دستهبندی عوامل مؤثر بر خودپنداره و رابطه آن با انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 4
1-8- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه. 6
1-9- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 6
1-11- تعریف نظری واژهها و اصطلاحات 7
1-11-1- تعاریف نظری خودپنداره. 7
1-11-2- تعاریف نظری عوامل موثر بر خودپنداره. 8
1-11-3- تعاریف نظری انضباط در سازمان 8
1-12- تعریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات 9
1-12-1- تعریف عملیاتی خودپنداره. 9
1-12-2- تعریف عملیاتی انضباط در سازمان 12
2-2-3- دیدگاه شناختی – اجتماعی 17
2-3- اهمیت و کاربرد خودپنداره. 17
2-6- تقسیم بندی خود از نظرویلیام جیمز. 21
2-7- جنبههای خودپنداره پدیدار شناختی 22
2-8- علل پیدایش پدیده خود و خودپنداره. 23
2-9- دیدگاههای دیگرصاحب نظران غربی 23
2-9-1- نظریههای اولیه مربوط به خود. 23
2-11- خودپنداره یک الگویذهنی چندبعدی 30
2-14- نظریات و رویکردهای انضباط 35
2-14-6- دیدگاه دورهی متاخر. 39
عنوان صفحه 2-16- مدل سه شاخگی ساختار-رفتار-زمینه. 47
2-17- پیشینه و ادبیات تحقیق 48
2-17-1- پیشینهی پژوهشی خارجی 48
2-17-2- پیشینهی پژوهشی داخلی 51
3-5- روش گردآوری اطلاعات و دادهها 64
3-6-2- جمعآوری و تکمیل پرسشنامهی تحقیق 70
3-7- روایی و پایایی ابزار پژوهش. 71
3-8- روش و فنون آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل مشاهدات 72
3-8-3- نرمافزارهای مورد استفاده در پردازش دادهها 74
4-2- تحلیل توصیفی گزینههای ابزار تحقیق 76
4-2-1- توزیع فراوانی جنسی پاسخگویان 77
4-2-2- توزیع فراوانی وضعیت تأهل پاسخگویان 78
4-2-3- توزیع فراوانی سنی پاسخگویان 79
4-2-4- توزیع سطح تحصیلات پاسخگویان 80
4-2-5- توزیع فراوانی وضعیت درآمد پاسخگویان 81
عنوان صفحه 4-2-6- توزیع فراوانی سابقهکاری پاسخگویان 82
4-3- آمار توصیفی متغیرهای اصلی پژوهش. 83
4-4- استنباطهای مرتبط با فرضیات تحقیق 90
4-4-1- پاسخ به سئوال اول تحقیق 90
4-4-2- پاسخ به سئوال دوم تحقیق 92
4-4-3- پاسخ به سئوال سوم تحقیق 94
5-2-1- پاسخ به سئوال اول تحقیق 106
5-2-2- پاسخ به سئوال دوم تحقیق 107
5-2-3- پاسخ به سئوال سوم تحقیق 109
5-3- پیشنهادات مبتنی بر یافتههای تحقیق 111
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده. 114
فهرست جداول
عنوان صفحه جدول 1‑1 گویههای مرتبط با مولفههای تحقیق(خودپنداره) 10
جدول 1‑2 گویههای مرتبط با نمودهای تحقیق(انضباط) 12
جدول 2‑1 گونه شناسی انضباطی کارکنان (فنلی،1998) 33
جدول 2‑2 انضباط بدون مجازات (دیک گروت،2001) 45
جدول 3‑1 شاخصهای بدست آمده ازطرح دلفی 69
جدول 3‑2 ضرایب قابلیت اعتمادهریک ازابزارهای اندازهگیری تحقیق (پرسشنامهها) 73
جدول 4‑1 توزیع جنسی پاسخگویان 77
جدول 4‑2 توزیع وضعیت تأهل پاسخگویان 78
جدول 4‑3 توزیع سنی پاسخگویان 79
جدول 4‑4 توزیع سطح تحصیلات پاسخگویان 80
جدول 4‑5 توزیع وضعیت درآمد پاسخگویان 81
جدول 4‑6 توزیع سابقهکاری پاسخگویان 82
جدول 4‑7 شاخصهای توصیفی میزان تأثیر عامل فردی بر خودپنداره کارکنان اداره . 84
جدول 4‑8 شاخصهای توصیفی میزان تأثیر عامل گروهی یا سازمانی خودپنداره کارکنان. 85
جدول 4‑9 شاخصهای توصیفی میزان تأثیر عامل اجتماعی بر خودپنداره کارکنان اداره . 86
جدول 4‑10 مقایسه شاخصهای توصیفی میزان تأثیر عوامل سهگانه . 88
جدول 4‑11 شاخصهای توصیفی میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی. 89
جدول 4‑12 نتایج آزمون t برای بررسی عوامل مؤثر بر خودپنداره از منظر کارکنان. 91
