3-15 چانهزنیهای مالی و اخذ قیمت بهینه از تامینکنندگان. 64
3-16 تهیه جدول مقایسه نهایی فنی و مالی 64
3-17 انتخاب تامینکننده برنده (فرآیند اصلی شماره شش) 65
3-18 انعقاد قرارداد یا گذاشتن سفارش خرید (فرآیند اصلی شماره 7) 66
3-19 مدیریت اعتبارات ارزی )فرآیند اصلی شماره هشت( 68
3-20 مدیریت قرارداد یا سفارش (فرآیند اصلی شماره نه) 69
3-21 حمل و تحویل به سایت مشتری (فرآیند اصلی شماره 10) 70
3-22 خدمات پس از تحویل (فرآیند شماره 11) 72
3-23 جامعه آماری 72
3-24 نمونه آماری 73
3-25 ابزار جمعآوری اطلاعات. 73
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم جدید
4-1 مقدمه: تامین چیست؟. 79
4-2 طراحی مفهومی سیستم جدید. 80
4-3 بخش اول: SCM 84
4-4 طراحی تفصیلی E-Sourcing 86
فصل پنجم
جمع بندی و نتیجه گیری
5-1 معرفی شرکت سیفکو. 109
5-1-1 چارت سازمانی شرکت و زیرچارتهای بخش ها 110
5-1-2 ماموریت شرکت تامین تجهیزات: 110
5-1-3 خط مشی کیفی و اهداف کلان : 110
5-2 جمع بندی 111
5-3 نتیجه گیری 114
5-4 محدودیت های پروژه 115
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 115
پیوست. 116
منابع: 136
Abstract 141
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-1: مزایای استفاده از تامین الکترونیکی در صنعت. 5
شکل 1-2: متدلوژی ارزیابی مشخصات عملیاتی 24
شکل 2-2: نمایش سیستم تامین الکترونیکی 25
شکل 4-1: اطلاعات سازندگان و تأمین کنندگان. 75
شکل 4-2: اطلاعات استعلام از سازندگان. 76
شکل 4-3: اطلاعات بازدید از سازندگان. 76
شکل4-4: اطلاعات رکورد جدید از سازندگان. 77
شکل 4-5: اطلاعات رکورد قبلی از سازندگان. 77
شکل 4-6: اطلاعات رکورد بعدی از سازندگان. 78
شکل 4-7: اطلاعات اولین رکورد از سازندگان. 78
شکل 4-8: اطلاعات آخرین رکورد از سازندگان. 79
شکل 4-9: دینامیک صفحه اصلی 88
شکل 4-10: صفحه ثبت نام. 88
شکل 4-11: فرم ثبت نام. 90
شکل 4-12: صفحه کاربری سپاروک ایرانیان. 100
شکل 4-13: صفحه کاربری مشتری 101
شکل4-14: صفحه جستجو مشتری 102
شکل 4-15: صفحه جستجو کالا. 103
شکل 4-16: صفحه ذخیره اطلاعات. 104
شکل 4-17: پروفایل مشتری 105
شکل 4-18: پروفایل مشتری – سربرگ اطلاعات اصلی کالا های خریده شده 105
شکل 4-19: پروفایل مشتری – سربرگ اطلاعات کالا. 106
شکل 4-20: پروفایل مشتری – سربرگ اسناد. 106
شکل 4-21: پروفایل مشتری – سربرگ اطلاعات اصلی 107
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: مدل فرآیندی تامین 37
جدول 2-2: راهکارهای موجود برای تطبیق با مدل تامین الکترونیکی 38
جدول 3-1: جدول مقایسه نهایی برای تصمیمگیری انتخاب برنده 65
جدول 4-1: فرم ثبت نام. 89
جدول4-2: فرم ثبت نام اصلی 91
جدول 4-3: دستورالعمل ثبت نام. 92
جدول 4-4: فرم ثبت نام ذخیره 93
جدول4-5: ثبت کننده ثبت نام/ثبت کننده مشتری 95
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1: مجموعه های تامین الکترونیکی و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر. 82
نمودار 4-2: دیاگرام جریان کار عضویت در سایت. 87
نمودار4-3: ثبت کننده ثبت نام/ثبت کننده مشتری 94
چکیده
تأمین الکترونیکی به مفهوم عام آن یعنی تدارکات لازم برای تأمین مواد , تجهیزات و خدمات مورد نیاز صنعت با بهره گرفتن از فن آوری اطلاعات که موضوع این تحقیق است.
تأمین مواد و تجهیزات عامل کلیدی به خصوصی است که از یک طرف تأثیر ویژه ای در پیشرفت فعالیت های اجرایی پروژه دارد و از طرف دیگر با تأمین کنندگان و پیمان کاران خدماتی و اجرایی ارتباط دارد .
برای الکترونیکی نمودن تأمین , نیاز به شناخت ماهیت این فعالیت ها , نحوه اجرایی نمودن آن در ایران آشنایی کامل با قوانین و مقررات حاکم بر معاملات در ایران را لازم دارد
در این تحقیق فرآیند های تأمین برای شرکت های خصوصی و تجاری بررسی محدودیت ها و مشکلات الکترونیکی سیستم تأمین ارزیابی می شود سپس تجزیه و تحلیل انجام می گردد و پس از مهندسی مجدد فرآیند های تأمین الکترونیکی , راهکار جدید ارائه می گردد و سیستم جدید تأمین و تدارکات الکترونیکی به صورت پایلوت در شرکت سیفکو (سپاروک ایرانیان فردا) اجرا می گردد تا پس از بازنگری شرایط لازم و موفقیت آمیز را بدست آورد.
کلید واژه ها:
مهندسی مجدد ، تأمین الکترونیکی ، تأمین تجهیزات ، تجارت الکترونیکی ، منبع الکترونیکی ، سیفکو.
پیشگفتار
دردنیای فرامدرن، علم مدیریت دست خوش تغییرات بسزای شده وبه صورت تکامل یافته ای درآمده است دیگر آنچه ازمدیریت درعصرفردریک تیلور به عنوان مدیریت علمی ویا هنری فایول وغیره یاد می شد.در دوره ی فرامدرن کاربرد چندانی ندارد چرا که دیگر مدیریت زمان وانجام کارتیلور درعصر تکنولوژی که کار بوسیله ی تجهیزات وتکنولوژی مدرن صورت میگیردکاربرد چندانی ندارد البته این به معنی پایین آوردن ارزش کار این دسته از محققان وپژوهش گران علم مدیریت نیست چرا که اینان بستر اصلی علم مدیریت را فراهم آورده اندو ابداءکنند گان علم مدیریت هستند چنانکه برادران رابرت ایده خود را برای پرواز عملی کردن واکنون براساس ایده ای که آنان ابدا کننده ی آن بود ند هواپیما ها وجت های پیشرفته ساخته میشود لکن آنچه برادران را برت ساخته اند دیگر منسوخ گردیده وجایگاهی در زمان فرامدرن ندارد ولی نام آنان حتی ازکسانی که جت وهواپیماهای پیشرفته طراحی می کنند ومی سازند ماندگار تر است چرا که ابداع کننده اند محققان وپژوهش گران علم مدیریت نیز به اینگونه اند،آنان وتحقیقاتشان سرمایه علم مدیریت است لکن در عصر فرامدرن می بایست علم مدیریت ورویه ها وروش ها مورد بازنگری ومهندسی مجدد قرار گیرد درعصر فرامدرن دیگر با وجود تکنولوژی جدید مدیریت شکل دیگری به خود گرفته وبصورت تکامل یافته ای ظاهر گردیده دردوره ی جدید وعصرفرامدرن، مدیریتی موفق است که بتواند باپایین آوردن هزینه ها وبالا بردن تولید به گونه ای که نظم چرخه ی تولید به هم نخورد و کیفیت تولید پایین نیاید چه بسا بهتر ومطلوب تر شود به نقطه بهینه سود آوری دست یابد مانیز بدین منظور وبرای پایین آوردن هزینه هادر پروسه مربوط به تامین و تدارکات به شیوه ی الکترونیکی دست به مهندسی مجدد زدیم وبرآن شده ایم تا تامین وتدارکات پروژه ها رابه گونه ای مهند سی مجدد نماییم تاعلاوه بر سرعت بالا ی تامین ما یحتاج سازمان هزینه ای کمتر نیز صرف گردد وهزینه ها تاحد امکان پایین آید” باشد تاتحقیق وپژوهش ما دراین راستامثمر ثمر واقع گردد.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
از آنجایی که فعالیتهای اجرایی اصلیترین جزء صنعتی را تشکیل می دهند و برای انجام این فعالیتها نیاز به تامین مواد و تجهیزات برای مونتاژ و نصب میباشد، تامینالکترونیکی[1] به عنوان مسیر بحرانی اجرای پروژههاست. این امر به دلیل درگیر شدن تعداد زیادی از تامینکنندگان است که باید از تاخیرات و مصرف بیش از حد منابع و فضای اختصاصی نیز جلوگیری نمود و برای این کار متغیرهای زیادی درگیر میباشند. تامینالکترونیکی می تواند استاندارد تولید، تضمین کیفیت، مدیریت موجودی و فرصت مدیریت مواد از طریق زنجیره تامین را ایجاد نماید.
بهترین عملکرد فرآیند تامین در صنعت بر اساس جستجو برای تامینکنندگان و مقایسه محصولات بر اساس عوامل فنی و هزینهای بر اساس جزئیات، یکسان بودن و مدارک استاندارد با بهره گرفتن از پایگاههای داده میباشد. شکل1-1 مزایای استفاده از تامینالکترونیکی را نمایش میدهد که توسط Sanders et al (2001) رتبهبندی شده است و نشان میدهد که تامینالکترونیکی می تواند تا 15% از هزینه های خرید را کاهش دهد. آن هزینه های درخواستهای داخلی را با بهره گرفتن از فرآیند درخواست خرید داخلی به صورت اتوماتیک را کاهش داده و هزینه های پرسنلی و زمانهای مورد نیاز برای تایید و فرآیند درخواست نیز در شرکت کاهش مییابد. تامینالکترونیکی جریان کار تامین تجهیزات و فرآیند مدیریت منابع را به صورت خودکار مینماید که