شهریور 1392
فهرست مطالب
فصل اول؛کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه .2
1-2- بیان مسئله 3
1-3- ضرورت و اهمیت مسأله 6
1-4- اهداف پژوهش .9
1-5- فرضیههای پژوهش 10
1-6- متغیرهای پژوهش .12
1-7 تعاریف مفهومی متغیر ها .12
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرها 14
فصل دوم ؛ ادبیات پژوهش 17
2-1- مقدمه .18
2-2- انواع بیماری های قلبی .18
2-3- عوامل خطرساز بیماری های قلبی .24
2-4- درمان بیماری های قلبی 27
2-5- استرس .29
2-6- انواع استرس 30
2-7- کیفیت استرس ها .30
2-8- طبقه بندی استرس ها از نظر مدّت .31
2-9-تعریف مقابله 31
2-10- انواع مقابله 32
2-11- راهبردهای مقابله با استرس .34
2-12- استرس و بیماری .35
2-13- کیفیت زندگی 35
2-14- تاریخچه کیفیت زندگی .36
2-15- رویکردهای موجود در کیفیت زندگی .37
2-16- ویژگیهای کیفیت زندگی .39
2-17-عوامل موثر بر کیفیت زندگی 40
2-18- ابعاد کیفیت زندگی 41
2-19- کاربردهای اندازه گیری کیفیت زندگی 42
2-20- مدیریت استرس .43
2-21- کاربرد مدیریت استرس 43
2-22- اهداف برنامه مدیریت استرس برای بیماریهای مزمن 44
2-23- مولفه های برنامه مدیریت استرس .45
2-24- تحقیقات انجام یافته در رابطه با موضوع .49
فصل سوم ؛ روش پژوهش 54
3-1- مقدمه .55
3-2- روش پژوهش 55
3-3- جامعه و نمونه آماری 56
3-4- روش نمونه گیری 56
3-5- ابزارهای پژوهشی .57
3-6- مراحل اجرای پژوهش 64
3-7- ملاحظات اخلاقی 65
3-8- شرح حال آزمودنی ها 65
3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری 66
فصل چهارم ؛ تحلیل داده ها .68
4-1- مقدمه .69
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها .69
4-3- یافته های توصیفی پژوهش 70
4-4- یافته های استنباطی پژوهش .78
فصل پنجم ؛ بحث و نتیجه گیری 105
5-1- مقدمه .106
5-2- بحث و نتیجه گیری .106
5-3- پیشنهادات تحقیقی .112
5-4- پیشنهادات کاربردی .112
منابع فارسی .113
منابع لاتین 119
فهرست جداول
جدول 4-1- ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها .69
جدول 4-2- نمرات آزمودنی اول .70
جدول 4-3- نمرات آزمودنی دوم .71
جدول 4-4- نمرات آزمودنی سوم 73
جدول 4-5- درصد بهبودی آزمودنی ها 90
جدول4-6- اندازه اثر آزمودنی ها 91
فهرست نمودارها
4-1- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی اول 74
4-2- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی دوم 75
4-3- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی سوم .76
4-4- نمودار سطح استرس آزمودنی اول و دوم وسوم 77
نمودار 4-5- کیفیت زندگی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری .78
نمودار 4-6- سلامت جسمی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری .79
نمودار 4-7- عملکرد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 80
نمودار 4-8- عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری.81
نمودار 4-9- بهبود درد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری .82
نمودار 4-10- سلامت عمومی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 83
نمودار 4-11- سلامت روانی کل در آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری .84
نمودار 4-12- نشاط آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 85
نمودار 4-13- عملکرد اجتماعی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 86
نمودار 4-14- عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات روانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری .87
نمودار 4-15- سلامت روانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 88
نمودار 4-16- سطح استرس آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری 89
نمودار 4-17- بهبود سطح کیفیت زندگی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 92
نمودار 4-18- کاهش میزان استرس آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 93
نمودار 4-19- بهبود سطح سلامت جسمی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 94
نمودار 4-20- بهبود سطح عملکرد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 85
نمودار 4-21- بهبود سطح عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری .96
نمودار 4-22- بهبود در سطح بهبود درد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 97
نمودار 4-23- بهبود سطح سلامت عمومی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری .98
نمودار 4-24- بهبود سطح سلامت روانی کل در آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری .99
نمودار 4-25- بهبود سطح نشاط آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری .100
نمودار 4-26- بهبود سطح عملکرد اجتماعی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 101
نمودار 4-27- بهبود سطح عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات روانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری 102
نمودار 4-28- بهبود سطح سلامت روانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری .103
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
پژوهشگران براساس مطالعات مستمر خود در این عقیده که استرس[1] یک فاکتور مهم در بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روانی است اتفاق نظر دارند، از جمله این بیماری ها می توان به بیماری قلبی[2] اشاره کرد. بیماری قلبی یک بیماری مزمن و طولانی مدت است و از طرفی خود یک منبع استرس ،برای افراد مبتلا به این بیماری است که می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی[3] فرد شود. پس منطقی است فرض کنیم ساختن و تحمل کردن تغییرات جزئی در سبک زندگی[4] که استرس را کاهش می دهد ، به بیمار اجازه می- دهد به شکل موثری با فشار عاطفی ناشی از بیماری کنار آید و تمایل او را برای پذیرش بیماری و خودمدیریتی[5] بالا ببرد و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی را به همراه آورد(دره شوری،بساک نژاد،سروقد،1391).
با توجه به مطالعات ریلی[6] ، بلوهم[7] (2012) بیماری قلبی در کودکان 3 تا 18 ساله ، 4.3% تا 6.3% تخمین زده شده است. شیوع آ ن در نوجوانان چاق به بیش از 30% در پسران و 23الی 30% در دختران می رسد. مطالعه ی توصیفی – مقطعی زینالو ، اسدپور (1380) بر روی 320000 دانش آموز 6 تا 20 ساله در استان زنجان نشان داد که نسبت جنسی مذکر به مونث در ابتلا به بیماری قلبی 3 به 2 است و درجه شیوع بیماری قلبی 36 نفر در هر هزار نفر می باشد. هم چنین مطالعه ی سنجری ( 1384) میزان شیوع مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی را 25% نشان داده است و بیان می دارد بیشترین تشخیص بالینی مرگ ناشی از سکته قلبی ( 57% ) و سپس نارسایی قلبی ( 10% ) می باشد.
بین بیماری و کیفیت زندگی ارتباط متقابلی وجود دارد .هدف اولیه از درمان بیماری های مزمن،تقویت کیفیت زندگی از طریق کاهش اثرات بیماری است. مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری ، توانایی افراد را برای کاهش استرس و سازگاری مناسب با موقعیت های استرس آور را افزایش می دهد. مدیریت استرس به افراد کمک می کند تا موقعیت هایی را که در آنها ،باعث استرس می شود را شناسایی کنند و سپس راهبردهای مقابله ای برای مواجهه با این موقعیت ها را آموزش می دهد. اصلاح ارزیابی های شناختی و بهبود مهارتهای مقابله ای و تمرین های ارائه شده برای تلفیق تکنیک های آموخته شده با موقعیت های زندگی واقعی می تواند به کاهش استرس ادراکی منجر شود. این برنامه شرکت کنندگان را به تکنیک های متنوع و یکپارچه مجهز می کند که می توانند از آنها به منظور کاهش استرس و ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنند(چوبفروش- زاده،کلانتری،مولوی،1389).
1-2- بیان مسئله
امروزه بیماری های قلبی عروقی به عنوان شایع ترین بیماری جدّی در کشورهای پیشرفته در نظر گرفته میشود.میزان شیوع