برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف تحقیق حاضر، مقایسه رابطه خودکارآمدی و فراشناخت در بین قبول شدگان و مردودین کنکور می باشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر تهرانی شرکت کننده در کنکور سال 1390 بودند که تعداد 278 نفر از آنها، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه خود کار آمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه فراشناخت حالتی اونیل و عابدی (1996) استفاده گردید. داده ها با بهره گرفتن از روش آمار توصیفی ( میانگین ، انجراف معیار و .), آزمون رگرسیون چند متغیری (روش گام به گام) و از آزمون Z فیشر برای بررسی تفاوت همبستگی متغیرها در دو گروه استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها در گروه قبول شده های کنکور نشان داد که مؤلفه تکمیل دارای بیشترین میزان همبستگی با متغیر وابسته یا همان فراشناخت را دارد ( 458/0ryx1= ) و میتواند قابلیت 20 درصد فراشناخت را پیش بینی کند و این میزان همبستگی با مؤلفه مقاومت در کل(ryx1x2=0/5 ) بوده است که قابلیت پیش بینی را 24 درصد نموده است. در گروه مردودین کنکور نیز همبستگی بین مؤلفه های تکمیل و آغازگری (از متغیر خودکارآمدی) با فراشناخت معنی دار بود(396/0ryx1=) و پانزده درصد قابلیت پیش بینی فراشناخت را نشان داده اند. همچنین نتایج آزمون Z فیشر تفاوت معنی داری بین همبستگی دو متغیر در دو گروه نشان نداد. از این رو نتایج نشان میدهد قبول شدگان در کنکور تلاش بیشتری همراه با مقاومت در مقابل موانع یادگیری نسبت به مردودین کنکور داشتند.
کلید واژه: فراشناخت حالتی – خود کار آمدی عمومی- کنکور
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 2
2-1- بیان مسئله پژوهشی 3
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
4-1- اهداف پژوهش 8
5-1- فرضیه ها و سوالات پژوهش. 9
6-1- تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
پیشینه نظری
1-2- مقدمه 12
2-2 – مبانی نظری فراشناخت 12
1-2-2- تعریف فراشناخت 12
2-2-2- عناصر تشکیل دهنده فراشناخت 14
3-2-2- عوامل موثر در شکل گیری و تحول فراشناخت 17
4-2-2- مراحل رشد فراشناختی. 18
5-2-2- ضرورت آموزش مهارت فراشناخت 20
6-2-2- الگوهای آموزشی مبتنی بر فراشناخت 21
7-2-2- نقش فراشناخت در ارتباط با مدرس و فراگیر. 23
8-2-2- راه های تقویت فراشناخت دانش آموزان. 24
3-2- مبانی نظری خود کار آمدی 25
1-3-2- نظریه شناختی و اجتماعی(معنا و مفهوم خودکار آمدی). 25
2-3-2- اهمیت خودکارآمدی. 26
3-3-2- ابعاد خودکارآمدی 28
4-3-2- منابع خودکارآمدی. 29
5-3-2- دیگر منابع باورهای خودکارآمدی 32
6-3-2- اثرات خودکارآمدی بر کارکردهای روانشناختی 33
7-3-2- خودکارآمدی و جنسیت 36
4-2- پیشرفت تحصیلی 37
1-4-2- ارتباط بین آموزش راهبردهای فراشناختی با عملکرد حل مساله، ادرک خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی40
5-2- کنکور ( عوامل موثر بر پذیرش، نتایج پژوهشها و پیامدها).42
6-2- پژوهشهای انجام یافته. 44
1-6-2- نقش مهارت فراشناخت در فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی(تحقیقات داخلی و خارجی) 44
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
2-6-2- نقش مهارت خود کار آمدی در فرایند یادگیری و عملکرد تحصیلی(تحقیقات داخلی و خارجی). 50
فصل سوم: روش تحقیق
1- 3 – مقدمه 57
2-3- روش تحقیق 57
3-3- جامعه آماری 57
4-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری. 58
5-3- روش اجرا. 58
6-3- ابزارهای سنجش 59
7-3- روش های تجزیه و تحلیل داده ها. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4- مقدمه. 63
2-4- شاخصهای توصیفی متغیر های تحقیق 63
3-4- فرضیه های تحقیق. 65
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5- مقدمه. 71
2-5- خلاصه یافته ها 71
3-5- بحث و نتیجه گیری 72
4-5- محدودیتهای تحقیق 75
5-5- پیشنهادهای برگرفته از یافته های پژوهش. 75
6-5- پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی 76
منابع. 77
پیوست ها
-1-1 مقدمه
در عصر حاضر تعلیم و تربیت و بطور کلی تحصیل بخش مهمی از زندگی هر فرد را تشکیل می دهد، به علاوه کیفیت و کمیت این تحصیل نیز نقش مهمی را در آینده فرد ایفا می کند. لذا، عملکرد تحصیلی[1] دانش آموزان، یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است و تمام کوشش ها و کشش های این نظام، در واقع برای پوشاندن جامه عمل به این امر است. به عبارتی، جامعه و به طور ویژه آموزش و پرورش، نسبت به سرنوشت فرد، رشد و تکامل موفقیت آمیز وی و جایگاه او در جامعه، علاقمند و نگران است و انتظار دارد فرد در جوانب گوناگون اعم از ابعاد شناختی و کسب مهارت و توانایی و نیز در ابعاد شخصیتی، عاطفی و رفتاری، آنچنان که باید، پیشرفت و تعالی یابد(فراهانی[2]، 1994). با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از ملاک های کارایی نظام آموزشی است، کشف و بررسی متغیر های تاثیر گذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش بینی متغیر های موثر در مدرسه و دانشگاه می انجامد.
بر خلاف گذشته که تصور می شد توانایی یادگیری هر فرد تابعی از میزان هوش و استعدادهای اوست ، در چند سال اخیر این نظریه در میان روانشناسان قوت گرفته است که با وجود نقش تعیین کننده عوامل ذاتی هوش و استعداد در یادگیری ، عوامل غیر ذاتی دیگری نیز در این رابطه مهم قلمداد می شوند . یکی از این موارد « راهبردهای یادگیری » و یابه اصطلاح فنی تر «راهبردهای شناختی و فراشناختی» است که در چند سال اخیر شاهد پیشرفت زیاد روانشناسی تربیتی در کشف این راهبردها بوده ایم. به هر گونه فعالیت داوطلبانه ای که فرد می تواند برای بهبود یادسپاری و یادگیری خود انجام دهد، راهبرد های یادگیری می گویند. راهبرد های یادگیری، دو دسته ی شناختی و فراشناختی را در بر می گیرند.بنا به تعریف، راهبردهای شناختی به هر گونه رفتار ، اندیشه یا عمل یادگیرنده گفته می شود که او در ضمن یادگیری مورد استفاده قرار می دهد و هدف آن کمک به فراگیری ، سازماندهی و ذخیره سازی دانش ها و مهارت ها و نیز سهولت بهره برداری از آن ها در آینده است(ملکی،1384). راهبردهای شناختی، ابزار هایی ضروری برای یادگیری محتوا هستند، اما راهبرد های فراشناختی، زمینه را برای جهت دهی و کاربرد راهبرد های شناختی و نظارت کردن بر آن ها را فراهم می سازند و نقش مهمی در جریان یادگیری ایفا می کنند(عبدالله پور و همکاران ،1384).
در خصوص خودکارآمدی نیز بندورا[3] مطرح می کند که خود