جدول 4‑13 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه میانگین امتیازات عوامل سه گانه. 92
جدول 4‑14 نتایج آزمون دانکن برای مقایسه میانگین امتیازات تأثیر عوامل سهگانه . 93
جدول 4‑15 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خودپنداره. 95
جدول 4‑16 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه عوامل سهگانه . 96
جدول 4‑17 آزمون t– دو نمونهای مستقل برای بررسی تأثیر جنسیت و وضعیت تأهل . 97
جدول 4‑18 آزمون آنالیز واریانس یکطرفه برای مقابسه میانگین خودپنداره در. 98
جدول 5‑1 مقایسه شاخصهای توصیفی میزان تأثیر عوامل سهگانه فردی، گروهی . 104
جدول 5‑2 شاخصهای توصیفی میزان انضباط کارکنان اداره کل . 106
جدول 5‑3 نتایج آزمون t برای بررسی عوامل مؤثر بر خودپنداره . 107
جدول 5‑4 آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه میانگین امتیازات عوامل سه گانه . 108
جدول 5‑5 نتایج آزمون دانکن برای مقایسه میانگین امتیازات تأثیر عوامل سهگانه. 108
جدول 5‑6 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خودپنداره و انضباط کارکنان 109
جدول 5‑7 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه . 110
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2‑1 مدل سه شاخگی ” ساختار – رفتار – زمینه ” (میرزایی اهرنجانی ، 1377 ، ص 322) 47
شکل5-1 الگوی عوامل موثر بر خودپنداره.103
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4‑1 نمودار دایرهای توزیع جنسی پاسخگویان 77
نمودار 4‑2 نمودار دایرهای وضعیت تأهل پاسخگویان 78
نمودار 4‑3 هیستوگرام توزیع سنی پاسخگویان 79
نمودار 4‑4 نمودار ستونی سطح تحصیلات پاسخگویان 80
نمودار 4‑5 هیستوگرام وضعیت درآمد پاسخگویان 81
نمودار 4‑6 هیستوگرام سابقهکاری پاسخگویان 82
نمودار 4‑7 نمودار هیستوگرام میزان تأثیر عامل فردی بر خودپنداره کارکنان . 85
نمودار 4‑8 نمودار هیستوگرام میزان تأثیر عامل گروهی یا سازمانی بر خودپنداره . 86
نمودار 4‑9 نمودار هیستوگرام میزان تأثیر عامل اجتماعی بر خودپنداره کارکنان ا. 87
نمودار 4‑10 نمودار مقایسهی میزان تأثیر عوامل سهگانه فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی . 88
نمودار 4‑11 نمودار هیستوگرام میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی 89
نمودار 4‑12 نمودار جعبهای مقایسه میزان تأثیر عوامل فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی بر . 94
نمودار 4‑13 نمودار پراکنش میان خودپنداره و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی 96
نمودار 5‑2 نمودار مقایسهی میزان تأثیر عوامل سهگانه . 105
نمودار 5‑3 نمودار هیستوگرام میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی 106
فصل اول
کلیات پژوهش
1 فصل اول
1-1- مقدمه
موفقیت و پیروزی در زندگی، دوستی، کار، تحصیل و تقریبا هر اقدامی که برای آن کوشش میکنیم تا حد زیادی از تصورات شخصی ما سرچشمه میگیرد. به نظر میرسد افرادی که به ارزش شخصی خود اطمینان دارند و خود را فردی باارزش میدانند، موفقیت و خوشبختی را به سوی خود جذب میکنند مفهوم” خود” از موضوعاتی است که به لحاظ کانون توجه بودن، تاریخچهای تقریبا طولانی دارد. آگاهی از خود نشاندهنده جنبه مهمی از تجربه پدیدار شناختی یا ذهنی انسان است. تعداد جالب توجهی از پژوهشها نشان میدهند که چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر میگذارد. درحال حاضر مهم ترین و رایج ترین اشکالات و اختلالات رفتاری را به خود نسبت دادهاند(فروید[1]،173،1914).
