وسبکهای مقابله ای در معتادان وافراد بهنجار
زمستان 1393
فهرست مطالب
چکیده : 1
فصل اول کلیات پژوهش. 2
1-1مقدمه : 3
1-2 بیان مسئله: 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 9
1-4 اهداف تحقیق: 11
1-4-1 هدف کلی تحقیق 11
1-4-2اهداف ویژه تحقیق 11
1-4-3 اهدف کاربردی تحقیق 11
1-5 فرضیه ها 12
1-6 تعریف متغییر ها 12
1-6-1هویت: 12
1-6-2سبک های هویت: 13
1-6-3 سیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری: 16
1-6-4 سبک های مقابله ای: 17
1-6-5 راهبردهای مقابله با استرس. 17
1-6-6سومصرف مواد. 18
1-7 تعاریف عملیاتی: 18
1-7-1سبک های هویت: 18
1-7-2سیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری: 18
1-7-3سبک های مقابله ای 18
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق 19
مقدمه. 20
2-1اعتیاد. 20
2-1-1تاریخچه مواد. 21
2-1-2طبقه بندی مواد. 22
2-1-3 وابستگی 25
2-1- 3-1 ملاک های تشخیصی DSM_IV_TRبرای وابستگی به مواد. 26
2-1-4 سوء مصرف مواد. 27
2-1-4-1ملاک های تشخیصی برای سوء مصرف مواد به شرح زیر می باشد: 27
2-1-5 قطع مصرف یا ترک مواد. 28
2-1-5-1 ملاک های DSM_IV_TRبرای ترک مواد: 28
2-1-6همه گیر شناسی 29
2-2مصرف مواد در ایران 30
2-3 عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد. 30
2-3-1علل فردی 30
2-3-2 عوامل محیطی و اجتماعی 32
2-3-3 مشکلات هیجانی 34
2-3-4عوامل ژنتیکی و زیستی 36
2-3-5 سیستم پاداش مغزی 37
2-4 تاثیر تعاملی مولفه های متعدد با اعتیاد. 39
2-5مبنای نظری وابستگی به مواد. 40
2-5-1نظریات روان پویشی 40
2-5-2نظریات روان تحلیلی 40
2-5-3 روانشناختی خود. 41
2-5-4 نظریات رفتاری – شناختی 42
2-5-4-1نظریات شناختی 43
2-5-5 نظریه های یادگیری 43
2-5-5-1 نظریه یادگیری اجتماعی – شناختی 43
2-5-5-2نظریه یادگیری اجتماعی 44
2-5-6دیدگاه های مبتنی بر ویژگی های درون فردی 44
2 -5-6-1مدل بوم شناسی اجتماعی 44
2-5-6-2الگوی تحقیر خود. 45
2-5-6-3یادگیری اجتماعی چند مرحله ای 45
2-5-7نظریه تعامل خانواده. 46
2-5-8نظریه های یکپارچه نگر. 46
2-5-8-1نظریه رفتار مشکل 46
2-5-8-2نظریه گروه همسالان: 47
2-5-8-3 الگوی آسیب پذیری 47
2-5-8-4نظریه تفسیر انتخاب عقلایی 47
2-5-9نظریه های زیستی – روانی 48
2-5-9-1 نظریه وابستگی جسمانی اعتیاد. 48
2-5-9-2 نظریه مشوق مثبت اعتیاد. 48
2-5-10نظریه های اجتماعی – فرهنگی 49
2-5-10-1نظریه بی هنجاری 49
2-5-10-2نظریه انزوا طلبی مرتون 49
2-5-10-3نظریه برچسب زنی 49
2-5-11نظریات فیزیولوژیک. 50
2-5-12نظریه ی سیستم انگیزشی 50
2-6 اهداف درمان وابستگی به مواد. 51
2-6-1رویکردها ی درمانی وابستگی به مواد. 52
2-6-2 درمان اعتیاد. 52
2-6-2-1درمان دارویی 53
2-6-2-2درمان های غیر دارویی 54
2-7 سبک های مقابله ای 58
2-7-1تعریف سبک های و مهارتهای مقابله ای 58
2-7-2 مهارتهای مقابله ای : 58
2-7-3 انواع سبک های مقابله. 60
2-7-4انواع مقابلهی کارآمد 61
2-7-4-1مقابلهی متمرکز بر مسأله. 61
2-7-4-2مقابلهی متمرکز بر هیجان 62
2-7-5مقابلهی ناکارآمد و غیر مفید 63
2-7-6عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابلهای 65
2-7-6-1عوامل مربوط به منبع مقابله. 65
2-7-6-2عوامل مربوط به ارزیابیهای موقعیتی 66
2-7-7 اهمیت آموزش مهارتهای سبک های مقابلهای 67
2-7-8عملکرد اصلی مهارت های مقابله ای 68
2-8 سیستم های مغزی ـ رفتاری 68
2-8-1 نظریه شخصیتی گری 69
2-8-2سیستم فعال سازی رفتاری (BAS) 70
2-8-3سیستم بازداری رفتاری (BIS) 71
2-8-4 سیستم جنگ / گریز (FFS) 73
2-8-5 توصیف سیستم های مغزی – رفتاری: 74
2-8-5-1 بعد رفتاری: 74
2-8-5-2سطح شناختی 75
2-8-5-3بعد عصب شناختی 75
2-9 آسیب شناسی روانی وویژگی های شخصیتی مرتبط با وابستگی به مواد. 76
2-10سبکهای هویت. 76
2-10-1 نظریه های هویت. 78
2-10-2 انواع سبک های هویت. 80
2-10-3 تعهد :. 82
2-10-4 شکل گیری هویت در نوجوانی 82
2-10-4-1 مدل های شکل گیری هویت. 84
2-10-5 چهار وضعیت هویت من در دید گاه مارسیا 85
2-10-6 تغییر هویت در نوجوانی 91
2-10-6-1 مکانیسم های تغییر هویت. 92
2-10-7پیشینه پژوهش. 93
2-10-7-1پیشینه داخلی پژوهش. 93
2-10-7-2پیشینه خارجی پژوهش. 97
2-10-8جمع بندی نتایج پیشینه های پژوهش. 100
