برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افسردگی، نشخوار فکری و سوگیری توجه به محرکهای منفی و افزایش سوگیری توجه به محرک های مثبت بوده است. روش مورد استفاده در این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان بود، که با تشخیص افسردگی اساسی به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده بودند. نمونه به حجم 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعین مرکز مشاوره دانشگاه انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک، دو بار به فاصله دو هفته و مقیاس پاسخ های نشخواری و تکلیف رایانهای دات پراب برای اندازه گیری سوگیری توجه بر روی هر مشارکت کننده در پیش آزمون اجرا شدند. اندازه گیری مجدد به کمک همین مقیاس ها و تکالیف 8 هفته بعد دوباره انجام شدند. داده ها در یک طرح اندازه های مکرر با یک عامل بین گروهی (گروه) و یک عامل درون گروهی (افسردگی، نشخوار فکری، سوگیری توجه نسبت به محرک های مثبت و سوگیری توجه نسبت به محرک های منفی) تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که به جزء برای سوگیری توجه مثبت، اثر روش مداخله در افسردگی، نشخوار فکری و سوگیری توجه منفی معنادار بوده است. نتایج در ارتباط با یافته های موجود تبیین شده اند.
واژگان کلیدی: افسردگی، نشخوار فکری، سوگیری توجه و ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1-1-مقدمه 2
2-1-بیان مسئله 5
3-1-اهداف پژوهش 8
4-1-ضرورت انجام پژوهش 8
5-1-فرضیه های پژوهش 9
6-1-تعریف نظری مفاهیم مطرح شده در فرضیه های پژوهش 9
1-6-1-اختلال افسردگی 9
2-6-1-سوگیری توجه 9
3-6-1-نشخوار فکری 10
7-1-تعریف عملیاتی 10
1-7-1-افسردگی 10
2-7-1-سوگیری توجه 10
3-7-1-نشخوار فکری 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
1-2-مقدمه 12
2-2-تعریف افسردگی 12
3-2-شروع افسردگی 12
4-2-علائم افسردگی 13
5-2-دیدگاه های رایج درباره افسردگی 13
1-5-2-نظریه زیست شناختی 13
2-5-2-نظریه روان تحلیل گری 14
5-5-2-نظریه روابط موضوعی 14
3-5-2-نظریه شناختی 14
4-5-2-نظریه یادگیری 16
6-2-پیوند شناخت و هیجان تقدم و تاخر هر یک نسبت به دیگری 16
7-2-نقش هیجان و خلق بر کارکرد شناختی 17
8-2-توجه و انواع آن 18
9-2-سوگیری توجه و مشکلات هیجانی 19
10-2-سوگیری توجه در افسردگی 19
11-2-نظریه های مربوط به سوگیری توجه 20
12-2-نشخوار فکری و افسردگی 20
13-2-درمان های رایج برای افسردگی 22
1-13-2-درمان دارویی 22
2-13-2-درمان های غیر دارویی 22
1-14-2-خلاصه ای از تحقیقات انجام شده داخل کشور 24
2-14-2-خلاصه ای از تحقیقات انجام شده خارج کشور 25
فصل سوم: روش پژوهش
1-2-مقدمه
2-3-طرح پژوهش 36
3-3-جامعه پژوهش 36
4-3-حجم نمونه و روش نمونه گیری 36
5-3-ابزار پژوهش 36
1-5-3-آزمون افسردگی بک 2 36
2-5-3-مقیاس پاسخ های نشخواری 37
3-5-3-آزمون رایانه ای دات پراب 37
6-3-روش اجرا 38
7-3-شرح جلسات آموزش ذهن آگاهی 39
8-3-تجزیه و تحلیل داده ها 40
فصل چهارم: یافته های پژوهش
1-4-مقدمه 43
الف-یافته های توصیفی 43
2-4-توصیف مشخصات جمعیت شناختی گروه نمونه 43
ب-یافته های استنباطی 46
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه 59
2-5 خلاصه ای از مراحل کار و یافته ها 59
3-5 بحث و نتیجه گیری 61
4-5 نتیجه گیری کلی 65
5-5 محدودیت های پژوهش 66
6-5 پیشنهادهای پژوهش 67
منابع
منابع فارسی 69
منابع لاتین 72
پیوست ها
برگ اطلاعات و رضایت نامه تحقیق 77
پرسشنامه افسردگی بک 78
پرسشنامه اضطراب بک 80
مقیاس نشخوار فکری 81
مقدمه
یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی که اکثر جوامع با آن مواجه اند اختلال افسردگی است (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000، ترجمه نیکخو و آوادیس یانس، 1381). در هر مقطع معینی از زمان 20-15 درصد افراد بزرگسال، در سطح قابل توجهی از افسردگی رنج میبرند و حدس زده میشود که حدود 75 درصد موارد بستری در بیمارستان روانی را موارد افسردگی تشکیل می دهند (هاوتون[1]، کرک[2]، سالکووس کیس[3] و کلارک[4]، 1989، ترجمه قاسم زاده، 1385). بر این اساس میتوان افسردگی را به عنوان یک مشکل جدی در حوزه بهداشت روان به شمار آورد.
شروع و سیر افسردگی به متغیرهای مختلف زیست شناختی، سابقه بیماری، محیطی و روانی-اجتماعی مربوط میشود (همان). افسردگی را میتوان نتیجه عوامل متقابل گوناگونی در نظر گرفت. بر این اساس تفاسیر زیست شناسی، مبین جنبه های جسمی افسردگی در نظر گرفته میشوند و تفاسیر روان شناختی، مبین آنند که چگونه افسردگی از نظر عاطفی، هیجانی، احساسی و خلقی روی افراد اثر میگذارد (بلاک برن[5]، 1987، ترجمه شمس، 1382).