به مفهوم خود به سه دلیل تاکید شده است: اول اینکه آگاهی از خود نشاندهنده جنبه مهمی از تجربه ذهنی انسان است .دوم اینکه تعداد جالب توجهی از پژوهشها نشان میدهند که چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر میگذارد و سوم اینکه مفهوم خود برای بیان جنبههای سازمان یافته و یکپارچه کنش شخصیت به کار رفته است(جلالی،1392،2).
محور اصلی و رکن اساسی سازمان، منابع و سرمایهانسانی آن محسوب میشود و توسعه سازمان منوط به استفاده بهینه، مطلوب و کارامد از منابع و بهویژه نیروی انسانی آن است. بهترین سیستم ها بدون ایجاد زمینه مناسب در نیروی انسانی خود نمیتوانند برنامه های خود را به انجام برسانند و نقطه حائز اهمیت ان است که نفس برنامه متکی به نوعی انضباط[2] است. همانطور که بیان شد چگونگی احساس انسان از خود در بسیاری از موقعیتها بر رفتار او اثر دارد و مجموعه رفتارهای افراد در سازمان رفتار سازمانی و آن نیز رفتار اجتماعی، از جمله انضباط اجتماعی را شکل میدهد.
طی سالهای اخیر مطالعات بسیاری در خصوص خودپنداره[3] و ارتباط آن با متغیرهای دیگری نظیر هویت، جنسیت، عزت نفس، موفقیت و پیشرفت تحصیلی و شایستگی در انجام دادن کار اجرا شده است. اما به ندرت پژوهشهای در مورد شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره و همچنین ارتباط آن با انضباط سازمانی صورت گرفته است در این پژوهش عوامل موثر بر خودپنداره شناسایی و ارتباط آن با انضباط کارکنان در سازمان مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که مسائل مربوط به خودپنداره و انضباط در حوزه سازمان موضوع بسیار مهمی است لذا پژوهش در این مورد به پیشبرد هرچه بیشتر دانش این حوزه کمک خواهد کرد و زمینه ساز ارائه راهکارهای مناسب تر در خصوص مسائل و مشکلات مرتبط با آن خواهدشد.
1-2- بیان مسأله
از آنجایی که منابعانسانی از حساسترین و فنیترین منابع هر سازمان به حساب میآیند لذا جایگاهی عظیم در سازمان دارند. تحقق موفقیت سازمان منوط به بررسی رفتار فرد در سازمان دارد رفتاری که هر فرد در موقعیتهای مختلف از خود نشان میدهد به طور مستقیم تحت تاثیر متصور و پنداری است که وی از کل وجود خود دارد. برداشتی که هر کس از خودش دارد بر رفتار و عمل او تاثیر میگذارد چونانکه انسانها معمولا آنگونه عمل میکنند که فکر میکنند هستند. با آنکه بیشتر تئوریسینهای”خویشتن پنداری” در دهه1970 و1980 تحقیقات خود را اجرا نمودند، در حال حاضر توجه عمومی به خویشتن پنداری رو به کاهش نهاده است خویشتن پنداری به صورت مداوم در تعامل با دیگر افراد تعدیل یافته وتحت تأثیر عوامل دیگر از قبیل درونگرایی و برونگرایی و عزت نفس قرار میگیرد. با وجودی که در سایت تحقیقاتی اریک[4] حدود 6000 مطلب در این خصوص نوشته شده است ولی متأسفانه هنوز هم این اصطلاح برای عموم ناشناخته بوده و تعریف شفافی از آن ارائه نشده است و در خصوص پدیده«خود» حدود15 مفهوم مختلف مطرح شده است(استرین،1993). موفقیت سازمانهای امروزی در تحقق بخشیدن به اهدافشان در گرو نیروی انسانی کارا و کارامدی است که در این سازمان ها وجود دارد و این مهم ، جز از طریق ایجاد یک سیستم انضباطی موثر بدست نمیآید(جزنی ،1380). همیشه در سازمان کارکنانی وجود دارند که مساله ساز هستند و با مسائلی از قبیل کمکاری، تمرد، غیبتهای غیرموجه، تاخیر در ورود به محل کار ، درگیری با سرپرست و کارکنان دیگر و . باعث بینظمی در سازمان شده و برنامهها را مختل میسازند. بوجود آمدن این مسائل به نوبه خود باعث افزایش هزینههای سازمان در دستیابی به اهداف خود میشود. نظم و انضباط محافظ دوام و قوام ساختار جامعه و سازمان است. داشتن انضباط مستلزم انضباط فردی است و بدون وجود انضباط فردی، تحقق انضباط گروهی و سازمانی میسر نخواهد بود. توجه به بحث انضباط باعث کاهش نابهنجاریها در سطح جامعه و به تبع آن سازمان ها میگردد. لذا شناخت عوامل موثر بر خودپنداره که بر رفتار وعمل انسان موثر بوده و رابطه آن با انضباط در سازمان، جهت جلوگیری از بروز هرج و مرج برای انجام فعالیتهای سازمانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و ما در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سوالات هستیم که :
