آذر 1393
فهرست مطالب
فصل اول 1
کلیات 1
بیان مسأله 2
پیشینه تحقیق 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
فرضیه های پژوهش 6
فرضیه اصلی: 6
فرضیه های فرعی: 6
اهداف تحقیق 7
هدف کلی: 7
اهداف فرعی: 7
واژه های کلیدی 7
تعاریف مفهومی(نظری) 8
عزت نفس: 8
پیشرفت تحصیلی: 8
طلبه(شاغل به تحصیل): 8
تعاریف عملیاتی 8
عزت نفس: 8
پیشرفت تحصیلی: 9
طلبه: 9
فصل دوم 10
ادبیات تحقیق 10
عزت نفس و تعاریف آن 11
اهمیت عزت نفس 16
نحوه شکل گیری عزت نفس 19
ویژگی ها و نشانه های عزت نفس بالا 22
ویژگی ها و نشانه های عزت نفس پایین 24
ابعاد عزت نفس 26
روش های ایجاد و تقویت عزت نفس 30
محبت کردن 30
احترام گذاشتن 31
استقلال دادن 32
همبستگی 33
بی همتایی 35
ایجاد حس قدرت 37
الگوها 39
پیشرفت تحصیلی و تعاریف آن 45
اهمیت پیشرفت تحصیلی 47
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی 49
روش های اندازه گیری پیشرفت تحصیلی 51
ارزشیابی وابسته به ملاک 51
ارزشیابی و ابسته به هنجار 52
ارزشیابی از طریق مشاهده 53
ارزشیابی از طریق انجام کار 56
ارزشیابی آغازین، تکوینی و تراکمی 57
ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی 60
ارزشیابی از طریق آزمون کتبی 62
مدلهای پیشرفت تحصیلی 63
مدل تامسون 63
مدل رینالدس و والبرگ 64
مدل مینیر 64
مدل استیپک 65
مدل روبن، مک کوچ و ریس 68
مدل ری و الیوت 70
مدل نلسن، بنر، نیل و استاج 71
مدل فنورال، رومن و کوستاس 71
مدل هالیکاری، نوجی و کومیولینین 72
مدل استوپنسکی، رینالد،دانیلس، هانیس و پری 73
مدل ساولینن، آهونن، آرو، توالوانن و هلوپنن 74
مدل رابیلر، دیویس، میلز، مارشال و پیپ 75
مدل پامیکلسکی، دیون و بروک 75
استفاده از نتایج ارزشیابی برای بهبود طرح آموزشی 77
نتایج پژوهش های انجام شده 78
فصل سوم 89
روش تحقیق 89
جامعه آماری 90
روش نمونه گیری 91
حجم نمونه 92
ابزار پژوهش 93
اعتبار و روایی 95
شیوه نمره گذاری 96
میزان عزت نفس 97
بررسی ابعاد عزت نفس 97
روش انجام تحقیق 99
روش آماری و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 100
فصل چهارم 101
تجزیه و تحلیل داده 101
یافته ها 102
یافته های توصیفی 103
پاسخهای نمونه آماری به آزمون عزت نفس به تفکیک درصد 103
پیشرفت تحصیلی 106
میانگین، انحراف معیار و وایریانس پاسخهای گزینه ها 107
نمرات عزت نفس افراد حجم نمونه، فراوانی ها و درصدهای آنها 111
نمرات عزت نفس عمومی افراد حجم نمونه، فراوانی ها و درصدهای آنها 113
نمرات عزت نفس خانوادگی افراد حجم نمونه، فراوانی ها و درصدهای آنها 115
نمرات عزت نفس اجتماعی افراد حجم نمونه، فراوانی ها و درصدهای آنها 117
نمرات عزت نفس تحصیلی افراد حجم نمونه، فراوانی ها و درصدهای آنها 119
دامنه تغییرات، میانگین و انحراف معیار معدل، عزت نفس، عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی 121
واریانس معدل، عزت نفس، عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی، تحصیلی 123
داده های استنباطی 126
فرضیه اصلی: میزان ضریب همبستگی میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس 126
فرضیه فرعی 1: میزان ضریب همبستگی میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس عمومی 128
فرضیه فرعی 2: میزان ضریب همبستگی میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس خانوادگی 130
فرضیه فرعی 3: میزان ضریب همبستگی میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس اجتماعی 132
فرضیه فرعی 4: میزان ضریب همبستگی میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس تحصیلی 134
میزان ضریب همبستگی عزت نفس و عزت نفس عمومی و عزت نفس خانوادگی و عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی 136
فصل پنجم 140
نتیجه گیری 140
بحث و جمع بندی 141
فرضیه اصلی: همبستگی بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی 141
فرضیه فرعی 1- همبستگی بین عزت نفس عمومی و پیشرفت تحصیلی 142
فرضیه فرعی 2- همبستگی بین عزت نفس خانوادگی و پیشرفت تحصیلی 142
فرضیه فرعی 3- همبستگی بین عزت نفس اجتماعی و پیشرفت تحصیلی 142
فرضیه فرعی 4- همبستگی بین عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی 143
فرضیه فرعی 5- پایین بودن میانگین مربوط میل به تغییر در خود 143
فرضیه فرعی 6- پایین بودن میانگین مربوط به احساس غرور از نتایج تحصیلی 144
محدودیت ها 145
1– محدودیت در منابع و پایان نامه ها 145
2– مشکل اولیه در برآورد میزان جمعیت جامعه آماری 145
3– مشکلات هماهنگی در برگزاری نظر سنجی 146
پیشنهادها 147
1– برگزاری تست عزت نفس کوپر اسمیت در گزینش حوزه علمیه 147
2– اجرای پژوهش های دوره ای بر روی سطوح عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در پایه های مختلف 147
فهرست منابع 149
فصل اول
کلیات
بیان مسأله
همواره و در تمامی نظام های آموزشی، یکی از اهداف مهم و قابل توجه در عرصه تربیت و تحصیل، پیشرفت تحصیلی است؛ یعنی رشد و تناسب آموخته های فرد با توان و استعدادهای بالقوه او.
