پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی
عنوان : امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
استاد راهنما :
دکتر ابراهیم صالحی عمران
استاد مشاور :
دکتر صمد ایزدی
دی 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
هدف این پژوهش ، امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگویی به سه سوال ، شناسایی فرصت ها ، تهدیدها ، قوت ها و ضعف های آموزش های مهارتی محصول محور وبررسی مهم ترین نیازها و الزامات الگوی آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش از دیدگاه مدیران اجرایی انجام شد . تحقیق حاضر به روش توصیفی – پیماشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مدیران اجرایی پروژه آموزش های مهارتی محصول محور در کشور به تعداد 635 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه به شیوه ی کیفی و پرسشنامه به شیوه ی کمی بود . جهت تحلیل داده ها از تکنیک swot برای تشریح نقاط ضعف ، قوت ، تهدید و فرصت استفاده گردیده است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های گرایش مرکزی و همینطور به منظور رتبه بندی مولفه ها از آزمون فرید من استفاده شد . یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های موثر بر فرصت ها شاخص های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی می باشند ، و شاخص مراکز علمی موثرترین شاخص در تهدیدات می باشند. از طرفی شاخص موثر بر قوت ، نیروی انسانی و شاخص موثر بر ضعف ، ضعف اقتصادی می باشند . علاوه بر آن ، مهمترین نیازها و ضعف ها در بخش تولید و فروش وجود دارد. در مجموع با توجه به امر آموزش و بازاریابی مناسبی که صورت می گیرد با عنایت به اینکه کاستی هایی در تعداد محدودی از مولفه ها در فرایند تولید و فروش وجود دارد ، امکان پذیری این طرح در استان های کشور به صورت کلی وجود دارد. هم چنین در صورت اجرایی شدن صحیح این طرح پیش بینی می شود : متقاضیان اشتغال سازماندهی شوند و فرصت های شغلی با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت و هدایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای موجب کاهش بیکاری پنهان در جامعه شود و همچنین با توجه به ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار موجب افزایش اثربخشی آموزشی و توانمند سازی کارآموزان در جامعه گردد.
واژگان کلیدی : امکان سنجی ، آموزش های مهارتی، آموزش های محصول محور ، فنی و حرفه ای ، آموزش ، تولید ، بازاریابی ، فروش
فهرست مطالب
1-5-تعریف واژه هاو اصطلاحات. 9
2-3-سهم آموزش در رشد اقتصادی. 17
2-4-رسالتهای آموزش در ایران 19
2-5-آموزش و تأثیر آن برمدیریت کیفیت تولید 20
2-6-پیشینه آموزش همراه با تولید 22
2-7-آموزش و تأثیر آن بر بازاریابی. 23
2-8-نقش تبلیغات تکنیکی در بازاریابی فروش 24
2-9-موازنه تبلیغات و رشد اقتصادی. 26
2-10-امکان سنجی بازار و موانع آن در ایران 26
2-11-تنگناها و موانع ساختاری بازار. 28
2-12-معرفی آموزش فنی وحرفه ای. 30
2-13-فنی وحرفه ای و اهمیت و ضرورت آن در ایران 33
2-14-رابطه میان آموزشهای فنی وحرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار. 34
2-15-بازار کار و کارآفرینی. 35
2-16-نظام فنی وحرفه ای و مهارت آموزی. 36
2-18-ضرورت توجه به آموزشهای مهارتی. 39
2-20-آموزشهای مهارتی محصولمحور. 42
2-21-تشریح مدل آموزش محصول محور. 43
2-22-بازار کار و آموزش فنی وحرفه ای. 51
2-24-دلایل انجام امکان سنجی و کاربرد آن 56
3-6-روش های جمع آوری اطلاعات. 80
3-9-روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات. 85
4-2-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت 88
4-3-توزیع پاسخگویان بر حسب سن. 89
4-4-توزیع پاسخگویان بر اساس سنوات خدمت 90
4-5-توزیع پاسخگویان برحسب استانهای محل کار. 90
4-7- بررسی فرصت ها 92
4-8- بررسی تهدیدها .100
4-9- بررسی قوت ها 108
4-10- بررسی ضعف ها 116
فصل 5:نتیجه گیری و پیشنهادات 123
5-1-مرور مختصر بر مساله، هدف و چگونگی اجرای تحقیق. 124
فهرست اشکال
شکل (2-1)متغیرهای تولید،بازاریابی،فروش 70