برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
عنوان | صفحه | |||
تشکر و قدردانی | د | |||
اهدا | هـ | |||
فهرست مطالب | و | |||
فهرست پیوستها. | ح | |||
فهرست جدولها. | ح | |||
فهرست شکل ها . | ی | |||
فهرست نمودارها | ی | |||
چکیده | ||||
(1) فصل اول: کلیات پژوهش | ||||
(1-1) مقدمه . | 2 | |||
(1-2) بیان مسأله . | 4 | |||
(1-3) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش . | 7 | |||
(1-4) اهداف پژوهش . | 9 | |||
(1-4-1) هدف کلی | 9 | |||
(1-4-2) اهداف فرعی | 9 | |||
(1-5) فرضیات پژوهش | 9 | |||
(1-6) تعاریف متغیرها | 10 | |||
(1-6-1) تعاریف نظری | 10 | |||
(1-6-2) تعاریف عملیاتی | 11 | |||
(2) فصل دوم: ادبیات پژوهش | ||||
(2-1) مقدمه . | 13 | |||
(2-2) مبانی نظری | 13 | |||
(2-2-1) محیط یادگیری . | 13 | |||
(2-2-2) تاریخچه توجه به محیط یادگیری | 14 | |||
(2-2-3) علل به وجود آمدن نوآوری در محیط های یادگیری . | 14 | |||
(2-2-4) محیط های یادگیری و جهان کودک | 15 | |||
(2-2-5) کودک انعطاف پذیر، محیط انعطاف پذیر | 16 | |||
(2-2-6) محیط و پویایی فیزیکی – ذهنی کودک . | 17 | |||
(2-2-7) روش های انعطاف پذیری محیط یادگیری | 18 | |||
(2-2-8) تأثیر محیط فیزیکی مدارس بر روند رشد کودکان . | 18 | |||
(2-2-9) محیط های یادگیری الکترونیکی | 19 | |||
(2-2-10) ویژگی های محیط های یادگیری الکترونیکی . | 21 | |||
(2-2-11) کاربرد نظریه های یادگیری در طراحی محیط های یادگیری الکترونیکی | 22 | |||
(2-2-11-1) نظریه سطوح پردازش . | 23 | |||
(2-2-11-2) نظریه پردازش فعال | 23 | |||
(2-2-11-3) نظریه رمز دو گانه . | 24 | |||
(2-2-12) تعریف انگیزش . | 25 | |||
(2-2-13) انگیزش پیشرفت . | 26 | |||
(2-2-14) عوامل تشکیل دهنده انگیزش | 26 | |||
(2-2-15) نظریه های انگیزش . | 27 | |||
(2-2-16) نظریه اراده دکارت . | 27 | |||
(2-2-17) نظریه غریزه انگیزش ویلیام جیمز . | 28 | |||
(2-2-18) نظریه سائق وودورث | 29 | |||
(2-2-19) نظریه انگیزش مازلو | 29 | |||
(2-3) مبانی تجربی پژوهش . | 32 | |||
(2-3-1) مطالعات انجام شده در داخل ایران | 32 | |||
(2-3-2) مطالعات انجام شده در خارج ایران . | 33 | |||
(3) فصل سوم: روش شناسی پژوهش | ||||
(3-1) مقدمه . | 37 | |||
(3-2) نوع و روش پژوهش | 37 | |||
(3-3) متغیرهای پژوهش | 38 | |||
(3-4) جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه . | 40 | |||
(3-5) ابزار جمع آوری داده ها . | 40 | |||
(3-6) تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش . | 41 | |||
(3-7) روش گردآوری اطلاعات و شیوه اجرای پژوهش | 42 | |||
(3-8) روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها . | 43 | |||
(4) فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها | ||||
(4-1) مقدمه . | 45 | |||
(4-2) مقایسه پیش آزمون ها | 45 | |||
(4-3) تجزیه و تحلیل داده ها (آماری توصیفی و استنباطی) | 47 | |||
(4-3-1) فرضیه اول . | 47 | |||
(4-3-2) فرضیه دوم . | 50 | |||
(4-3-3) فرضیه سوم | 54 | |||
(4-3-4) فرضیه چهارم . | 57 | |||
(4-3-5) فرضیه پنجم . | 61 | |||
(4-3-6) فرضیه ششم | 64 | |||
(4-3-7) فرضیه هفتم . | 68 | |||
(4-4) خلاصه نتایج پژوهش . | 72 | |||
(5) فصل پنجم: تفسیر یافتهها | ||||
(5-1) مقدمه . | 74 | |||
(5-2) خلاصه نتایج پژوهش | 74 | |||
(5-3) بحث و تفسیر یافتهها | 78 | |||
(5-4) محدودیت های پژوهش | 80 | |||
(5-4-1) محدودیت های در اختیار پژوهشگر | 80 | |||
