مدیریت – گرایش آموزشی
عنوان بررسی رابطه ی مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر قرچک در سال تحصیلی 93-1392
زمستان 1392
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده : 1
فصل اول
کلیات تحقیق12-2
1-1- مقدمه .4-3
1-2-بیان مسأله6-4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق .8-6
1-4-اهداف تحقیق .9
1-4-1-هدف کلی .9
1-4-2- اهداف فرعی .9
1-5- فرضیه های تحقیق 9
1-5-1-فرضیه اصلی9
1-5-2-فرضیه های فرعی.9
1-6-قلمرو تحقیق10
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 12-10
1-7-1-تعاریف نظری.11-10
1-7-2-تعاریف عملیاتی.12
فصل دوم
ادبیات و پیشینه ی تحقیق.109-13
2-1-مقدمه14
2-2-تعاریف و مفاهیم ارتباط.15
2-3-ارتباط میان فردی16
2-4-اهمیت ارتباطات17-16
2-5-پیامدهای ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر.17
2-6-الگوی فرایند ارتباطات19-18
2-7-موانع ارتباطات23-19
2-8-انواع ارتباط.24-23
2-9-مسیرهای ارتباطی25-24
2-10-سبک های ارتباطی25
2-11-رویکردهای ارتباطی.26-25
2-12-نظریه های ارتباطی.32-26
نظریه ارتباطات اجتماعی دیوید برلو26
نظریه تعامل نمادین جرج هربرت مید.27-26
نظریه مدیریت هماهنگ مفاهیم ورنون کرونن و دبلیوبارمت پیرس27
نظریه ناهماهنگی شناختی لئون فستینگر.27
نظریه نقض انتظارات جودی بورگون.28
نظریه کاستن عدم اطمینان ریچارد کالابرس و چارلز برگر.29-28
نظریه نفوذ اجتماعی دالماس تیلور و ایروین آلتمن30-29
نظریه تبادل اجتماعی هارولد کیلی و جان تیبات.31-30
نظریه دیالکتیک ارتباطی باربارا مونتگومری و لسلی باکستر.32-31
نظریه مدیریت حریم ارتباطات ساندراپترونیو.32
2-13-مدل های ارتباطی39-33
مدل ارسطو.33
مدل لاسول.33
مدل شنون – ویور34-33
مدل شرام.35-34
مدل دیوید برلو39-35
2-14-ارتباط معلم و دانش آموز.40
2-15-ارتباط و آموزش.41
2-16-ارتباط و تدریس43-42
2-17-ارتباط و دیدگاه دانش آموزان نسبت به معلمان45-43
2-18-ارتباط و ایجاد انگیزه در دانش آموزان46
.48- 47 (CDP )2-19-ارتباط و پروژه رشد کودک
2-20-تعاریف و مفاهیم مهارت های ارتباطی49-48
2-21-ضرورت مهارت های ارتباطی برای معلمان و کارکنان آموزشی.50-49
2-22-مهارت های ارتباطی بهترین معلمان51-50
2-23-انواع مهارت های ارتباطی.54-51
2-23-1-مهارت های کلامی.57-54
مهارت های سخن گفتن با کلاس و دانش آموزان55
نحوه برخورد افراد با تعارض ها56-55
موانع برقراری ارتباط کلامی موفق بین معلم و دانش آموز.57-56
2-23-2-مهارت های گوش کردن59-57
تفاوت شنیدن و گوش کردن61-60
گوش دادن فعال.60
بازی قانونمند برای آموزش گوش دادن 62
گوش کردن فعال بنیان ارتباط خوب63-62
موانع گوش سپاری.64-63
2-23-3-مهارت های غیر کلامی65-64
انواع پیام های غیرکلامی65
رمز و رازحرکات بدن66
دریافت پیام های غیر کلامی آگاهانه است67-66
فاصله و ارتباط68-67
معطوف کردن توجه بر مفید ترین نشانه ها.71-68
2-23-4-مهارت های بازخورد71
بازخورد و یادگیری.72
بازخورد و ارزشیابی75-73
ویژگی های بازخورد.75
2-24-تعاریف و مفاهیم استرس.77-75
2-25-سابقه استرس.79-77
2-26-فشار روحی.79
2-27-انواع فشار روحی.80-79
2-28-واکنش های جسمانی در هنگام وقوع استرس81-80
2-29-پیامدهای هیجانی استرس.82-81
2-30-تأثیرات شناختی استرس.82
2-31-بهداشت روانی83-82
2-32-نقش مدرسه و معلمان در بهداشت روانی دانش آموزان85-83
2-33-صلاحیت های شخصیتی یک معلم خوب از دیدگاه بهداشت روان.85
