پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A»
رشته: مشاوره و راهنمایی
عنوان:
رابطه بین خودکارآمدی با سلامت روان در بین والدین دارای کودکان عادی و مرزی 12-7 ساله شهرستان الشتر
استاد راهنما:
دکتر حسن امیری
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسأله. 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4 اهداف تحقیق 6
1-4-1 اهداف اصلی: 6
1-4-2- اهداف فرعی 6
1-5- متغیرهای پژوهش حاضر عبارتند از: 6
1-6 فرضیه های پژوهش. 7
1-7 بیان مفاهیم و اصطلاحات. 7
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مبانی نظری و یافتههای پژوهشی: 10
2-1-1 خود کارآمدی 10
2-1-1-1 تعریف خود کارآمدی 12
2-1-1-2 انواع خودکار آمدی 14
2-1-1-3 تفاوت خود کار آمدی با سایر انواع باورهای خود. 15
2-1-1-4 ابعادخودکارآمدی ادراک شده 17
2-1-1-5 منابع باورهای خود کارآمدی 18
2-1-1-6 خودکارآمدی بالاوپایین 21
2-1-1-7 خودکارآمدی ،انگیزش واسناد. 22
2-1-1-8 جنسیت وخود کارآمدی 24
2-1-1-9 خودکارآمدی وپیشرفت تحصیلی 25
2-1-1-10 تأثیرزمینه های فرهنگی واجتماعی روی باورها ی خودکارآمدی 26
2-1-1-11 نقش باورهای خود کارآمدی در انگیزش رفتار و انتخاب اهداف آگاهانه. 27
2-1-1-12 تحلیل تحولی باورهای خودکارآمدی در گستره زندگی 28
2-1-1-13 رشدخودکارآمدی به واسطه تجارب مرحله گذر نوجوانی 31
2-1-1-14 خودکارآمدی مرتبط با بزرگسالی 31
2-1-1-15 ارزیابی مجدد خودکارآمدی با افزایش سن 31
2-1-1-16 راهبردهای بهبود خودکارآمدی 32
2-2- سلامت روان. 34
2-2-1 سلامت روانی 35
2-2-2 تعریف سلامت روانی 35
2-2-3 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف 37
2-2-4 اصول بهداشت روانی 39
2-2-5 خصوصیات افراد دارای سلامت روانی 40
2-2-6 عوامل موثر در تامین سلامت روان. 42
2-2-7 نقش خانواده در تامین سلامت روان. 42
2-2-8 نظریات مرتبط با سلامت روانی 43
2-2-9 نظریات نوین مبتنی بر شناخت درمانی 46
2-3 عقب ماندگی ذهنی 47
2-4 عقب مانده ذهنی آموزش پذیر ( EMR): 48
2-5 ویژگیهای کودک استثنایی 48
2-6 نیازهای والدین کودکان استثنایی 48
2-7 احساسات والدین کودکان استثنایی 49
2-8 پیشینه تحقیق 50
2-8-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 50
2-8-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 59
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه. 66
3-2 روش پژوهش. 66
3-3 جامعه آماری 66
3-4 نمونه و روش نمونه گیری 66
3-5 ابزار پژوهش. 66
3-6 روش اجراء. 68
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
3-8 پایایی پرسشنامه .69
فصل چهارم:یافته های پژوهش
4-1 مقدمه. 72
4-2 آمار توصیفی 72
4-3 بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ تحصیلات. 73
4-4 بررسی آمار توصیفی متغیرهای مربوط به والدین کودکان عادی 73
4-5 آزمون نرمال بودن دادهها 74
4-6 تحلیل استنباطی داده ها 75
4-7 بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق 75
4-7-1 بررسی وضعیت مؤلفه سلامت روانی 76
4-7-2 بررسی وضعیت مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان عادی 77
4-7-3- بررسی وضعیت مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان مرزی 78
4-8 بررسی فرضیه های تحقیق 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 83
5-2 بحث و نتیجه گیری در مورد فرضیه های پژوهش 83
5-3 نتیجه گیری 88
5- 4 محدودیت ها 88
5-5 پیشنهادات. 88
منابع و مأخذ. 89
منابع فارسی 89
منابع انگلیسی 93
پیوست
چکیده انگلیسی
چکیده
در این پژوهش، تعیین رابطه بین خودکارآمدی با سلامت روان در بین والدین دارای کودکان عادی و مرزی 12-7 ساله شهرستان الشتر در سال 92 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اهداف پژوهش، طرح کاربردی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری این تحقیق را والدین کودکان عادی و والدین کودکان مرزی(آموزش پذیر) 12-7 ساله شهرستان الشتر تشکیل می دهند. همچنین به منظور دستیابی به گروههایی از آزمودنیها که امکان تحلیل آماری مناسب را فراهم سازد، با توجه به جدول مورگان140 نفر برای این طرح انتخاب شدند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی بندورا و پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28) بوده که ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه خودکارآمد پنداری بندورا 92/0
میباشد. در این پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی از جداول فراوانی، نمودارها، اندازهای گرایش مراکزی(نما- میانه- میانگین) و انحراف معیار و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی، تحلیل واریانس و آزمون t گروه های مستقل استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش نتایج نشان می دهد که بین خودکارآمدی با سلامت روان والدین کودکان عادی با مرزی رابطه وجود دارد و همچنین نتایج آزمون t نشان داد که خودکارآمدی والدین کودکان عادی از وضعیت مطلوبتری برخوردار است.
کلید واژه: خودکارآمدی، سلامت روان، والدین، کودکان عادی و مرزی
1-1 مقدمه
تولد و حضور کودکی با کم توانی ذهنی در هر خانواده ای می تواند رویدادی نامطلوب و چالش زا تلقی شود که احتمالا تنیدگی، سرخوردگی، احساس غم و نومیدی را به دنبال خواهد داشت. شواهد متعدد حاکی از آن است که والدین کودکان دارای