برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسئله 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4- اهداف پژوهش 6
1-4-1- هدف کلی/علمی تحقیق 6
1-4-2- اهداف جزئی/کاربردی تحقیق 6
1-5- فرضیه های پژوهش 7
1-5-1- فرضیه اصلی تحقیق 7
1-5-2- فرضیه های فرعی تحقیق 7
1-6- تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق 7
1-6-1- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق 7
1-6-2- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
1-2- مقدمه 11
2-2- ویژگی کودکان دوران پیش دبستانی 11
3-2- نظام شناختی کودکان پیش دبستانی 12
4-2- تربیت کودک و نقش بازی در آن 13
5-2- نقش های تربیتی بازی در کودکان پیش دبستانی 13
1-5-2- نقش بازی در رشد جسمانی کودک: 13
2-5-2- نقش بازی در رشد عقلانی کودک: 14
3-5-2- نقش بازی در رشد عواطف کودک: 14
4-5-2- نقش بازی در رشد اجتماعی کودک: 15
6-2- خلاقیت 16
7-2- نظریه های مربوط به خلاقیت 18
1-7-2- خلاقیت به عنوان الهام خدایی 18
2-7-2- خلاقیت به عنوان دیوانگی 18
3-7-2- خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی 19
4-7-2- خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی 19
5-7-2- نظریه تداعی گرایی 19
6-7-2- نظریه گشتالت 20
7-7-2- مکتب شناختی 20
8-7-2- نظریه روانکاوی 20
9-7-2- روانکاوی جدید 22
8-2- هوش و خلاقیت 22
9-2- مراحل خلاقیت 23
10-2- پرورش خلاقیت در کودکان 24
11-2- نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت 27
12-2- ویژگیهای کودکان خلاق 28
13-2- مهارتهای تفکر 31
14-2- مهارتهای تفکر انتقادی 31
15-2- مهارتهای تفکر حل مسئله 36
16-2- الگوی آموزشی بازی تمرین 38
17-2- تعریف بازی 39
18-2- تعریف بازی از نظر متخصصان 40
19-2- انواع بازی و شکل اجرای آن 41
20-2- نقش بازی در رشد خلاقیت 46
21-2- نقش بازی در رشد استقلال فردی 47
22-2- نقش بازی در بهداشت روانی 47
23-2- نقش بازی در رشد ذهنی و هوشی 48
24-2- نقش های اخلاقی بازی: 48
25-2- نقش های آموزشی و تربیتی بازی: 48
26-2- نقش درمانی بازی: 49
27-2- عوامل مؤثر در بازی: 50
28-2- ضرورت آموزش بازی به کودکان: 53
29-2- پیشینه پژوهشی 55
1-29-2- تحقیقات داخلی: 55
2-29-2- تحقیقات خارجی: 56
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه 60
3-2- طرح تحقیق 60
3-3- جامعه آماری 61
3-4- نمونه تحقیق و روش نمونه گیری 61
3-5- روش جمع آوری اطلاعات 61
3-6- ابزار تحقیق، روایی و پایایی آزمون 61
3-7- روش اجرا 62
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
1-4- مقدمه 65
2-4- شاخصهای آماری 65
1-2-4- آمار توصیفی 65
2-2-4- آمار استنباطی 68
فصل چنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5- مقدمه 73
2-5- یافتههای پژوهشی 73
1-2-5- نتیجه اصلی 73
2-2-5- نتیجه اول 74
3-2-5- نتیجه دوم 74
4-2-5- نتیجه سوم 75
3-5- محدودیت های پژوهشی 76
4-5- پیشنهادات 76
1-4-5- پیشنهاد جهت پژوهشهای آینده 76
2-4- 5- پیشنهادات کاربردی 77
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر الگوی تدریس مهارت تفکر به شیوه بازی- تمرین بر رشد خلاقیت کودکان پیش دبستانی ناحیه یک شهرستان یزد در سال تحصیلی 1393- 1394 بود. به منظور اجرای این تحقیق از جامعه آماری که شامل کلیهی دانش آموزان پیشدبستانی شهرستان یزد به شیوهی نمونه گیری خوشهای تعداد 30 نفر نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. این تحقیق با روش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. متغیر مستقل به شکل الگوی تدریس بازی تمرین برای گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به متغیر وابسته از پرسشنامهی خلاقیت تورنس (فرم ب) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از