(5-4-2) محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر | 80 | |||
(5-4) پیشنهادهای پژوهش . | 80 | |||
(5-4-1) پیشنهادهای کاربردی . | 80 | |||
(5-4-2) پیشنهادهایی پژوهشی | 81 | |||
منابع | ||||
منابع فارسی | 83 | |||
منابع انگلیسی | 86 | |||
پیوستها | ||||
سؤالات پیش آزمون یادگیری | 89 | |||
سؤالات پس آزمون یادگیری . | 93 | |||
پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر | 96 | |||
خروجی تحلیل داده ها در spss . | 99 |
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه تأثیر نقش تغییرات محیط های یادگیری و شیوه مرسوم آموزش بر پیشرفت درسی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس علوم بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و شیوه ی به صورت شبه آزمایشی با گروه کنترل و اجرای پیش آزمون و پس آزمون انجام گردید جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 94-93 و نمونه ی اولیه به تعداد 57 نفر بود که به شکل خوشه ای دو مرحله ای انتخاب گردید. بعد از اجرای پیش آزمون و همتاسازی، 7 نفر به دلیل دارا بودن نمرات بسیار بالا یا بسیار پایین از نمونه ها حذف و بدین ترتیب 50 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل با نسبت مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش با توجه به متغیرهای وابسته، اهداف پژوهش و افراد آزمودنی، شامل دو آزمون محقق ساخته برای پیش آزمون و پس آزمون، به ترتیب هر کدام به تعداد 21 و 20 سؤال و مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. روایی ابزار محقق ساخته با بهره گرفتن از نظر متخصصان و تعیین پایایی آن با بهره گرفتن از روش بازآزمایی و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون (0.756) برای پیش آزمون و (0.814) برای پس آزمون صورت گرفت. پایایی پرسشنامه ی هارتر نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معادل (0.867) تعیین و برآورد گردید. تحلیل داده های حاصل بر اساس آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر روش آموزشی بر یادگیری مفاهیم کلی (7.44=F، 0.009=Sig)، مفاهیم متوسط شناختی (12.25=F، 0.001=Sig)، انگیزش پیشرفت تحصیلی فراگیران (7.60=F، 0.008=Sig)، و انگیزش درونی (6.65=F، 0.013=Sig)، و انگیزش بیرونی (4.58=F، 0.038=Sig)، مورد تأیید واقع گردیده و در یادگیری مفاهیم ساده سطوح شناختی (3.373=F، 0.073=Sig)، و مفاهیم مشکل شناختی (1.821=F، 0.184=Sig)، تفاوت عملکرد دو گروه معنادار نبوده است.
واژه های کلیدی: تغییرات محیط های یادگیری، پیشرفت درسی، انگیزش تحصیلی، علوم ششم ابتدایی.
(1-1) مقدمه:
توجه به مؤلفه محیط یادگیری تقریباً به اوائل سال 1960 بر می گردد یعنی زمانی که بلوم[1] اشاره کرد که می توان از ملاک محیط یادگیری کلاس برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد. در آن زمان پژوهش ها در خصوص موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوجه محیط های یادگیری کارآمد شد. علاقه به پژوهش درباره محیط یادگیری، به ویژه از زمانی بیشتر شد که پژوهشگران دریافتند که بازده و پیامدهای یادگیری شناختی و عاطفی و نگرش دانش آموزان در مورد یادگیری تا حد زیادی تحت تأثیر ادراک آنها از این محیط است. محیط یادگیری از آن زمان به بعد به ادراک مشترک دانشجویان و معلمان از محیط کلاس درس اطلاق شد (اندرسون 1974 و فریزر 1986، به نقل از یمینی و همکاران، 1387، ص 94).
در ادامه ی این روند، امروزه نیز از جمله ی موضوعات قابل توجه