برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
امروزه افزایش تصاعدی تعداد انتشارات و تولیدات علمی، نیاز به استفاده از ابزارها و سنجههای گوناگون به منظور سنجش و ارزیابی آنها را دو چندان کرده است. وجود ابزارهای مناسب ارزیابی تولیدات علمی به برنامهریزی و تصمیمگیریهای سیاستگذارانه کمک بسیاری می کند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش شناسایی و اعتبارسنجی معیارهای و شاخصهای ارزیابی کیفیت و نفوذ تولیدات علمی در حوزه دانش هستهای ایران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علمسنجی است که با بهره گرفتن از روش تحقیق ترکیبی شامل روشهای کیفی و ارزیابانه به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل دو بخش محققین حوزه شاخصگذاری به منظور تعیین و ارزشگذاری شاخص ارائه شده در این پژوهش و مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس در طی سالهای 2007-2011 در حوزه دانش هستهای است. به منظور ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه بترتیب ازمقیاس سنجش لیکرت و آلفای کرونباخ استفاده شده است.یافته های پژوهش با بهره گرفتن از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و آزمون استنباطی (همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نرمافزارهای اکسل و اسپیاساس به منظور رسم نمودارها و سنجش همبستگی در این خصوص استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از 31 شاخصهای ارائه شدهی در این پژوهش، از نظر صاحبنظران 27 شاخص قابلیت استفاده برای ارزیابی مقالات علمی رادارا هستندو همچنین در طی سالهای 2007 تا 2011، تعداد مقالات حوزه دانش هستهای ایران افزایش یافته است. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین بیان کرد که بین دو شاخص کیفیت و نفوذ مقالات حوزه دانش هستهای ایران رابطهی معنادار وجود ندارد و همچنین معیارهای مورد استفاده برای ارزیابی ظاهری مقالات حوزه دانش هستهای معیارهای ناکارآمدیبه شمار میروند.
کلید واژهها: شاخص کیفیت، شاخص نفوذ، معیارهای ارزیابی ظاهری، ارزیابی تولیدات علمی، دانش هستهای، ایران.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
کیده ت
فهرست مطالب 4
فهرست جدولها 9
فهرست تصاویر و نمودارها 11
فصل اول(کلیات پژوهش) 12
1-1. مقدمه 13
1-2. بیان مسئله 15
1-3. اهداف پژوهش 17
1-3-1.هدف کلی 17
1-3-2. اهدف فرعی 17
1-۴. پرسشهای پژوهش 18
1-4-1.پرسش اصلی 18
1-4-2.پرسشهای فرعی 18
۱-۵. فرضیه تحقیق 19
1-6. اهمیت و ضرورت پژوهش 19
1-6-1. اهمیت نظری 19
1-6-2. اهمیت عملی 20
1-7. تعریفهای عملیاتی متغیرهای پژوهش 21
1-8. نوآوری پژوهش 23
فصل دوم(مبانی نظری و پیشینه پژوهش) 24
2-1. مبانی نظری تحقیق 25
2-1-1.مقدمه 25
۲-1-2. مفهوم کیفیت 26
2-1-3. مفهوم کیفیت در مدیریت کیفیت 29
2-1-4. کیفیت در علمسنجی 31
2-1-5. مفهوم نفوذ 35
2-1-6.نفوذ اجتماعی و روانشناسی اجتماعی 36
2-1-7. نفوذ اطلاعاتی 41
2-1-8. نفوذ معادل قدرت 42
2-1-9. تعریفهای مختلف در مورد نفوذاجتماعی 46
2-1-11. نفوذ در علم سنجی 51
2-1-12. نتیجه گیری 55
2-1-13. معیارهای ارزیابی ظاهری 62
2-1-14. دانش هسته ای 68
2-1-14-1.مقدمه 68
2-1-14-2.مفهوم دانش هسته ای 68
2-1-14-3. تاریخچه دانش هسته ای 69
۲-2. پیشینه در داخل کشور 70
2-2-1. کیفیت 70
2-2-2. نفوذ 74
2-2-3. ارزیابی ظاهری مقالات علمی 74
۲-3. پیشینه در خارج از ایران 76
2-3-1. کیفیت 76
2-3-2. نفوذ 79
2-3-3. ارزیابی ظاهری 81
2-4. جمع بندی مطالعات گذشته 81
فصل سوم(روش پژوهش) 83
3-1. مقدمه 84
3-2. روش پژوهش 84
3-۳. جامعه پژوهش 86
3-4. ابزار گردآوری دادهها 86
3-5. مقایس سنجش لیکرت 87
3-6. روایی و پایایی 88
3-6-1. روایی یا اعتبار 88
3-6-2. پایایی یا اعتماد 88
3-7. روش جمعآوری دادهها 88
3-8. روش تجزیه و تحلیل دادهها 89
3-10. محدویتهای پژوهش 89
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش) 90
4-1. مقدمه 91
4-2. یافتههای پژوهش 91
۴-3. تجزیه و تحلیل سوالات و فرضیه پژوهش 92
۴-3-1. شاخصهای ارزیابی کیفیت و نفوذ مقالات علمی 92
۴-3-2. سوالات فرعی پژوهش 95
۴-3-2-1. شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالات علمی 95
۴-3-2-2 .شاخصهای ارزیابی نفوذ مقالات علمی 97
۴-3-2-3. وضعیت مقالات حوزه دانش هستهای ایران 100
۴-3-2-4. بررسی کیفیت مقالات حوزه دانش هستهای ایران 103
۴-3-2-5. بررسی نفوذ حوزه دانش هستهای ایران 105
۴-3-2-6.بررسی ساختار ظاهری مقالات دانش هستهای ایران 107
4-4. فرضیه تحقیق 122
فصل پنجم(بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها) 125
5-1. مقدمه 126
5-2.بحث 126