2-34-اضطراب مدرسه.89-85
2-35-مقابله با استرس89
2-35-1-منابع مقابله ای استرس.90-89
2-35-2-شیوه های مقابله.90
2-35-3-روش های کنار آمدن با استرس91-90
2-35-4-روش های علمی مقابله با استرس91
2-36-پیشینه تحقیق.107-92
الف)پیشینه داخلی98-92
ب)پیشینه خارجی107-99
2-37-چارچوب نظری تحقیق.108
2-38-مدل مفهومی109
فصل سوم
روش پژوهش.115-110
3-1-مقدمه.111
3-2-مراحل انجام پژوهش.112-111
3-3-روش تحقیق112
3-4-جامعه آماری.112
3-5-حجم نمونه112
3-6-شیوه نمونه گیری.113
3-7-ابزار گردآوری اطلاعات.114-113
3-8-اعتبار یا روایی پرسشنامه.114
قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه.115-114
3-10-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.115
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها.128-116
4-1-مقدمه.117
4-2-بخش اول: توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه پژوهش.117
4-3-بخش دوم: توصیف آماری متغیرهای اصلی تحقیق.118
4-4-بخش سوم: آزمون نرمال بودن توزیع داده های تحقیق.120
4-5-بخش چهارم: آزمون فرضیه های تحقیق122
خلاصه محاسبات تحلیل رگرسیون127
وضعیت رتبه بندی مؤلفه های مهارت های ارتباطی128
فصل پنجم
نتیجه گیری155-129
5-2-خلاصه پژوهش130
5-3-خلاصه یافته های پژوهش.137-131
5-3-1-نتایج توصیفی پژوهش.131
5-3-2-نتایج استنباطی پژوهش136-132
5-4-محدودیت های پژوهش.137
5-5-پیشنهادها.140-137
5-5-1-پیشنهادهای کاربردی137
5-5-2-پیشنهادها بر اساس یافته های پژوهش139-137
5-5-3-پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.140-139
5-6-منابع مورد استفاده155-141
5-6-1-منابع فارسی150-141
5-6-2-منابع لاتین155-141
ضمائم و پیوست ها159-156
چکیده انگلیسی161
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 :توصیف دانش آموزان از معلمی که به آنان توجه دارد. 45
جدول 2-2 : راهنمایی هایی برای ایجاد روابط مطلوب با دانش آموزان.48-47
جدول 2-3 : دسته بندی مهارت های ارتباطی-اجتماعی .53
جدول 2-4 : مجموعه مهارت های گوش دادن.58
جدول 2-5 : ویژگی های صوتی و احساسات احتمالی همراه آن69
جدول 2-6: خلاصه مهمترین نتایج تحقیقات داخل و خارج کشور.107-106
جدول 3-1 : مؤلفه های مهارت های ارتباطی به تفکیک گویه ها .114
جدول 4-1:توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت.117
جدول 4-2 : توصیف آماری متغیر استرس به تفکیک جنسیت .118
جدول 4-3 : توصیف آماری متغیر مهارت ارتباطی به تفکیک جنسیت 119
جدول 4- 4 : توصیف آماری مؤلفه های اصلی متغیر مهارت ارتباطی 119
جدول 4-5 : توصیف آماری متغیر استرس.120
جدول 4-6 : خلاصه نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف .120
جدول 4-7 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت ارتباطی و استرس .122
جدول 4-8 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت کلامی و استرس.123
جدول 4-9 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت گوش دادن و استرس124
جدول 4-10 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت غیرکلامی و استرس 124
جدول 4-11 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت بازخورد و استرس.125
جدول 4-12 : نتایج آزمون مقایسه میانگین مهارت ارتباطی معلمان مرد و زن.126
جدول 4-13 : نتایج آزمون مقایسه میانگین استرس بین دانش آموزان دخترو پسر.126
جدول 4-14 : خلاصه مدل رگرسیونی127