گفتاراول: سازمان های شاکی: ۷۴
گفتاردوم: مراجع صالح به رسیدگی جرم قاچاق: ۷۵
بنداول: مراجع قضایی دادگستری ۷۷
بنددوم: مراجع غیردادگستری: ۷۹
گفتارسوم: قطعیت یا عدم قطعیت آراء صادره درخصوص جرم قاچاق: ۸۲
گفتارچهارم: تأمین کیفری مرتکبان بزه قاچاق ۸۵
فصل دوم: بررسی جرم شناختی قاچاق سوخت در استان خوزستان ۸۷
مبحث اول: علل و ریشه های وقوع پدیده قاچاق سوخت در استان خوزستان ۸۸
گفتاراول: عوامل اقتصادی ۸۸
بنداول: تفاوت قیمت. ۸۸
بنددوم: پایین بودن ریسک تجارت پنهان. ۸۹
بندسوم: اقتصادرانتیر (مربوط به کشور های تولید کننده نفت) ۹۰
بندچهارم: وجودانحصاردرزمینه واردات و صادرات برخی ازکالاها ۹۱
گفتاردوم: عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی ۹۲
بند اول: مصرف گرایی. ۹۲
بنددوم: موقعیت جغرافیایی. ۹۲
بندسوم: بیکاری. ۹۴
بندچهارم: ضعف عوامل امنیتی. ۹۵
بند پنجم: بروکراسی وتشریفات اداری. ۹۶
بندششم: فسادمالی واداری. ۹۶
بند هفتم: ضعف قوانین و مقررات. ۹۷
بندهشتم: سیستم های سنتی وقابل جعل وتقلب. ۹۸
مبحث دوم: تأثیر عامل جغرافیایی و بازارچه های مرزی بر پدیده قاچاق سوخت در استان خوزستان ۹۸
گفتاراول: بررسی عامل جغرافیایی برپدیده ی قاچاق سوخت در استان خوزستان ۹۸
گفتار دوم: نقش بازارچه های مرزی در کاهش پدیده قاچاق سوخت در استان خوزستان ۱۰۲
بنداول: توجیه دلائل نیاز به ایجاد بازارچه های مشترک مرزی ۱۰۵
بنددوم: اهداف ایجاد بازارچه های مرزی. ۱۰۷
بندسوم: تأثیرات ایجادبازارچه های مشترک مرزی برمتغیرهای کلان ۱۰۸
سقف واردات بازارچه های مشترک مرزی درسال۱۳۹۰. ۱۱۱
مبحث سوم: تأثیرهدفمندسازی یارانه حامل های انرژی برقاچاق سوخت ۱۲۰
گفتاراول: یارانه انرژی ۱۲۱
گفتاردوم: شواهدآماری ازنظام یارانه ها ۱۲۳
گفتارسوم: مشکلات نظام فعلی پرداخت یارانه ۱۲۷
بنداول: پرداخت همگانی وکاهش اثربخشی یارانه ها. ۱۲۷
بنددوم: افزایش بی رویه مصرف وفشاربرمنابع عمومی بودجه دولت ۱۳۰
گفتارچهارم: اثرات پرداخت یارانه انرژی به صورت مستقیم ۱۳۱
بنداول: تأثیریارانه برمصرف انرژی. ۱۳۱
بنددوم: تأثیریارانه برقاچاق سوخت. ۱۳۱
نتیجه گیری ۱۳۳
راهکارها وپیشنهادات برای پیشگیری ازقاچاق سوخت ۱۳۵
فهرست منابع: ۱۳۹
مقالات ۱۴۱
پایان نامه ها ورساله ها ۱۴۲
قوانین و مقررات ۱۴۳
سایت های اینترنتی ۱۴۴
ضمائم ۱۴۵
فهرست جداول
جدول شماره ۱: طول مرزهای ایران با همسایه ۹۹
جدول ۲: فهرست بازارچه های مرزی ۱۰۲
جدول شماره (۴) : عملکرد بازارچه های مرزی در شش ماهه اول سال ۱۳۸۸و۱۳۸۷ (ارقام به هزار ریال) ۱۱۶
جدول (۵) : سهم یارانه های مستقیم وحامل های انرژی از تولیدناخالص داخلی (درصد) ۱۲۳
جدول (۶) : سهم بخش های مختلف اقتصاد از یارانه انرژی (۱۳۸۴) ۱۲۵
جدول (۴) : سهم مصرف (غیرمستقیم) خانوارهای روستایی از حامل های انرژی بر اساس جدول داده- ستاده سال ۱۳۸۴ ۱۲۸
