ی دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
رشته: تحقیقات آموزشی
عنوان:
بررسی تاثیر فشارهایشغلیبرعملکردمعلمانزن
مقطع متوسطه دومشهر بهشهر
استاد راهنما:
دکتر محمد حاجی زاد
استاد مشاور:
دکتر یاسمن مدانلو
پائیز 1393(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)عنوان صفحهچکیده. 1 مقدمه 3بیان مسئله. 4اهمیت و ضرروت پژوهش. 5اهداف پژوهش 6الف) اهداف کلی. 6ب) اهداف ویژه. 7سوالات پژوهش 7تعاریف مفاهیم واصطلاحات. 7الف- تعاریف نظری. 7ب- تعاریف عملیاتی. 8 مقدمه 101- مبانی نظری پژوهش 11شغل. 11شرایط احراز شغل 11فرایندهای شرایط احراز شغل 11شغل معلمی در کلام امام خمینی (ره) 12 فهرست مطالبعنوان صفحهشغل معلمی در سخنان مقام معظم رهبری: 12ملاک های انتخاب شغل. 12استعداد عاملی موثر در انتخاب شغل 13بررسی علائق به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل 14فرصتهای شغلی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل 14عوامل اقتصادی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل. 14جایگاه اجتماعی به عنوان عامل موثردر انتخاب شغل 15استرس شغلی 15عامل تنش شغلی 16راهکارهای سازمان جهت پیش گیری از فشارها و استرسهای شغلی 17عوامل ایجاد کننده تعارض و فشارهای روانی معلمان 17تعارض خواست – خواست 17تعارض خواست – ناخواست 18تعارض ناخواست- ناخواست 18عوامل ایجاد کننده استرس درون سازمانی دربین معلمان. 18خط مشی های سازمانی 19ساختار سازمانی. 19شرایط فیزیکی سازمان 19فرایندهای سازمانی. 20استرس و عملکرد کاری کارکنان و معلمان. 20کاهش استرس شغلی کارکنان و معلمان 21پیشگیری از استرس شغلی 22فهرست مطالبعنوان صفحهمراحل پیشگیری از استرس. 22مهارتهایی برای کاهش استرس شغلی کارمندان و معلمان. 23فشار روانی. 24تغییرات اصلی زندگی فشارزا 25حوادث محیطی فشارزا. 25فشار روانی آسیب رسان. 25نشانه های فشار روانی 26چگونگی کاهش سطح فشار روانی . 28عوامل و پیامدهای تاثیرگذار برفرایندهای فشار شغلی 282- پیشینه تحقیق 31الف) پژوهش های انجام شده در داخل کشور. 31ب) پژوهش های انجام شده در خارج از کشور. 32نتیجه گیری 34 مقدمه 37نوع پژوهش 37جامعه آماری 37نمونه و روش نمونه گیری. 37ابزار پژوهش. 38روایی و پایایی 38روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 39 فهرست مطالبعنوان صفحه مقدمه 41الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا 42ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده هـا 46 جمع بندی. 51یافته های پژوهش 52نتایج توصیفی داده ها. 52بحث و تفسیر داده ها. 54نتیجه گیری 55محدودیت ها. 56الف) محدودیت در قلمروپژوهش. 56ب) محدودیت های اجرایی 56پیشنهادها 56الف) پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش. 56ب) پیشنهادات برای پژوهشگران آتی 57 منابعالف) منابع فارسی 59ب) منابع انگلیسی 61 فهرست مطالبعنوان صفحه پیوستهاپیوست1: پرسشنامه 63پیوست2: جداول مربوط به spss 65تعهدنامه اصالت رساله یا پایان نامه تحصیلی. 67چکیده انگلیسی 68عنوان صفحهعنوان صفحهپژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش پرورش زن به تعداد 285 نفر تشکیل داده اند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجیسی مورگان تعداد 162 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته که دارای 3 بعد مسئولیت پذیری، شخصیت اجتماعی و وضعیت روحی و روانی می باشد، استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل: آزمون تی تک نمونه ای) با بهره گرفتن از نرم افزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمام مولفه های فشارهای شغلی معلمان بیشتر از حد متوسط می باشد. کار و فعالیت معلمان در مدارس جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیازهای اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی، نیازهای اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاءمیکند با وجود این کار و فعالیت در مدارس و سازمانها می تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع فشارهای روانی و استرس و آثار آن در مدارس مورد توجه بسیار واقع گردیده است.با وجود این که استرس وفشارهای روانی مثبت نیز وجود دارد و نباید به این عوامل به عنوان یک پدیده منفی نگریست، زمانی که از فشارهای روانی صحبت میشود بیشتر به عوارض و جنبههای منفی آن توجه می شود. به هر حال فشارهای روانی اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی میشوند و دست به اعمالی میزنند که مستقیما در فعالیتها و بازدهی سازمان منعکس می گردد.فشارهای عصبی علاوه بر تاثیرات روانی تاثیرات جسمانی نیز دارند. فشارهای روانی شدید معلمان و اولیاء مدرسه باعث تزلزل در اهداف و راه های نیل به آن میشوند و بر کارایی دانش آموزان اثر میگذارند.امروزه اهمیت نظام آموزشبرای پیشبرد اهداف توسعه کشور نزد سیاستمداران به اثبات رسیده