برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
«فهرست مطالب»
فصل اول: کلیّات تحقیق—————————————— 1
1-1- مقدمه ——————————————————– 2
1-2- بیان مسئله—————————————————– 3
1-3- اهمیّت و ضرورت تحقیق—————————————— 4
1-4- اهداف تحقیق————————————————— 5
1-5- سوالات تحقیق————————————————– 6
1-6- فرضیّات تحقیق————————————————- 6
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر های تحقیق—————————— 7
1-8- قلمرو تحقیق————————————————– 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق——————————— 9
2-1- پیش درآمد —————————————————- 10
بخش اول: رضایت زناشویی ————————————— 11
2-2- رضایت زناشویی————————————————- 12
2-3- اهمیت تشکیل خانواده در رضایت زناشویی—————————— 13
2-4 – مدل های سازگاری (رضامندی) زناشویی——————————- 13
2- 5- دیدگاه های نظری در مورد رضایت مندی زناشویی ———————– 14
2- 6- مدل چند مختصاتی نظام های زناشویی——————————— 17
2- 7- رفتارهای آرامش بخش در روابط زوجین —————————— 18
2- 8- پایه های اساسی در رضایت مندی زناشویی—————————– 19
2- 9- ویژگی هایی که در امر زناشویی نقش منفی دارد————————– 24
2-10- راهبردهای پیش گیرانه برای بهبود رضایت زناشویی———————– 26
2- 11- ملاک های همسرگزینی—————————————— 27
2-12- سن ازدواج و تفاوت سنی—————————– 28
بخش دوم: خود توصیف گری بدنی———————————– 31
2-13- خود توصیف گری بدنی—————————————— 32
2-13-1- تفاوت بین نگرانی طبیعی از تصویر بدنی، نارضایتی بدنی، و مشغله ی ذهنی با
نگرانی های تصویر بدنی و یا اختلالات تصویر بدنی—————————- 34
2-13-2- نگرانی از تصویر بدن در افرادنابالغ، نوجوان ، جوان، میانسال و بزرگسالان
مسن تر———————————————————— 35
2-13-3- رویکردشناختی رفتاری—————————————– 36
بخش سوم: مهارتهای ارتباطی ————————————– 38
2- 14- ارتباط——————————————————- 39
2-15- انواع ارتباط————————————————— 39
2-16- ابعاد و ویژگی های ارتباط ————————————— 40
2-17- اجزاء ضروری یک ارتباط خوب———————————— 40
2-18- مهارت های ارتباطی——————————————— 41
2-19- سه مهارت بین فردی——————————————– 42
2-20- اهمیت یادگیری مهارت های ارتباطی——————————— 42
2- 21- موثر نبودن بیشتر ارتباط ها—————————————- 43
2- 22- موانع ارتباطی ————————————————- 44
بخش چهارم: پیشینه تحقیق—————————————– 47
2-23- تحقیقات انجام شده در داخل————————————— 48
2-24- تحقیقات انجام شده در خارج ——————————— 50
فصل سوم: روش شناسی تحقیق————————————- 52
3-1- پیش درآمد—————————————————– 53
3-2- روش تحقیق—————————————————- 54
3-3- جامعه و نمونه آماری؛ و روش نمونه گیری و برآورد حجم آن—————– 54
3-4- روش و ابزار گرد آوری داده ها————————————– 54
3-5- مراحل طراحی ابزار گرد آوری داده ها——————————— 55
3-6- تعیین روایی و پایایی ابزار گرد آوری داده ها—————————- 56
3-6-1- پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار گرد آوری داده ها————————- 56
3-6-2- روایی (اعتبار) ابزار گرد آوری داده ها——————————- 56
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها———————————— 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها———————————- 58
4-1- پیش درآمد—————————————————– 59
4-2 – یافته های استنباطی———————————————–
فصل پنجم: نتیجه گیری——————————————- 69
5-1- پیش درآمد—————————————————– 70
5–2- بحث و نتیجه گیری———————————————– 71
5-3 – محـدودیتهای تحقیق——————————————– 76
5-4 – پیشنهـادات—————————————————- 76
5-4-1- پیشنهـادات تحقیق——————————————— 76
5-4-2- پیشنهادات کاربردی——————————————– 76
منابع و پیوست ها—————————————————– 77
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و خود توصیف گری بدنی با زضایت زناشویی معلمان متاهل شهر صومعه سرا بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان زن متاهل شهر صومعه سرا بود که در طول سال تحصیلی 93 -94 در آموزش و پرورش مشغول به کار می باشند. و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب اعضای نمونه پژوهش اقدام شد . حجم نمونه حدوداً 120 نفر است که به ازای هر متغیر پیش بین 40 نفر تعیین شده است. دراین تحقیق برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش متغیرها و فرضیه های پژوهش، از آزمون های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. در ضمن کلیه عملیات آماری با استفاده نرم افزار20[1]spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان دادند که؛ مقادیر همبستگی بین خودتوصیف گری بدنی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی معلمان زن متاهل از نظر آماری معنی دار است(01/0>p). بین خودتوصیف گری بدنی با رضایت زناشویی، همبستگی مثبت به میزان (35/0 =r) وجود دارد که از نظر آماری معنی دار است(01/0>P). بین مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی، همبستگی مثبت به میزان (47/0 =r) وجود دارد که از نظر آماری معنی دار است(01/0>P). و پیش بینی رضایت زناشویی معلمان زن متاهل بر اساس خودتوصیف گری بدنی و مهارت های ارتباطی معنی دار است.
کلید واژه : خودتوصیف گری بدنی ، مهارتهای ارتباطی، رضایت زناشویی ، معلمان زن متاهل
1-1- مقدمه
خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در جوامع انسانی است که تکوین و پرورش شخصیت افراد در آن شکل میگیرد. برای اینکه خانواده بتواند کارکردهای اصلی خود را به خوبی ایفا نماید، لازم است امنیت و آرامش در کانون آن رخنه کند. واقعیت این است که در فرآیند چرخه زندگی خانواده مسایل و مشکلاتی بوجود میآید که آرامش آن را هر چند برای مدت کوتاهی سلب میکند (ریتزر[2]،2003). در این میان افزایش طلاق نیز از مسائل مهمی است که پژوهشگران اجتماعی را بیشتر متوجه مسئله رضایت مندی زناشویی میکند. از همین رو است که از دهه 1990 تا به حال نسبت به دهههای قبل، این مسئله، توجه تعداد زیادی از محققین، در رشتههای مختلف و با اهداف گوناگون را به خود جلب کردهاست(براد بری و همکاران [3]،2004). رضایتمندی