- عوامل موثر بر خودپنداره کدامند؟
- دستهبندی این عوامل چگونه است؟
- رابطه این عوامل و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی چگونه است؟
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
امروزه منابعانسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه در سازمان ها به شمار میرود و بالاترین جایگاه را در امر توسعه دارند. بدون تردید مطالعه و بررسی هیچ یک از ابعاد وجودی انسان بدون مطالعه شخصیت وی امکانپذیر نیست و برای مطالعه شخصیت نیز توجه به مفهوم خود که هسته اصلی شخصیت محسوب میشود ضرورتی اجتنابناپذیر است. رفتاری که هر فرد در موقعیتهای مختلف از خود نشان میدهد به طور مستقیم تحت تاثیر متصور و پنداری است که وی از کل وجود خود دارد. وقتی فرد نسبت به کل وجود خود اعم از ویژگیهای ظاهری, تواناییهای ذهنی و جسمانی, ادراک و تصور منفی داشته باشد, این برداشت منفی در مجموعه اعمال و رفتارش منعکس میگردد و باعث میشود وی درتعامل با دیگران یا در مواجهه با موقعیتهای محرومکننده نتواند کارائی لازم را از خود نشان دهد. در صورتی که افراد به دیدگاه های اصلی خود در زندگی دست یابند، با فراغ باز و با تمام توان و انرژی فکری و جسمی خود به کار میپردازند (شاکرینیا،1376،32).
برای فعالیت تمامی گروه های سازمانی، نیز انضباط امری ضروری است.خواستههای اعضاء باید کنترل شده و در جهت اهداف سازمانی سوق داده شود(کریمی ،488،1379) .علاوه بر این حقوق افراد حفظ شده و محیط آرامی برای کار در سازمان فراهم میشود. بحث انضباط سازمانی یکی از مسائل بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با توجه به نقش عظیم این نهاد در ساختن نسل آینده توجه به انضباط کارکنان میتواند باعث افزایش کیفیت خدمات آموزشی و کاهش هزینههای سازمان و افزایش بهرهوری کارکنان شود که اینها باعث کاهش نابهنجاریها در سطح جامعه و به تبع آن سازمانها میگردد(ابطحی ،1381). از این رو دستیابی به محیطی آرام برای کار ،رشد کارکنان، انجام کارها به بهترین نحو و جلوگیری از بیانضباطی و هرج ومرج و مسئول دانستن خود کارمند برای حل مشکل، در سایه برقراری انضباط در سازمان امکان پذیر خواهد شد.
در اکثر تحقیقات خودپنداره بیشتر در فضاهای تربیتی و آموزشی در حوزه مدارس و دانشگاه بحث شده است، در فضاهای سازمانی کمتر به آن پرداخته شده است و حتی میتوان عنوان نمود بسیاری از مدیران سازمانهای دولتی در ایران با این مفهوم آشنا نیستند، لذا اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر را میتوان در ضرورت آگاهی و شناخت مفهوم خودپنداره، شناسایی عوامل موثر بر آن در سازمانهای دولتی و رابطه آن با انضباط کارکنان در جهت افزایش سطح کیفی سازمان دانست و خلاء تحقیقاتی در حوزهی شناخت و شناسایی عوامل موثر بر آن در حوزه سازمان ، اهمیت و ضرورت تحقیق دانست.
لذا این تحقیق بواسطه تجربیات وکاربرد قابل انتقالش در سازمان، دارای ارزش گستردهای خواهد بودو نتایج این تحقیق دراکثر سازمانهای دولتی ونهادهای مشاورهای مرتبط باحوزه رفتار افراد، موثر خواهد بود. علاوه براین نتایجی این نوع تحقیقات میتواند راهگشایی باشد برای پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی و مدیریت که در این زمینه به تحقیق خواهند پرداخت.
1-4- اهداف تحقیق
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره ودستهبندی این عوامل و رابطه آن با انضباط کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی طرحریزی شده است.
- شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره و طبقه بندی آن
- شناسایی وضعیت خودپنداره در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
- شناسایی وضعیت انضباط کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
- شناسایی رابطه خوپنداره و انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی
- Freud
- 2. Discipline
3.Self-concept
[4]. Education Resources information center(ERIC(
تعداد صفحه :148
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.