عنوان:
طراحی درسافزار آموزش مهارت طناب ورزی و نقش آن بر عملکرد
روانی- حرکتی فراگیران
زمستان 93
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1.مقدمه. 3
1-2.بیان مساله. 5
1-3.اهمیت وضرورت 6
1-4.اهداف پژوهش. 8
1-4-1. هدف کلی. 8
1-4-2.اهداف جزئی 8
1-5.سؤالات پژوهش. 8
1-5-1.سئوال اصلی 8
1-5-2.سئوالات فرعی 8
1-6.فرضیههای تحقیق 9
1-7.تعاریف مفهومی 9
1-7-1.تعاریف نظری. 9
1-7-2.تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه 13
2-2.مفهوم طناورزی و طرح طناورز 13
2-3. معرفی ورزش طناورزی. 14
2-4.تاریخچه طناورزی(طناب بازی) 15
2-5.فواید طناورزی 15
2-6. اهداف اجرای طرح طناورزی 16
2-7. مکان و تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح. 16
2-8.اهمیت ورزش در دوره ابتدایی. 17
2-9.ارزشیابی و آزمون طناورزی. 18
2-10. مهارتهای طناورزی 18
2-10-1.ابتدا نحوه ایستادن و پرش کردن صحیح و چرخاندن طناب و آشنایی با ورزش طناورزی 19
2-10-2. پرش ساده. 19
2-10-3.مهارت گام بلند. 20
2-10-4.مکث روی پا 21
2-10-5.مهارت پرش به پهلو (پرش زیگزاگ) 21
2-10-6.مهارت پرش به جلو (یک بار پریدن و یک بار رد کردن طناب از جلو) 22
2-10-7.مهارت پرش اسکی باز (پرش چپ و راست) 23
2-10-8. مهارت پرش زنگولهای(جهش جلو و عقب). 23
2-10-9.مهارت نیم چرخش(پا باز از طرفین). 24
2-10-10.مهارت پرش پرخش کامل(چرخش کمر) 25
2-10-11.مهارت پای ضربدری (قیچی پا از جلو) 25
2-10-12.مهارت لک لک به جلو( پرش به طرف جلو). 26
2-10-13.مهارت لک لک به عقب (پرش به طرف عقب) 27
2-10-14. مهارت پاشنه پنجه 28
2-10-15.مهارت پنجه پنجه 29
2-10-16.مهارت دست ضربدری 29
2-10-17.مهارت تاب کناری بازو. 30
2-10-18.مهارت تاب کناری برای پرش 31
2-10-19.مهارت گهواره. 32
2-10-20.طناب بلند. 32
2-10-21.آموزش مهارتهای دو نفره 32
2-10-22. آموزش مهارت سه نفره و چهار نفره با طناب بلند 33
2-10-23.آموزش هماهنگی گروهی با ریتم موسیقی( فعالیت آزاد). 33
2-11.اهداف آمادگی جسمانی. 34
2-12.حیطههای اهداف آموزشی 34
2-12-1. حیطه شناختی 35
2-12-2.حیطه عاطفی. 37
2-12-3.حیطه روانی – حرکتی. 38
2-13.ویژگی های حیطه روانی ـ حرکتی در ورزش 39
2-14.تأثیر تربیت بدنی در حوزه روانی ـ حرکتی 40
2-15.طراحی آموزشی 40
2-15-1.مراحل طراحی آموزشی 41
2-15-2.اصول طراحی آموزشی. 42
2-15-3.مراحل طراحی الگوی آموزشی 43
2-16.پیشینهی تجربی پژوهش 44
2-16-1.پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 44
2-16-2.تحقیقات انجام گرفته در خارج. 44
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1.مقدمه. 47
3-2.روش پژوهش 47
3-3.طرح پژوهش 47
3-4.جامعه آماری. 47
3-5.نمونه آماری 47
3-6. روش نمونهگیری. 48
3-7.شیوه اجرای طرح پژوهش 48
3-7-1. چک لیست محقق ساخته 48
