دانشکده ادبیات و علوم انسانی – گروه علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر علی ایمان زاده
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر احمد سلحشوری
اردیبهشت 94
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت و جایگاه چالش برانگیز و مغفول تربیت معنوی و سپس بررسی مفهوم و جایگاه تربیت معنوی و رابطه آن با دین است، از آن جهت که تربیت معنوی با مورد توجه قرار دادن ساحت روحانی انسان (که در پیوند با ساحت ربوبی است) باب مناسبی برای گفت و گو در عصر جهانی شدن فرهنگ هاست و می تواند پیروان ادیان توحیدی را به وحدت نظر در حوزه تربیت انسان رهنمون سازد،حائز اهمیت است.این پژوهش به بررسی تطبیقی مفهوم و اهداف تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان فیلسوف و دانشمند مسلمان با دیدگاه دیوید کار که یک فیلسوف تربیتی است در یک مطالعه کیفی که با روش تطبیقی انجام شده است ، به پرسش های پژوهش پاسخ داده است . مفهوم تربیت معنوی از نگاه طباطبایی جهت دهی به فرآیند تجرد نفس ، متناسب با فطرت ربوبی او معنا می یابد که در پی تقویت میل ،تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است و اهداف از نظر وی سه جنبه شناختی ،گرایشی و عملی دارد . دیوید کار تربیت معنوی را بخش متمایزی از تعلیم وتربیت ، و جدا از تربیت دینی و شامل تجربه و درک سئوالات بزرگ می داند . اهداف تربیت معنوی از نظر وی آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی از راه دو روش تربیت در یک گرایش معنوی و تربیت در یک فعالیت معنوی است.
کلید واژه ها:
تربیت ، تربیت معنوی ، علامه طباطبایی، دیوید کار
1-5- تعریف مفاهیم و اصطلاحات. 6
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش. 8
2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت. 10
2-2-4- دیدگاه های اندیشمندان در باب تربیت. 12
2-3-2-معنای اصطلاحی معنویت. 18
2-3-10- رابطه ی دین و معنویت. 29
2-5-1- معنای لغوی و اصطلاحی تربیت معنوی 38
2-5-3- تربیت معنوی و رابطه ی آن با تربیت دینی و تربیت اخلاقی 40
2-6-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور. 42
2-6-1-پیشینه ی پژوهش های داخلی 42
2-6-2-پیشینه ی پژوهش های خارجی 46
3-2مفهوم ،اهداف و روش های تربیت از دیدگاه علامه. 53
3-2-4-1انسان شناسی علامه طباطبایی 59
3-2-4-2ارزش شناسی علامه طباطبایی 60
3-2-4-3معرفت شناسی علامه طباطبایی 62
3-2-5-اهداف و اصول و روش های معنوی 64
3-2-5-1- اصول و روش های ناظر به هدف شناختی 64
3-2-5-2اصول و روش های ناظر برهدف میلی 67
3-2-5-3- اصول و روش های ناظر برهدف فرایندی عمل 70
3-2-6-1-عزم قاطع و اراده جدی 78
3-3-4-1-اهمیت روح به عنوان مخالفت جسم. 86