برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب | |
عنوان شماره صفحه | |
چکیده. | |
فصل یکم: کلیات پژوهش | |
مقدمه | |
بیان مسأله. | |
اهمیت و ضرورت | |
اهداف پژوهش. | |
فرضیههای پژوهش | |
تعریف متغیرها. | |
فصل دوم: پیشینه پژوهش | |
1) پیشینه نظری | |
بخش اول: گستره نظری مربوط به کمالگرایی . | |
کمالگرایی . | |
دیدگاه های مختلف در زمینه کمالگرایی . | |
دیدگاه آدلر. | |
دیدگاه الیس | |
دیدگاه هورنای | |
دیدگاه هاماچک | |
دیدگاه بورنز . | |
دیدگاه پاچت . | |
دیدگاه هالگین و لیهی | |
سبب شناسی کمالگرایی. | |
ویژگیهای افراد کمالگرا | |
ابعاد کمالگرایی. | |
انواع کمال . | |
تلاش سالم یا کمالگرایی بهنجار | |
ویژگیهای دانشآموزان کمالگرا | |
نحوه غلبه بر تفکر کمالگرا | |
سیکل معیوب در روند کمالگرایی | |
تلاش سالم. | |
گامهای تغییر نگرشهای کمالگرایانه . | |
شرایط رشد کمالگرایی. | |
بخش دوم: گستره نظری مربوط به حرمت به خود . | |
تعاریف.. | |
تاریخچه بررسی در زمینه حرمت به خود | |
نظریه های مرتبط با حرمت به خود | |
نظر آلبرت الیس | |
نظر ویلیام جیمز. | |
نظر جرج مید. | |
اجزاء حرمت به خود | |
اهمیت حرمت به خود.. | |
شکلگیری حرمت به خود | |
حرمت به خود – خودپنداره – اعتماد به نفس | |
حیطههای پنجگانه حرمت به خود | |
تاثیر حرمت به خود بر زندگی | |
رشد حرمت به خود | |
راههای افزایش حرمت به خود | |
بخش سوم: گستره نظری مربوط به پیشرفت تحصیلی | |
تعریف پیشرفت تحصیلی . | |
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی. | |
1) مدرسه و نظام آموزش و پرورش. | |
2) عوامل مربوط به خانواده | |
3) وضعیت اجتماعی- اقتصادی | |
ارتباط متغیرها | |
2) پیشینه مطالعاتی | |
الف) تحقیقات انجام شده داخل کشور. | |
ب) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور | |
جمع بندی و نتیجه گیری | |
فصل سوم: روش پژوهش | |
روش پژوهش | |
جامعه پژوهش | |
نمونه و روش نمونه گیری | |
متغیرها. | |
روش جمع آوری اطلاعات | |
الف) مقیاس کمالگرایی | |
ب) پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت | |
ج)مقیاس سنجش پیشرفت تحصیلی . | |
روش گرد آوری داده ها. | |
روش تجزیه و تحلیل دادهها | |
فصل چهارم: یافته های پژوهش | |
مقدمه. | |
الف) بخش اول: اطلاعات توصیفی نمونه پژوهش. | |
ب) بخش دوم: یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش | |
الف. فرضیه اصلی. | |
ب. فرضیه های فرعی. | |
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری | |
بحث . | |
نتیجه گیری | |
محدودیتها | |
پیشنهادات. | |
الف. پیشنهادات پژوهشی | |
ب. پیشنهادات کاربردی | |
فهرست منابع | |
الف) منابع فارسی | |
ب) منابع لاتین. | |
پیوستها. | |
چکیده انگلیسی. |
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و حرمت به خود با پیشرفت تحصیلی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان بود که در سال تحصیلی 1392-1393 شهر اروندکنار در حال تحصیل بودند. حجم نمونه 160 نفر (80 نفر دختر و 80 نفر پسر) بود، که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از 2 پرسش نامه مقیاس کمالگرایی، عزت نفس کوپر اسمیت و معدل پایان ترم به عنوان ابزار سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شد. روش های به کار گرفته شده جهت تجزیه و تحلیل یافته ها عبارت بودند از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه. یافته های پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی و حرمت خود با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که متغیرهای کمال گرایی و حرمت خود، باهم 28 درصد از واریانس متغیر ملاک یعنی پیشرفت تحصیلی را پیش بینی میکنند. دیگر نتایج نشان داد که متغیرهای کمال گرایی و حرمت خود پیش بینی معناداری از پیشرفت تحصیلی دارند. با توجه به یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که پیشرفت تحصیلی به وسیله متغیرهای کمال گرایی و حرمت به خود قابل پیش بینی است.
کلید واژه ها: کمال گرایی، حرمت خود، پیشرفت تحصیلی و دانش آموزان.
مقدمه
بدون شک توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است. تعلیم و تربیت عهده دار ایجاد زمینه مناسب جهت انتقال فرهنگ و تسهیل و توسعه استعدادها و توانایی های دانش آموزان است تا در آینده بتوانند برای خود و جامعه افراد مفیدی باشند (مهرابی زاده هنرمند، علامه، شهنی ییلاق، 1386).
در هر نظام آموزشی، میزان پیشرفت تحصیلی[1] دانشآموزان، یکی از شاخصهای موفقیت در فعالیتهای علمی است. وجود پیشرفت تحصیلی موضوعی است که بهخصوص در حال حاضر مورد توجه نظام آموزش و پرورش هر کشوری است (سرمدی، صیف، طالبی و عابدی، 1389). پیشرفت تحصیلی در طی حدود یک قرن گذشته یکی از مسائل مهم در روانشناسی و علوم وابسته بوده است (پریموزیک و فورنهام[2]،2003؛ به نقل از طباطبایی، طباطبایی، کاکایی و محمدی آریا،1390). پیشرفت تحـصیلی تقریباً در اکثـر پژوهشهای انجام شده در این زمینه در شکل کمی آن با معدل دروس فرد در مدرسـه یـا دانشگاه یا هر محیط آموزشی دیگـر کـه فـرد در آن تحـصیل میکنـد سـنجیده مـیشـود (مهرافروز، 1378؛ به نقل از طباطبایی و همکاران،1390).
از جمله متغیر های مهم در حوزه پیشرفت تحصیلی کمال گرایی است. کمالگرایی[3]، در واقع باوری غیرمنطقی است که اشخاص نسبت به خود و محیط اطراف خود دارند. افرادی که کمالگرا هستند، معتقدند که خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و