دانشگاه آزاد اسلامی واحدتاکستان
دانشکده علوم انسانی
رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M. A)
گرایش: تعلیم و تربیت اسلامی
عنوان:بررسی میزان بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از نظر معلمان دینی مقطع راهنمایی شهر اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 91-90
استاد راهنما:
دکتر محمد تقی مقدس جعفری
استاد مشاور:
دکتر حسن رحیمی
پاییز 1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
جامعه آماری و روش نمونه گیری: 7
تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش. 7
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق 10
طبقهبندی رسانههای آموزشی و ملاکهای آن. 12
ضرورت بهرهگیری از رسانههای آموزشی 13
نقش رسانه در فرایند یاددهی-یادگیری 16
ب- مفهوم شناسی تکنولوژی آموزشی 16
سیر تحول تکنولوژی آموزشی در ایران و جهان. 18
سیر تحول تکنولوژی در ایران: 21
عوامل موثر بر رشد و تحول تکنولوژی آموزشی 22
1- انواع مدلها و نظریههای ارتباطی 22
2- مهندسی سیستمها یا نگرش سیستمی 24
جایگاه تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش و یادگیری 25
ج- مفهوم شناسی تکنولوژی یادگیری 28
ویژگیهای فناوری یادگیری (تکنولوژی یادگیری) 29
ضرورت سیر تکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری 30
سیرتکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری در نظامهای آموزشی 32
لوازم تحقق تکنولوژی یادگیری 33
یک- ابزارهای فیزیکی و مکانیکی 33
دو- لازمههای دانشی و حمایتی 34
مراحل تلفیق تکنولوژی با یادگیری 34
شکل- الگوی برگشت پذیر تلفیق در تکنولوژی یادگیری 35
الف- خاستگاه فلسفی بهرهگیری از رسانه. 36
محوریت تجربه در فلسفه پراگماتیسم. 38
ب- خاستگاه روانشناختی بهرهگیری از رسانه. 39
یک- تاکید بر نقش حواس در فرایند یادگیری 40
دو- تعیین جایگاه بهره گیری از رسانهها در هریک از نظریات یادگیری 41
الف- نظریه یادگیری رفتارگرایان. 42
ب- نظریه یادگیری شناخت گرایان. 44
نظریه یادگیری معنیدار کلامی (آزوبل) 45
نظریه یادگیری شناختی اجتماعی 48
نظریه یادگیری مشاهدهای بندورا 50
نمودار مراحل یادگیری مشاهدهای 51
مبارزه طلبی نظریهی ساختگرایی 54
نظریهی شناختی یادگیری چندرسانهای 54
هوشهای هفت گانه و تکنولوژی آموزشی 57
تطبیق فنآوری و ویژگیهای هوشی 59
ج- خاستگاه اجتماعی بهرهگیری از رسانهها 65
دو- توسعه پرشتاب فتاوری اطلاعات و تکامل جامعه الکترونیکی 65
الف- مهارتهای زمینه ساز تولید و کاربرد رسانه. 67
یک- ارتقاء شناخت معلمان از رسانههای آموزشی 67