دانشگاه بوعلی سینا
عنوان:
بررسی رابطه بین هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 92-1391
30 دی1392
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه . 3
بیان مسئله . 4
اهمیت و ضرورت . 7
اهداف پژوهش 8
هدف کلی . 8
اهداف جزیی 8
سوالات پژوهش. 8
فرضیه های پژوهش 8
فرضیه اصلی 8
فرضیه های فرعی. 8
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات 9
تعاریف مفهومی 9
تعاریف عملیاتی. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه . 15
مبانی نظری تحقیق 15
تعریف هوش. 15
مفهوم معنویت 17
هوش معنوی .18
تاریخچه هوش معنوی. 22
مولفه های هوش معنوی. .23
مولفه های هوش معنوی در اسلام 25
راه های رشد هوش معنوی. 27
مدل های هوش معنوی . 28
مدل زوهر و مارشال 28
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مدل سیندی ویگلزورث. 29
مدل آمرام . 29
مدل کینگ 30
هوش معنوی و سلامت روان. 31
هوش معنوی در محیط کار . 33
هوش معنوی درسازمان ها. 35
مهارت های ارتباطی 36
تعریف ارتباط. 36
اهداف ارتباط. 38
انواع ارتباط .38
ارتباط اثربخش. .40
مبانی ارتباط اثربخش . 41
سبک های ارتباطی . 42
موانع ارتباطی 43
فرایند ارتباط . 44
مدل های ارتباطی 45
مدل ارتباطی لاسول 45
مدل ارتباطی دیوید برلو 47
مدل مفهومی ارتباط میان فردی . 47
مهارت های ارتباطی 48
متغیرهای اولیه مرتبط با مهارت های ارتباطی. 49
ارتباط غیرکلامی 49
انواع مهارت های ارتباطی . 51
حوزه های اصلی مهارت های ارتباطی 52
خودآگاهی و بازخورد صحیح . 52
تامین حمایت عاطفی 53
ارائه پاسخ های همدلانه. 54
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مدیریت تعارض. 55
ابراز وجود. 55
پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران و خارج 55
پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران . 56
پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج 62
نتیجه گیری . 64
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه . 67
روش تحقیق . 67
جامعه آماری . 68
حجم نمونه و شیوه نمونه گیری 68
روش جمع آوری اطلاعات 69
روایی وپایایی ابزارهای اندازه گیری. 70
روایی پرسشنامه ها. 70
پایایی پرسشنامه ها. 71
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 71
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
مقدمه . 75
توصیف آماری متغیرهای پژوهش 75
آمار استنباطی 83
بررسی سوالات پژوهش . 83
بررسی فرضیه اصلی پژوهش 86
بررسی فرضیه های فرعی پژوهش 87
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه . 97
خلاصه پژوهش . 97
بحث و بررسی یافته ها 98
نتیجه گیری کلی. 106
محدودیتهای تحقیق 107
پیشنهادهای تحقیق 108
پیشنهادات کاربردی 108
پیشنهادات پژوهشی . 109
منابع . 113
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-2: مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث 29
جدول1-3: توزیع جامعه آماری پژوهش به تفکیک جنسیت . 68
جدول2-3: توزیع نمونه آماری پژوهش به تفکیک جنسیت. .69
جدول3-3: اطلاعات مربوط به پرسشنامه هوش معنوی هیلدبرانت(2011) .70
جدول4-3: اطلاعات مربوط به پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون(1990). .70
جدول1-4: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک جنسیت 75
جدول2-4: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک سن 76
جدول3-4: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک سابقه خدمت . 77
جدول4-4: توزیع فراوانی کارمندان غیرهیات علمی به تفکیک میزان تحصیلات . 78
جدول 5-4: آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 79
جدول6-4: بررسی نرمال بودن در متغیر وابسته . 80
جدول7-4: نتایج آزمون t تک گروهی جهت ارزیابی میزان هوش معنوی کارمندان 83
جدول8-4: نتایج آزمون t تک گروهی جهت ارزیابی میزان مهارت های ارتباطی کارمندان. 84
جدول9-4: خلاصه نتایج مقدار واریانس تبیین شده و معناداری مدل 85
جدول10-4: رگرسیون به روش همزمان متغیرهای پیش بینی کننده مهارت های ارتباطی 85
جدول11-4: همبستگی پیرسون بین هوش معنوی و مهارت های ارتباطی کارمندان . 86
جدول12-4: همبستگی پیرسون بین تفکر انتقادی وجودی و مهارت های ارتباطی کارمندان 87
جدول13-4: همبستگی پیرسون بین تولید معنی شخصی و مهارت های ارتباطی کارمندان . 88
جدول14-4: همبستگی پیرسون بین میزان آگاهی و مهارت های ارتباطی کارمندان . 89
جدول15-4: همبستگی پیرسون بین توسعه حالت آگاهی و مهارت های ارتباطی کارمندان 90
جدول16-4: نتایج t مستقل جهت مقایسه هوش معنوی در کارمندان زن و مرد 91
جدول17-4: نتایج تحلیل وریانس جهت مقایسه میزان هوش معنوی کارکنان به لحاظ سن، تحصیلات و سابقه خدمت 91
جدول18-4: نتایج t مستقل جهت مقایسه مهارت های ارتباطی در کارمندان زن و مرد . 92
جدول19-4: نتایج تحلیل وریانس جهت مقایسه مهارت های ارتباطی کارکنان به لحاظ سن، تحصیلات و سابقه خدمت 92
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل1-1: مدل مفهومی تحقیق 6
شکل1-2: مدل زوهر و مارشال(2000) . 28
شکل2-2: مدل آمرام(2007) 30
شکل3-2: مدل کینگ(2008) 31
شکل1-4: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک جنسیت . 75
شکل2-4: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک سن . 76
شکل3-4: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک سابقه خدمت . 77
شکل4-4: نمودار دایره ای توزیع فراوانی کارمندان به تفکیک میزان تحصیلات 78
شکل5-4: نمودار ستونی آمار توصیفی متغیرهای پژوهش . 79
شکل6-4: بررسی نرمال بودن متغیرها 81
شکل7-4: بررسی خطی بودن متغیرهای پزوهش . 82
فصل اول
طرح پژوهش
مقدمه
این پژوهش در نظر دارد به بررسی رابطه ی بین هوش معنوی با مهارت های ارتباطی بپردازد .پس بهتر آن است که قبل از هر چیزی تعاریفی چند از این دو مولفه، یعنی هوش معنوی ومهارت های ارتباطی رامورد بررسی قرار دهیم.
هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت ها و منابع معنوی است که کاربست آن ها موجب افزایش انطباق پذیری و در نتیجه سلامت روان افراد می شود(کینگ[1]، 2008: 38).گین و پورهیت[2] (2006) هوش معنوی را توانایی تجربه شده ای می دانند که به افراد امکان دستیابی به دانش و فهم بیشتر را می دهد و زمینه را برای رسیدن به کمال و ترقی