 نتیجهگیری.92
5-3پیشنهادها96
5-4 محدودیتهای پژوهش.96
منابع و مآخذ97
پیوستها و ضمائم.104
چکیدهی انگلیسی .110
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد انجام گرفته است .
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه، مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد در سال 1393 که تعداد آنها 2890 نفر بوده و تعداد 120 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نگرش خواندن ASRA[1] و عادت مطالعه [2] PSSHIاستفاده شده است و برای تحلیل داده ها و مقیاسهای نگرش خواندن و عادتمطالعه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین نگرش به خواندن و عادت به مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد تفاوت معناداری وجود دارد.با توجه به نوع متغیرها(هردو کمی) برای مقایسه آنها از آزمونOne-Sample Test استفاده شد با توجه به سطح معناداری متغیرهای موردنظر چون سطح معناداری آن از05/0 کمتر میباشد و برابر000/0 میباشد نتیجه میگیریم بین نگرش به خواندن و عادت به مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه ما مورد تایید قرار میگیرد.همچنین با توجه به یافته های پژوهش نگرانی، سختی و دشواری با میانگین 30/1 درصد در هنگام خواندن مهمترین عامل شکلدهی نگرش نسبت به خواندن دارد و وضعیت فیزیکی و تندرستی با میانگین03/1 درصد بیشترین تأثیر در عادت به مطالعه داشته است. درنتیجه، مددجویان ندامت گاههای شهر خرمآباد نیاز به برنامه ریزی برای لذت و سرگرمی ورفع نگرانی، سختی، دشواری، ترغیب و تشویق از سوی دیگران و چگونگی رویارویی با فعالیت خواندن در نگرش خواندن را دارند و نیز مددجویان ندامتگاه شهر خرمآباد برای عادت به مطالعه نیاز به برنامه ریزی و راههایی برای تقویت حافظه، توانایی خواندن، تقسیم بندی زمان، وضعیت فیزیکی و تندرستی، یادداشت کردن، انگیزش و یادگیری دارند .
کلید واژهها: خواندن ، عادتمطالعه، مددجویان، ندامتگاههای شهر خرمآباد، مطالعه، نگرش خواندن
1-1مقدمه
از زمانی که خط اختراع شد و بشر توانست اندیشههایش را به شکل ثبت شده نگهداری نماید و به سایر انسانها انتقال دهد یکی از اهدافش خوانده شدن این دانش مکتوب بوده است. بشریت میخوانده و میخواند تا امکان پرورش احساساتش فراهم شود و از این رهگذر آگاهیهای او رشد کند. علاوه بر این شناخت مردمان و فرهنگهای مختلف، یادگیری موضوعات جدید، شروع سبکهای جدیدی از زندگی همه ارمغانهای خواندن هستند. خواندن عملی است که در آن دیدن، شناسایی علائم نوشتاری،