برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه حساسیت اضطرابی، نرگانی و مشکل در تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه و افراد عادی بود.
روش: بدین منظور، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ،30 نفر از افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)، و 30 نفر از افراد عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.گروه ها تا حد امکان از نظر متغیر های جمعیت شناختی با یکدیگر همتا شدند.پرسشنامه های حساسیت اضطرابی(AS)،نگرانی(PWQ) و مشکل در تنظیم هیجان (DERS)بر روی افراد شرکت کننده اجرا گردید .داده های پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار Spss-21 و شاخص های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای به دست آمده در این پژوهش نشان داد که بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه و افراد عادی از نظر نمره کل مقیاس حساسیت اضطرابی تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر این در عاملهای «ترس از احساسات بدنی»، «ترس از عدمکنترل شناختی» و «ترس از نشانههای اضطراب قابل مشاهده توسط دیگران» نیز در بین این سه گروه از افراد تفاوت معناداری مشاهده شد. اما در عامل «ترس از عدمکنترل شناختی» تفاوت معناداری بین دو گروه بالینی مشاهده نشد.
همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اختلال استرس پس از سانحه و افراد عادی از نظر نمره کل مقیاس مشکل در تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود دارد، که نشان میدهد افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مشکل در تنظیم هیجان بالاتری را نسبت به افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی دارند. همچنین در تمامی عاملهای مشکل در تنظیم هیجان تفاوت معنادار بین این سه گروه مشاهده شد و در مقایسه این سه گروه با هم نتایج نشان داد که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به ترتیب در عاملهای دشواری در کنترل تکانه، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان، عدم وضوح هیجان، فقدان آگاهی هیجانی و عدمپذیرش پاسخهای نمرات بالاتری را نسبت به افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی به دست آوردند. این یافته نشان میدهد که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مشکلات بالاتری را در این عاملها دارند. همچنین در عاملهای دشواری در انجام رفتار هدفمند تفاوت معناداری بین دو گروه بالینی مشاهده نشد. علاوه بر این در عامل فقدان آگاهی هیجانی تفاوت معناداری بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی مشاهده نشد. و در آخر نتایج نشان داد که در نمره کل مقیاس نگرانی بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه و افراد عادی تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین دو گروه بالینی در نمره نگرانی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری:حساسیت اضطرابی ، نگرانی و مشکل در تنظیم هیجان سازه های شناختی به هم پیوسته ای هستند که بر علایم اختلالات اضطرابی ،خصوصا اختلال اضطراب فراگیر و اختلال استرس پس از سانحه تاثیر گذاشته و موجب تشدید وتداوم این اختلال ها می شوند.
کلید واژه ها: حساسیت اضطرابی، نگرانی، مشکل در تنظیم هیجان، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه.2
1-2–بیان مساله3
1-3-اهمیت وضرورت پژوهش9
1-4-اهداف پژوهش10
1-5-فرضیه های پژوهش12
1-6-تعریف مفهومی و عملیاتی پژوهش13
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1-اختلال اضطراب فراگیر 18
2-2-نظریه های اولیه در تبیین اختلال اضطراب فراگیر.20
2-3-دیدگاه روانکاوی20
2-4-دیدگاه رفتاری21
2-5-مدل شناختی اختلال اضطراب فراگیر22
2-6-مدلهای ویژه اختلال اضطراب فراگیر.22
2-6-1-مدل اجتناب از نگرانی اختلال اضطراب فراگیر.23
2-6-2- مدل فراشناختی اختلال اضطراب فراگیر (MCM).27
2-6-3- مدل بد تنظیمی هیجانی29
2-6-4- مدل مبتنی بر پذیرش اختلال اضطراب فراگیر (ABM).31
2-6-5- مدل عدم تحمل بلاتکلیفی .33
2-7-اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)35
2-8-سبب شناسی اختلال PTSD.39
2-9-نظریه های زیستی.41
2-10-عوامل روان پویشی.42
2-11-عوامل شناختی42
2-12-ریشه های PTSD43
2-12-1-نظریه باورهای در هم شکسته44
2-12-2-نظریه شرطیسازی.45
2-12-3-نظریه پردازش هیجانی.46
2-12-4-شکست روانی47
2-12-5-نظریه پردازش دوگانه48
2-13-حساسیت اضطرابی49
2-14-نگرانی.54
2-15-مشکل در تنظیم هیجان.59
فصل سوم :روش شناسی پژوهش
3-1-طرح پژوهش:66
3-2-جامعه ونمونه آماری66
3-3-روش نمونه گیری.66
3-4-روش اجرا:67
3-5-ابزار جمع آوری اطلاعات.67
3-6-روش تجزیه وتحلیل داده ها70
فصل چهارم :یافته های پژوهش
4-1-مقدمه.72
4-2-داده های توصیفی.72
4-3- نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)73
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-بحث ونتیجه گیری83
5-2-محدودیت های پژوهش91
5-3-پیشنهادات پژوهشی92
5-4-پیشنهادات کاربردی.92
مقدمه
اختلالات اضطرابی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستندو نسبت ابتلای زنان تقریبا دو برابر مردان است، اختلالات اضطرابی با عوارض زیادی همراهند، اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم هستند، این اختلالات را می توان خانواده ای از اختلالات روانی مجزا و درعین حال مرتبط به هم درنظر گرفت (سادوک وسادوک،1389). (انجمن روانپزشکی آمریکا[1]،2000) شش طبقه عمده برای اختلالات اضطرابی ارائه کرده است: فوبی(هراس)، اختلال پانیک، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواسی –اجباری، اختلال استرس پس ازسانحه و اختلال استرس حاد.
دراین میان دواختلال اضطراب فراگیرو اختلال استرس پس از