3-8. شیوهی تجزیه و تحلیل داده ها 49
3-9. روایی و پایایی پرسشنامه 49
3-9-1.روایی پرسشنامه 49
3-9-2.پایایی چک لیست. 50
3-10.طراحی درسافزار. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 52
4-2. آمار توصیفی 52
4-2-1.همگنی کوواریانس – واریانس. 54
4-3. آمار استنباطی. 57
4-4- تحلیل فرضیهها. 59
4-4-1.فرضیه شماره 1. 59
4-4-2.فرضیه شماره 2. 60
4-4-3.فرضیه شماره 3. 61
4-4-4.فرضیه شماره 4. 62
4-4-5.فرضیه شماره 5. 63
فصل پنجم: بحث و تفسیر یافتهها
5-1- مقدمه. 65
5-2.خلاصهی پژوهش. 65
5-3.پیشنهادهای پژوهش 68
5-3-1.پیشنهادهای مبتنی بر یافتهها 68
5-3-2. پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران. 68
5-4. محدودیتهای پژوهش 69
5-4-1. محدودیتهای در اختیار پژوهشگر 69
5-4-2. محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر. 69
منابع. 70
منابع فارسی 70
منابع لاتین 71
پیوست 72
چکیده انگلیسی. II
فهرست جداول
جدول2-1- سطوح عملکرد دانشآموزان 18
جدول 3-1- چک لیست محقق ساخته 49
جدول 4-1- میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون برای هر متغیر وابسته. 53
جدول 4-2- آزمون ام باکس. 54
جدول 4-3- نتایج آزمون لون برای بررسی فرض همگنی خطای واریانسها. 55
جدول 4-4- خلاصه تحلیل بررسی فرض همگنی شیبهای رگرسیونی نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایش و کنترل). 58
جدول 4-5- مقایسه نمرات پس آزمون تقلید مهارت. 59
جدول 4-6- خلاصه تحلیل کوواریانس تأثیر درسافزار آموزش طناورزی بر متغیر تقلید مهارت. 59
جدول 4-7- مقایسه نمرات پس آزمون اجرای مستقل. 60
جدول 4-8- خلاصه تحلیل کوواریانس تأثیر درسافزار آموزش طناب ورزی بر متغیر اجرای مستقل. 60
جدول 4-9- مقایسه نمرات پس آزمون دقت وسرعت عملکرد 61
جدول 4-10-خلاصه تحلیل کوواریانس تأثیر درسافزار آموزش طناورزی برمتغیردقت وسرعت عملکرد61
جدول 4-11- مقایسه نمرات پس آزمون هماهنگی عملکرد. 62
جدول 4-12- خلاصه تحلیل کوواریانس تأثیر درسافزار آموزش طناورزی بر متغیر هماهنگی عملکرد 62
جدول 4-13- مقایسه نمرات پس آزمون عادی شدن عملکرد. 63
جدول 4-14- خلاصه تحلیل کوواریانس تأثیر درسافزار آموزش طناورزی بر متغیر عادی شدن عملکرد 63
فهرست شکلها
شکل 2-1- نحوهی گرفتن دستهه ای طناب و چرخاندن طناب 19
شکل 2-2- پرش ساده. 20
شکل 2-3- طناب زدن با گام بلند. 21
شکل 2-4- مکث روی پا. 21
شکل 2-5- پرش به پهلو 22
شکل 2-6- پرش به جلو 23
شکل 2-7- پرش زنگولهای. 24
شکل 2-8- نیم چرخش. 25
شکل 2-9- چرخش کامل. 25
شکل 2-10- پای ضربدری. 26
شکل 2-11- لکلک به جلو. 27
شکل 2-12- حرکت لکلک به عقب. 28
شکل 2-13- حرکت پاشنه پنجه 29
شکل 2-14- حرکت پنجه پنجه. 29
شکل 2-15- حرکت گهواره 32
شکل 2-16- حرکت طناب بلند 32
شکل 2-17- حرکتهای دونفره 33
شکل 2-18- حرکتهای چند نفره 33