پیشرفت تحصیلی در ابعاد مختلف از عوامل و فاکتورهای متعددی تأثیر می پذیرد؛ از جنبه های وراثتی، فردی، خانوادگی، اجتماعی و مانند آن که هر کدام به فراخور جایگاه خود، تأثیر متفاوتی دارند و بالطبع قابل بررسی و مطالعه هستند.
حوزه علمیه نیز به عنوان یک نظام آموزشی ممتاز و بسیار متفاوت با الگوهای کلاسیک و رسمی آموزشی در سطح جهان و با قدمتی بیش از هزار سال، از این قاعده مستثنی نیست؛ یعنی با وجود اختلافات عدیده ای که در میان ارکان، روشها و همچنین الگوهای آموزشی و تربیتی نظام حوزه علمیه و سایر نظام های آموزشی و تربیتی موجود است، با این حال از یک سری اصول کلی و یکسان با آنها تبعیت می کند.
در میان عوامل مختلف مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، جایگاه عزت نفس در ابعاد مختلف عمومی، اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی قابل توجه و بررسی و از این رو به دغدغه اصلی این پژوهش بدل گشته است و عمده بحث و پرسش در اینجا مطرح می گردد که چه رابطه ای میان عزت نفس طلاب حوزه علمیه قم و پیشرفت تحصیلی آنها وجود دارد؟ بالطبع پاسخ های بدست آمده از رهگذر این پژوهش، مدیران و صاحب نظران تربیتی حوزه را تا حدودی به نقاط قوت و ضعف ساختار آموزشی حوزه های علمیه رهنمون خواهد ساخت. در این میان استفاده از الگوهای تعیین کننده میزان عزت نفس همچون پرسشنامه های معتبر، در این عرصه نقش ویژه ای خواهند داشت. پرسشنامه کوپر اسمیت، یکی از این الگوهای معتبر و آزموده شده در این عرصه است که قابلیت های خود را در عرصه ها و سطوح مختلف به خوبی نشان داده است و قابل اعتماد و اتکا می باشد.
پژوهش ذیل در پی بررسی این سؤال اصلی است که آیا میان عزت نفس طلاب حوزه علمیه قم و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معنا داری وجود دارد؟
در کنار این سؤال اصلی، سؤالات فرعی نیز خود را می نمایانند؛ همچون اینکه آیا میان ابعاد عزت نفس (همچون عزت نفس عمومی، خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی) طلاب حوزه علمیه قم و پیشرفت تحصیلی آنان نیز رابطه معناداری وجود دارد؟
پیشینه تحقیق
با توجه به اختصاصی بودن بحث و پژوهش به حوزه های علمیه و همچنین عملکرد تحصیلی طلاب حوزه های علمیه، پس از پیگیری های صورت گرفته نتایج حاصل شده حاکی از عدم وجود پژوهشی مستقل در این حوزه می باشد شاید از همین منظر پژوهش حاضر نو و دارای اهمیت باشد که تا پیش از این مورد توجه و آزمون قرار نگرفته است. با این حال به نظر می رسید مناسب باشد تجربیات و پیشینه های مشابه در سایر نظام های آموزش مد نظر قرار گیرد تا نتایج آنها به طور اجمالی مد نظر باشد و طبیعتاً نظام آموزشی حوزه های علمیه جزئی از چارچوب نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران و همسو با سیاست های