فصل سوم: روش پژوهش. 102
3-1روش پژوهش. 103
3-2جامعه آماری 103
3-3روش نمونهگیری و حجم نمونه: 103
3-4روش گردآوری دادهها: 104
3-5 ابزارگردآوری اطلاعات: 104
3-5-1 مقیاس سیستم های مغزی / رفتاری (BIS، BAS): 104
3-5-2 پرسشنامه ی سبک های مقابله با استرس: 105
3-5-3 پرسشنامه سبک های هویت:(ISI-6G) 106
3-6 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 106
فصل چهارم: یافته های پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها 107
4-1 ویژگی های جمعیت شناختی 108
4-2 یافته های توصیفی 109
4-3 یافته های استنباطی 112
فصل پنجم: تفسیرونتیجهگیری و جمعبندی 120
5-1مقدمه. 121
5-2 بحث و نتیجهگیری: 121
5-3نتیجه گیری کلی 125
5-4محدودیتهای پژوهش. 126
5-5پیشنهادات. 126
5-6پیشنهاد کاربردی پژوهش. 127
منابع: 128
منابع فارسی 128
منابع انگلیسی 133
ضمائم. 129
فهرست جداول
شکل2-1 تعامل عومل موثر در شکل گیری وابستگی به مواد. 39
نمودار (2-1) نمودار سیستم بازداری رفتاری ایجاد اختلال. 73
جدول 2-1 پایگاه های هویت مارسیا بر اساس دو معیار تعهد وکاوش (به نقل از رومانو،2004) 86
جدول 4-1: توزیع فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنی ها براساس متغیرشغل 108
جدول 4-2: توزیع فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنیها براساس متغییر تاهل 108
جدول 4-3: توزیع فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنیها براساس متغییر تحصیلات 109
جدول 4-4: توزیع فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنیها براساس متغییر سن 109
جدول 4-5: میانگین و انحراف معیار سیستم فعال سازی/ بازداری در گروه های مورد مطالعه 109
جدول 4-6: میانگین و انحراف معیار سبک های مقابله ای در گروه های مورد مطالعه. 110
جدول 4-7: میانگین و انحراف معیار سبک های هویت در گروه های مورد مطالعه. 111
جدول 4-8: نتایج آزمون لوین برای مولفه های سبک های هویت. 112
جدول 4-9: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره سبک های هویت و تعهد. 112
جدول 4-10: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بر روی سبک های هویت و تعهد 113
جدول 4-11: نتایج آزمون لوین برای مولفه های سیستم فعال سازی/بازداری 114
جدول 4-12: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره سیستم فعال سازی/بازداری 114
جدول 4-13: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (آنوا) بر روی سیستم فعال سازی/بازداری 115
جدول 4-14: نتایج آزمون لوین برای مولفه های سبک های مقابله ای 116
جدول 4-15: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره سبک های مقابله ای 116
جدول 4-16: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بر روی سبک های مقابله ای 117
جدول 4-17: نتایج آزمون لوین برای مولفه های سبک های مقابله ای 118
جدول 4-18: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره مولفه های سبک اجتنابی 118
جدول 4-19: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بر روی مولفه های سبک اجتنابی 119
جدول سوالات مقیاس های سبک هویت. 132
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای هویت وسبکهای مقابله ای وسیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری در معتادان وافراد بهنجار انجام شد.روش مورد استفاده ،علی- مقایسه ای وابزار تحقیق، شامل پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی ،راهبردهای مقابله ای با استرس(CISS) اندلروپارکر،مقیاس BAS/BIS بود.نمونه آماری تحقیق ،شامل 75 نفراز معتادان بستر ی در مراکز اقامتی چهار گانه ترک اعتیاد شهر اردبیل(آزادی ،تولد دوباره سبلان ،همیاران سلامت پاک،آرمان سبز) و تعداد 75 نفرافرادبهنجار که به روش تصادفی،انتخاب شد که بوسیله ابزار های پژوهش سنجش شدندو برای حلیل اطلاعات از نرم افزار spss و برای تحلیل فرضیات از تحلیل واریانس چند متغیره مانوا استفاده شد نتایج بدست آمده نشان داد که تفاوت معناداری بین سبک های هویت، سبک های مقابلهای و سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری در معتادان و افراد بهنجار میباشد در نتیجه می توان چنین گفت که سبکهای ، هویت سردرگم و سبک