جدول (۶) : اطلاعات مصرف، شاخص قیمت و یارانه حامل های انرژی طی دوره ۸۵-۱۳۸۰ ۱۲۹
فهرست اشکال
شکل (۱) : نسبت یارانه حامل های انرژی به بودجه جاری دولت ۱۲۲
شکل (۲) : مقایسه قیمت انرژی در داخل و خارج کشور (لیتر- ریال) ۱۲۴
مقدمه
یکی از مهمترین معضلات و چالش های کشورهای در حال توسعه، فساد مالی ناشی از اقتصاد زیر زمینی و مصداق بارز آن قاچاق می باشد. کشور ما نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه، اخیراً با نوع جدیدی از قاچاق کالا در حوزه ی فراورده های سوختی مواجه گشته که خطرات ناشی از قاچاق بی رویه فراورده های نفتی، ضمن تهدید اقتصاد ملی و ایجاد بحران در نظامهای اجتماعی، مالی و. زمینه بروز خطرات امنیتی را فراهم نموده است. اختلاف بسیار زیاد قیمت سوخت در ایران با آن سوی مرزها که ناشی از پرداخت یارانه های ملی به فراورده های نفتی می باشد و بحران سوخت در کشورهای همسایه، موجب شد قاچاق سوخت، بیشترین آمار کالاهای قاچاق از داخل به خارج از کشور را به خود اختصاص می دهد. بر اساس آمارهای غیر رسمی، روزانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت از کشور به صورت غیر قانونی قاچاق و بخش اعظمی ازنیاز کشور های عراق، افغانستان وپاکستان از مرزهای خوزستان،کردستان، سیستان بلوچستان و. تأمین می شود. [۱]
افزایش فراینده ی قاچاق سوخت از مرزهای کشوری معلول تفاوت فاحش قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار است، علاوه بر ضربات شدیدی که قاچاق این مواد سوختنی بر پیکره ی اقتصاد و منطقه و کشور وارد می سازد، زمینه ساز ایجاد یک بحران وخطرات ناشی از آن است.
در این میان استان خوزستان، به عنوان یکی از استآنهای غربی کشور، از جمله استان هایی است که قاچاق سوخت، موجب هدر رفتن توان اقتصادی و کندی توسعه استان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی گردیده است؛ به گونه ای که بر مبنای اعلام اداره کل گمرکات استان خوزستان، بیش از ۴ میلیون و۱۵۵هزار لیتر انواع فراورده های نفتی در سال ۹۰ از طریق مرزهای این استان به خارج از کشور قاچاق شده است. [۲] برخورداری از توجیه اقتصادی و وجود زمینه های اجتماعی باعث شده که همچنان قاچاق انواع فراورده های نفتی در مناطق مرزی این استان به حیات خود ادامه دهند. بر اساس گزارش های موجود، ۹۵ درصد سوخت قاچاق از مرزهای خوزستان به خارج از کشور را گازوئیل تشکیل می دهد که بیشترین آنها از مرزهای آبادان، خرمشهر و بندر امام خمینی بوده است.
تمامی این مسائل نشان می دهد که قاچاق سوخت در استان تبدیل به یک معضل اجتماعی وسیاسی گردیده است که تحقیق وبررسی در باره ی این موضوع و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه را لازم و ضروری می نماید.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه