عنوان
بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی بر عملکرد معلمان شهرستان قرچک
بهمن ماه 91
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده : 1
فصل اول : کلیات تحقیق .2 مقدمه .3
1-1 بیان مسئله ی تحقیق 4
1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق .5
1-3 اهداف تحقیق .7
1-3-1 هدف کلی 7
1-3-2 اهداف ویژه 8
1-4 فرضیه های تحقیق 8
1-5 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 8
1-5-1 اثر بخشی .8
1-5-2 آموزش 9
1-5-3 اقدام پژوهی .9
1-5-4 پژوهش عمل محور .10
1-5-5 تفکر اننفادی .11
1-5-6 فناوری اطلاعات و ارتباطات .11
فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق .13
مقدمه 14
بخش اول ( ادبیات تحقیق ) .15
2-1 پژوهش چیست 15
2-2 انواع پژوهش 15
2-2-1 انواع پژوهش برحسب هدف 15
2-2-2 انواع پژوهش برحسب داده های مورد نیاز .16
2-3 آموزش و پرورش و ضرورت پژوهش محوری 17
2-3-1 پیچیدگی آموزش و پرورش .19
ه
2-3-2 پیچیدگی خاص 19
2-3-3 واکنش نسبت به بی مهری تمدن صنعتی به پژوهش های علوم انسانی 20
2-3-4 حسن استفاده از خلاصی نسبت به سیطره ی کمیت .20
2-3-5 نگرش صحیح نسبت به پژوهش و رابطه ی آن با اجرا .20
2-4 سطوح پژوهشی در حرفه ی معلمی 21
2-4-1 سطح اول : تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح یادگیرندگان 21
2-4-2 سطح دوم : تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح معلم 22
2-4-3 سطح سوم : تحقیقات آموزشی وتربیتی در سطح دانشگاهی .22
2-5 نقش های پژوهشی معلم .22
2-5-1 به کارگیرنده ی یافته های پژوهشی ( مصرف کننده ی دانش ) .23
2-5-2 معلم به عنوان مدرس پژوهش برای دانش آموزان 23
2-5-3 معلم به عنوان پژوهشگر 23
2-6 تعریف اقدام پژوهی از نظر لغوی .23
2-7 تعریف اقدام پژوهی از نظر مفهوم و محتوا .23
2-8 ماهیت اقدام پژوهی 25
2-9 اهداف اقدام پژوهی .27
2-10 مراحل اقدام پژوهی .28
2-11 ویژگی های اقدام پژوهی .32
2-12 فرایند اقدام پژوهی 37
2-12-1 مرحله ی تشخیص .38
2-12-2 مرحله ی طرح تحقیق .38
2-12-3 مرحله ی اجرا 38
2-12-4 مرحله ی ارزیابی .38
2-13 مقوله های اقدام پژوهی .42
2-13-1 توافق .42
2-13-2 همکاری .42
2-13-3 ارتباط 42
2-13-4 بررسی 42
2-13-5 تغییر 42
2-14 پیش فرض ها و شرایط مناسب برای اقدام پژوهی .43
و
2-15 اصول موثر در اقدام پژوهی 45
2-16 ضرورت و اهمیت اقدام پژوهی .48
2-17 انواع اقدام پژوهی 48
2-18 مقایسه ی اقدام پژوهی با سایر انواع پژوهش 53
2-19 تاریخچه ی اقدام پژوهی .58
2-20 اقدام پژوهی در دیگر کشورها .59
2-21 تاریخچه ی اقدام پژوهی در ایران 63
2-22 برنامه ی معلم پژوهنده به عنوان دستاورد حرکت پژوهش در آموزش و پرورش 65
2-23 کارکردها و نقش های پژوهش در آموزش و پرورش 67
2-24 برون داد ها و نتایج پژوهش در آموزش و پرورش 68
2-25 چالش های فراسوی پژوهش در آآآموزش و پرورش 69
2-26 اقدام پژوهی به عنوان رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان .69
2-27 روش های گردآوری و تحلیل داده ها در اقدام پژوهی .71
2-27-1 مشاهده .71
2-27-2 مصاحبه .72
2-27-3 وسایل ضبط شنیداری و تصویری 72
2-27-4 شواهد اسنادی 72
2-27-5 پرسش نامه 72
2-27-6 گروه سنجی .73
2-28 کیفیت و روایی در اقدام پژوهی .73
2-29 مزایا و موانع اقدام پژوهی .73
2-30 معلم پژوهنده 76
2-31 طرح معلم پژوهنده باید پاسخ گوی چه مسائلی باشد .79
2-32 مشکلات معلمان پژوهنده .80
2-33 کاستی های طرح معلم پژوهنده 81
2-34 سیاست های تشویقی برای معلمان پژوهنده 82
2-35 چه طور می توان طرح معلم پژوهنده را گسترش داد 82
2-36 اثر بخشی .83
2-37 مفاهیم اثربخشی .83
2-38 تفاوت یا رابطه ی اثر بخشی با کارایی 84
ز
2-39 مدل های مختلف اثر بخشی 84
2-39-1 مدل های اثربخشی رابینز .84
2-39-1-1 رویکرد نیل به هدف 85
2-39-1-2 رویکرد سیستمی 85
2-39-1-3 رویکرد ذینفعان استراتژیک .85
2-39-1-4 رویکرد ارزش های رقابتی 86
2-39-1-5 مقایسه ی رویکردهای چهار گانه ی اثر بخشی رابینز .86
2-39-2 مدل اثر بخشی کرک پاتریک .87
2-39-2-1 واکنش .87
2-39-2-2 یادگیری .88
2-39-2-3 رفتار .88
2-39-2-4 نتایج .88
2-40 تعریف آموزش 89
2-41 انواع آموزش 89
2-41-1 آموزش قبل از خدمت 90
2-41-2 آموزش ضمن خدمت .90
2-42 اهداف آموزش و پرورش .90
2-43 دگرگونی های ناشی از آموزش 91
2-43-1 انتقال اطلاعات .91
2-43-2 ایجاد نگرش ها .91
2-43-3 پرورش مهارت ها 91
2-43-4 تغییرات مفهومی 92
2-44 اثر بخشی آموزش .92
بخش دوم : پیشینه ی تحقیق .93
2-45 تحقیقات انجام شده ی داخلی .93
2-46 تحقیقات انجام شده ی خارجی .97
بخش سوم : چارچوب نظری 98
1-47 مبانی عمل محور بودن اقدام پژوهی 98
2-48 مبانی مشارکتی اقدام پژوهی 108
ح
2-49 مبانی تفکر انتقادی 111
2-50 مبانی انگیزشی 117
51-2 مبانی فناوری اطلاعات 121
فصل سوم : روش تحقیق 126
مقدمه 127
3-1 روش تحقیق .128
3-2 جامعه ی آماری 128
3-3 نمونه و روش نمونه گیری 128
3-4 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات .129
3-4-1 روش گرد آوری اطلاعات .129
3-4-2 ابزار گرد آوری اطلاعات .129
3-5 اعتبار و روایی پرسش نامه 135
3-5-1 روایی پرسش نامه .135
3-5-2 پایایی پرسش نامه .135
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها .136
3-6-1 آمار توصیفی .136
3-6-2 آمار استنباطی 136
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 137
مقدمه .138
4-1 آمار توصیفی .139
4-1-1 جنسیت .139
4-1-2 میزان تحصیلات 139
4-1-3 رشته ی تحصیلی 140
4-1-4 سنوات خدمتی 141
4-1-5 میانگین و انحراف معیارمتغیرهای .142
4-2 آماراستنباطی .143
4-2-1 آزمون t .143
4-2-2 آزمون t تک نمونه ای برای یک یک متغیرهای پژوهش 143
4-2-2-1 متغیر پژوهش عمل محور 143
ط
4-2-2-2 متغیر مشارکت در فعالیت های پژوهشی .144
4-2-2-3 متغیربکارگیری تفکر انتقادی 145
4-2-2-4 متغیرافزایش انگیزه 146
4-2-2-5 متغیربکارگیری فناوری اطلاعات 147
4-2-2-6 متغیرعملکرد 148
4-3 آزمون فریدمن .149
فصل پنجم : نتایج ، پیشنهاد ها و محدودیت های تحقیق .151
مقدمه .152
5-1 تفسیر نتایج حاصل ازبررسی و آزمون فرضیه ها 153
5-2 بحث و نتیجه گیری .154
5-3 محدودیت های پژوهش 156
5-4 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش 156
5-5 پیشنهادهای کاربردی 158
5-6 پیشنهادهای پژوهشی .159
فهرست منابع و ماخذ 160
منابع فارسی 160
منابع انگلیسی 167
پیوست ها .170
چکیده ی انگلیسی .174
ی
فهرست جداول
عنوان صفحه