عنوان:
مقایسه سبک های دلبستگی و دشواری در کنترل هیجانی نوجوانان دختر و پسرساکن مراکز بهزیستی و در خانواده
سال تحصیلی :1393
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیلت تحیق
1-1-مقدمه : 2
1-2-بیان مسئله:.9
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 15
1-4-اهداف تحقیق. 16
1-4-1- هدف اصلی : 16
1-4-2- اهداف اختصاصی. 16
1-5-فرضیه های تحقیق. 17
1-5-1- فرضیه های اصلی: 17
1-5-2- فرضیه های اختصاصی: 17
1-6-تعریف واژهها به صورت مفهومی و عملیاتی): 17
1-6-1- متغیر ها: دلبستگی ، کنترل هیجانی ، نوجوانان. 17
فصل دوم :مرور بر ادبیات و پیشینه پژوهش
1-6-2- تعریف عملیاتی. 18
2-1-مبنای نظری دلبستگی. 21
2-1-1- مقدمه: 21
2-1-2- اساس زیستی نظریه دلبستگی: 22
2-5- ارزیابی دلبستگی و انواع آن: 30
2-7- ساختارهای مغزی و عملکردهای روانی: 35
2-8- اختلال های دلبستگی : 37
2-9- دلبستگی غیر ایمن و آسیب شناسی روانی : 38
2-10- پژوهشهای هارلو: 39
2-11-دلبستگی در بزرگسالی: 40
2-12- دلبستگی، تنظیم هیجانات و سلامت روانی کودک: 41
2-13- هیجان: 42
2-13-1- تعریف هیجان: 42
2-13-2- اجزا و تاریخچه هیجان: 44
2-13-3- نظریههای هیجان: 45
2-13-4- وظایف هیجانها: 47
2-15- خلاصه فصل: 57
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- جامعه آماری : 65
3-1-1- روش برآورد حجم نمونه : 65
3-1-2- روش نمونه گیری : 65
3-2- ابزار پژوهش : 66
3-2-1-پرسشنامه سنجش دلبستگی کولینز و رید : 66
3-2-4- نمره گذاری : 67
3-3- پایایی:67
3-4- پرسشنامه کنترل هیجان گروس و جان. 70
3-4-1-روش نمره گذاری: 70
3-5- پایایی: .71
فصل چهارم: توصیف تحلیل داده ها
4-1- مقدمه: 74
4-2- آمار توصیفی. 74
فرضیه اول پژوهش: 83
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه.88
5-1 خلاصه یافته ها 88
فرضیه اول :.88
2-5 – بحث وتفسیر یافته ها : 90
5-4- پیشنهادها 94
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی. 94
منابع و مأخذ:. 98
منابع فارسی. 98
منابع انگلیسی: 102
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-4) – توزیع فراوانی افراد نمونه بر اساس جنسیتومتغیرگروه.74
جدول (2-4) – آماره های توصیفی گروه نمونه به تفکیک گروه بهزیستی و عادل75
جدول (3-4) – آماره های توصیفی گروه نمونه به تفکیک76
جدول (4-4) – نتایج آزمون شاپیرو ویلکز برای بررسی نرمال بودن بر اساس گروه عادی وبهزیستی77
جدول (5-4) – نتایج آزمون شاپیرو ویلکز برای بررسی نرمال بودن بر اساس جنسیت78
جدول (6-4) – نتایج آزمون لوین برای بررسی یکسان بودن واریانس متغیرها در بین گروه ها..79
جدول 7-4: نتایج آزمون باکس برای بررسی یکسانی ماتریس کواریانس متغیرهای وابسته در بین گروه ها79
جدول 8-4: نتایج آزمونهای چند متغیری در خصوص اثر عامل گروه، جنسیت و تعامل آنها در ترکیب خطی متغیرهای وابسته80
جدول 9-4: نتایج تحلیل واریانس در خصوص اثر عامل گروه در پنج متغیر وابسته81
جدول 10-4: میانگینهای ساده دو گروه در پنج متغیر وابسته.82
جدول 11-4: فراوانی و درصد سبکهای دلبتسگی در دو گروه.84
جدول نظریات دلبستگی.87
جدول پیشینه دلبستگی.58
جدول نظریه های کنترل هیجانی61
جدول پیشینه پژوهش کنترل هیجان62
نمودارها
نمودار 1-4: مقایسه میانگینهای نوجوانان عادی و بهزیستی در سه خرده مقیاس دلبستگی83
نمودار 2-4: مقایسه میانگینهای نوجوانان عادی و بهزیستی در سه خرده مقیاس دلبستگی84
نمودار 3-4: درصد انواع سبکهای دلبستگی در هر یک از دو گروه85
نمودار 4-4: مقایسه میانگینهای نوجوانان عادی و بهزیستی در دو خرده مقیاس کنترل هیجان86
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های دلبستگی و دشواری در کنترل هیجانی در دو گروه از نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی و ساکن در خانواده بود. روش پژوهش حاضر عِلّی مقایسه ای – پس رویدادی بود. جامعه آماری دربرگیرنده نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی شهر تهران و نوجوانان ساکن در خانواده منطقه 11 و12 شهر تهران در سال 1393 بود . نمونه آماری تحقیق دربرگیرنده 87 نوجوان ساکن مراکز بهزیستی ، و 101 نوجوان ساکن در خانواده بود. که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. گروه های نمونه با تکمیل پرسشنامه سنجش دلبستگی کولینز و رید و پرسشنامه کنترل هیجانی گراس وجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که میان سبک های دلبستگی نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی و نوجوانان ساکن در خانواده تفاوت معنی داری وجود دارد و بین میانگین دو گروه در تمام خرده مقیاسهای دلبستگی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>p). به بیان دقیقتر در متغیر نزدیک بودن و وابستگی