پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه سبکهای هویت و سیستمهای فعال سازی بازداری رفتاری و سبکهای مقابله ای در معتادان و افراد بهنجار ارسال شده در 3 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی ((M.A)) گرایش بالینی عنوان: مقایسه سبکهای هویت و سیستم های فعال سازی بازداری رفتاری و سبکهای مقابله ای در معتادان و افراد بهنجار استاد راهنما: دکتر ناصر صبحی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: چکیده : 1 فصل اول کلیات پژوهش. 2 1-1مقدمه : 3 1-2 بیان مسئله: 5 1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 9 1-4 اهداف تحقیق: 11 1-4-1 هدف کلی تحقیق 11 1-4-2اهداف ویژه تحقیق 11 1-4-3 اهدف کاربردی تحقیق 11 1-5 فرضیه ها 12 1-6 تعریف متغییر ها 12 1-6-1هویت: 12 1-6-2سبک های هویت: 13 1-6-3 سیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری: 16 1-6-4 سبک های مقابله ای: 17 1-6-5 راهبردهای مقابله با استرس. 17 1-6-6سومصرف مواد. 18 1-7 تعاریف عملیاتی: 18 1-7-1سبک های هویت: 18 1-7-2سیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری: 18 1-7-3سبک های مقابله ای 18 فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق 19 مقدمه. 20 2-1اعتیاد. 20 2-1-1تاریخچه مواد. 21 2-1-2طبقه بندی مواد. 22 2-1-3 وابستگی 25 2-1- 3-1 ملاک های تشخیصی DSM_IV_TRبرای وابستگی به مواد. 26 2-1-4 سوء مصرف مواد. 27 2-1-4-1ملاک های تشخیصی برای سوء مصرف مواد به شرح زیر می باشد: 27 2-1-5 قطع مصرف یا ترک مواد. 28 2-1-5-1 ملاک های DSM_IV_TRبرای ترک مواد: 28 2-1-6همه گیر شناسی 29 2-2مصرف مواد در ایران. 30 2-3 عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد. 30 2-3-1علل فردی 30 2-3-2 عوامل محیطی و اجتماعی 32 2-3-3 مشکلات هیجانی 34 2-3-4عوامل ژنتیکی و زیستی 36 2-3-5 سیستم پاداش مغزی 37 2-4 تاثیر تعاملی مولفه های متعدد با اعتیاد. 39 2-5مبنای نظری وابستگی به مواد. 40 2-5-1نظریات روان پویشی 40 2-5-2نظریات روان تحلیلی 40 2-5-3 روانشناختی خود. 41 2-5-4 نظریات رفتاری – شناختی 42 2-5-4-1نظریات شناختی 43 2-5-5 نظریه های یادگیری 43 2-5-5-1 نظریه یادگیری اجتماعی – شناختی 43 2-5-5-2نظریه یادگیری اجتماعی 44 2-5-6دیدگاه های مبتنی بر ویژگی های درون فردی 44 2 -5-6-1مدل بوم شناسی اجتماعی 44 2-5-6-2الگوی تحقیر خود. 45 2-5-6-3یادگیری اجتماعی چند مرحله ای 45 2-5-7نظریه تعامل خانواده. 46 2-5-8نظریه های یکپارچه نگر. 46 2-5-8-1نظریه رفتار مشکل 46 2-5-8-2نظریه گروه همسالان: 47 2-5-8-3 الگوی آسیب پذیری 47 2-5-8-4نظریه تفسیر انتخاب عقلایی 47 2-5-9نظریه های زیستی – روانی 48 2-5-9-1 نظریه وابستگی جسمانی اعتیاد. 48 2-5-9-2 نظریه مشوق مثبت اعتیاد. 48 2-5-10نظریه های اجتماعی – فرهنگی 49 2-5-10-1نظریه بی هنجاری 49 2-5-10-2نظریه انزوا طلبی مرتون. 49 2-5-10-3نظریه برچسب زنی 49 2-5-11نظریات فیزیولوژیک 50 2-5-12نظریه ی سیستم انگیزشی 50 2-6 اهداف درمان وابستگی به مواد. 51 2-6-1رویکردها ی درمانی وابستگی به مواد. 52 2-6-2 درمان اعتیاد. 52 2-6-2-1درمان دارویی 53 2-6-2-2درمان های غیر دارویی 54 2-7 سبک های مقابله ای 58 2-7-1تعریف سبک های و مهارتهای مقابله ای 58 2-7-2 مهارتهای مقابله ای : 58 2-7-3 انواع سبک های مقابله. 60 2-7-4انواع مقابلهی کارآمد. 61 2-7-4-1مقابلهی متمرکز بر مسأله. 61 2-7-4-2مقابلهی متمرکز بر هیجان. 62 2-7-5مقابلهی ناکارآمد و غیر مفید. 63 2-7-6عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابلهای 65 2-7-6-1عوامل مربوط به منبع مقابله. 65 2-7-6-2عوامل مربوط به ارزیابیهای موقعیتی 66 2-7-7 اهمیت آموزش مهارتهای سبک های مقابلهای 67 2-7-8عملکرد اصلی مهارت های مقابله ای 68 2-8 سیستم های مغزی ـ رفتاری 68 2-8-1 نظریه شخصیتی گری 69 2-8-2سیستم فعال سازی رفتاری (BAS). 70 2-8-3سیستم بازداری رفتاری (BIS). 71 2-8-4 سیستم جنگ / گریز (FFS). 73 2-8-5 توصیف سیستم های مغزی – رفتاری: 74 2-8-5-1 بعد رفتاری: 74 2-8-5-2سطح شناختی 75 2-8-5-3بعد عصب شناختی 75 2-9 آسیب شناسی روانی وویژگی های شخصیتی مرتبط با وابستگی به مواد. 76 2-10سبکهای هویت. 76 2-10-1 نظریه های هویت. 78 2-10-2 انواع سبک های هویت. 80 2-10-3 تعهد :. 82 2-10-4 شکل گیری هویت در نوجوانی 82 2-10-4-1 مدل های شکل گیری هویت. 84 2-10-5 چهار وضعیت هویت من در دید گاه مارسیا 85 2-10-6 تغییر هویت در نوجوانی 91 ادامه خواندن