جدول۳-۱٫ ابعاد و ترتیب شماره سوالات مربوط به شخصیت کارآفرینی
شماره سوالات
مؤلفه ها
۱-۲-۳-۴
خطرپذیری
۵-۶-۷-۸
خلاقیت
۹-۱۰-۱۱
استقلال طلبی
۱۲-۱۳-۱۴-۱۵
توفیق طلبی
۱۶-۱۷-۱۸
کنترل درونی
جدول ۳-۲٫ ابعاد و ترتیب سوالات مربوط به رفتار کارآفرینانه
شماره سوالات
مؤلفه ها
۱۹-۲۰-۲۱-۲۲
نوآوری
۲۳-۲۴-۲۵
راه اندازی کسب و کار
۲۶-۲۷-۲۸
ثبت اختراع
جدول۳-۳٫ مؤلفه ها و ترتیب سوالات مربوط به بعد عوامل انسانی تسهیم دانش
شماره سوالات
مؤلفه ها
۲۹-۳۰-۳۱-۳۲-۳۴
تمایل به تسیم دانش
۳۳-۳۵-۳۶-۳۷-۴۱-۴۲-۴۳-۴۹
تخصص فردی
۳۹-۴۰-۴۴-۴۵-۴۶-۴۷-۴۸-۵۰
تجربه فردی
۳-۶-۱-۱٫ روایی ابزار
منظور از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. روایی گویای آن است که نتایج حاصل از به کارگیری ابزار سنجش تا چه اندازه با نظریه یا نظریاتی که ابزار آزمون بر اساس آن ها تدوین شده است، تناسب دارد(کومارو همکاران،۲۰۰۳: ۳۰۴). اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی، میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. روایی محتوا، این اطمینان را ایجاد میکند که همه ابعاد و مؤلفه هایی که میتواند مفهوم موردنظر تحقیق را منعکس کند، در آن تحقیق وجود دارد. به منظور کسب اطمینان از روایی محتوایی سوالات موجود در پرسشنامه، اقدام به کسب نظر متخصصین آکادمیک شد که به همین منظور محقق آن را به رویت چند تن از اساتید محترم از جمله استاد راهنما و مشاور رسانید. با توجه به نظرات اساتید نکات مبهم و نارسای پرسشنامه برطرف و برخی از گزینه ها که ارتباطی با فرضیهها و اهداف تحقیق نداشتند، حذف شد. درنهایت پس از اعمال نظرات اصلاحی، پرسشنامه تدوین واعتبار آن توسط افراد مذکور مورد تأیید قرار گرفت.
۳-۶-۱-۲٫ پایایی ابزار
پایایی یک تحقیق، ثبات وسازگاری مفهوم مورد سنجش را نشان میدهد که به ارزیابی درستی و خوب بودن یا برازش یک نسخه کمک میکند. پایایی اشاره به این نکته دارد که آیا یک سنجه خاص که به طور مکرر برای سنجش یک مفهوم به کار می رود میتواند منجر به نتایج مشابهی در طول زمان شود یا خیر(بیگی،۱۳۸۹). پایایی پرسشنامه طی یک مطالعه مقدماتی شامل ۳۰ نفر از پاسخگویان در جامعه آماری و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به دست میآید. مطابق فرمول زیر آلفای کرونباخ برای اعتبارسنجی پرسشنامه گرفته می شود و گویای پایایی نسبتا مطلوب است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه می شود.
Ra=
که در آن:
=j تعداد سوال های زیر مجموعه پرسشنامه یا آزمون
= sj2 واریانس زیر آزمون j ام
= s2 واریانس کل پرسشنامه یا آزمون
قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۶۰ درصد معمولا ضعیف ، دامنه ۷۰ درصد قابل قبول و دامنه بیش از۸۰ درصد خوب تلقی میگردد و هرچه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، بهتر است.
در این تحقیق تلفیقی از سه پرسشنامه استفاده شد که به منظور بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. جدول ۳-۴ پایایی کلی و هر یک از مؤلفه ها را نشان میدهد:
جدول۳-۴٫ ضرایب آلفای کرونباخ
آلفای کرونباخ کلی
تعداد سوالات
مؤلفه
سازه
ردیف
۰٫۷۰
۴
خطرپذیری
شخصیت کارآفرینی
۱
۴
خلاقیت
۳
استقلال طلبی
۴
توفیق طلبی
۳
کنترل درونی
۰٫۷۴
۴
نوآوری
رفتار کارآفرینانه
۲
۳
راه اندازی کسب و کار
۳
ثبت اختراع
۰٫۷۱
۵
تمایل به تسهیم دانش
عوامل انسانی تسهیم دانش
۳
۸
تخصص فردی
۸
تجربه فردی
۳-۷٫ تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی
تحلیل عاملی میتواند به دو صورت اکتشافی و تاییدی باشد. اینکه کدام یک از این دو شکل باید در تحلیل عاملی به کار رود مبتنی بر هدف تحلیل داده هاست. تحلیل اکتشافی وقتی به کار می رود پژوهشگر شواهد کافی قبلی و پیش تجربی برای تشکیل فرضیه برای تعداد عامل های زیربنائی داده ها نداشته و در حقیقت مایل باشد درباره تعیین تعداد یا ماهیت عامل هایی که واریانس بین داده ها را توجیه میکند،داده ها را بکاود. بنابرین تحلیل اکتشافی بیشتر به عنوان یک روش تدوین و تولید تئوری و نه یک روش آزمون تئوری در نظر گرفته شود.
در تحلیل عاملی تاییدی، پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض می شود داده های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتا اندک توصیف، تبیین یا توجیه میکند. این مدل مبتنی بر اطلاعات پیش تجربی درباره ساختار داده هاست که میتواند به شکل ۱) یک تئوری یا فرضیه، ۲) یک طرح طبقه کننده معین برای گویه ها یا پاره تست ها در انطباق با ویژگی های عینی شکل و محتوا، ۳) شرایط معلوم تجربی و ۴) دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره داده های وسیع باشد(هومن،۱۳۸۴، ۲۹۵).
۳-۸٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تحلیل داده های گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام می شود. در سطح آمار توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری میانگین و انحراف معیار به کار توصیف داده های پژوهش پرداخته خواهد شد. پس از احراز همبستگی بین متغییرهای اصلی تحقیق از روش تحلیل مسیر و از نرم افزارهای SPSS و lisrel استفاده می شود.
۳-۹٫ جمع بندی
در این فصل ابتدا نقشه عملی تحقیق ترسیم شد تا خواننده را با کلیاتی از تحقیق آشنا سازد. سپس به توصیف تحقیق علمی پرداخته شد و بعد از آن به بررسی و بیان روشن روش تحقیق این پژوهش پرداخته شد. در بخش روش شناسی نیز به طور خلاصه بیان شد که این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی تحلیلی میباشد.
در ادامه به بیان جامعه و نمونه آماری مورد مطالعه در این تحقیق پرداخه شد و سپس توضیح داده شدکه برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. سپس مطالبی پیرامون روایی و پایایی ابزار سنجش بیان گردید. در پایان و در بخش تجزیه و تحلیل داده ها به روش های تحلیلی مورد استفاده در این پژوهش اشاره گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه