کارشناسی ارشد
عنوان : تاثیرارتباطات بین فردی بر رضایت و وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری (مورد: شعب بانک صادرات استان قزوین)
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهدر صنعت بانکداری همانند دیگر عرصه های خدمات و تجارت، هر روزه شاهد افزایش رقابت و حضور رقبای جدید هستیم به طوری که ایجاد تسهیلات خاص و روابط ویژه برای مشتریانی که قصد جذب و یا حفظ آنها را داریم گاهی موثر جهت تداوم حیات سازمانی و پیروزی در رقابت است. در این پژوهش ارتباطات بین فردی متغیر مستقل و متغیر وابسته رضایت و وفاداری مشتریان است که شامل 5 بعد، رضایت کلی مشتریان، وفاداری شخصی تمایل به مشتری دیگر، وفاداری شخصی به کارکنان خدماتی،وفاداری رفتاری و قصد وفاداری(ارادی) قصد خرید مجدد تمایل به پیشنهاد محصول خدمت به دیگران در نظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بانک صادرات در استان قزوین است. تعداد کل نمونه های تحقیق 393 مشتری بوده که از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شده اند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی- علی و مقایسه ای است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و جهت سنجش پایایی آلفای کرونباخ آن محاسبه شد و برای بررسی اثر هر یک از متغیرها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار2.0 SMART PLS و SPSS 18 استفاده شده است. این پژوهش شامل 10 فرضیه است که نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان به این شرح است: رضایت مشتریان بانکی بر سطح وفاداری رفتاری و وفاداری ارادی(قصد وفاداری) رابطه معناداری دارد و همچنین رابطه معنادار ارتباط مشتریان بانکی با کارکنان بانک بر رضایت مشتریان و وفاداری ارادی آنان تائید شد. معناداری ارتباط مشتریان بانکی با یکدیگر بر رضایت و وفاداری رفتاری ، و وفاداری ارادی مشتریان بانک پذیرفته شد اما رابطه معنادار ارتباط مشتریان بانکی با کارکنان بانک بر وفاداری رفتاری مشتریان بانک مورد تایید قرار نگرفت.واژگان کلیدی: وفاداری مشتری، رفتاری، نگرشی، صنعت بانکداری، بانک صادراتفصل اول کلیات تحقیق1-1- مقدمهیکی از ویژگی های دنیای امروز شدت سرعت تغییر و تحول است. به دلیل رقابت در فعالیت های امروزی و اشباع بودن بازار از ارائه دهندگان خدمات، صاحبان کسب و کار به دنبال راهکارهایی هستند تا همچنان در فضای رقابتی به فعالیت خود ادامه دهند. یکی از این راهکارها ایجاد رضایت در مشتری و وفادار نمودن آنها به شرکت ارائه دهنده خدمات می باشد و نیز یکی از عوامل کیفیت ،تاثیر ارتباطات متقابل و بین فردی فروشنده با مشتری و مشتری با مشتری است(جعفری،1391) با این حال بخش خدمات به عنوان یک چاچوب خاص به رسمیت شناخته شده است که در آن ارتباطات بین فردی می تواند از اهمیت حیاتی برای موفقیت شرکت ها و سازمان های خدمت رسان برخوردار باشد. این موضوع به خصوص زمانی که خدمات پیچیده و یا دارای یک جریان پیوسته از تعاملات باشد همانند صنعت بانکداری و خدمات مالی بیشتر صدق می کند(دیمیترادیس ،2010).اکنون بسیاری از سازمان ها در جستجوی کسب برتری پایدار رقابتی از طریق ایجاد روابط بلند مدت بین مشتری و کارکنان می باشند. محققان و افراد اجرایی مهمترین نتیجه به کار گیری ارتباطات را در بانک ها همانند سایر بخش های خدماتی، رضایت و وفاداری مشتریان می دانند و این پیامد مورد توجه متخصصان بازاریاب بانک ها بوده است(باتل،1390). روابط بین فردی مشتریان و کارکنان ارائه کننده ی خدمات یک نوع ارتباط اجتماعی و حرفه ای است. کیفیت این روابط بین فردی منجر به درک کلی مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده و موجب بروز رضایت و وفاداری می شود(جعفری،1391) بنابراین صنعت بانکداری وارد عرصه جدیدی از عمر خود گشته و با بهره گیری ار استراتژی های مختلف روابط مستحکمی با مشتریان ارزنده خود ایجاد کرده است. یکی از راه های ایجاد رضایت در مشتری وفاداری آنها به شرکت ارائه دهنده ی خدمات است به دنبال تامین انتظارات مشتری، رضایت مشتری پدید می آید و وفاداری مشتری نیز پیامد رضایت مندی مشتری است(قاسمی بنان،1389). در این تحقیق تاثیر ارتباطات بین فردی ارائه دهنده و گیرندگان خدمات بر میزان رضایت و وفاداری مورد مطالعه قرار می گیرد، لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله سپس به اهمیت و ضرورت تحقیق، چارچوب نظری، اهداف و فرضیه های تحقیق، تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق پرداخته شده است.1-2- بیان مسئلهموسسات مالی و خدماتی به خصوص بانک ها از عوامل تاثیر گذار در توسعه ی اقتصادی هر کشور محسوب می شوند. بانک ها بنگاه های اقتصادی هستند که مانند هر بنگاه اقتصادی دیگر در نهایت باید سود کسب کنند تا بتوانند بقا و توسعه پیدا کنند کسب سود از طریق جذب و نگهداری مشتری حاصل می شود (موسی خانی، حقیقی وترک زاده،1391) با توجه به این که بانک به عنوان یک موسسه مالی و اعتباری که سرمایه اصلی و منابع مالی آن از طریق سپرده گذاری و ارئه خدمات به مشتریان تامین می گردد، رضایت و وفاداری مشتری به عنوان عامل حیاتی در سودآوری بانک ها مورد توجه قرار گرفته است این ویژگی ها زمانی که در سطح بالایی در مشتریان به وجود می آید، باعث تمایل مشتریان به ادامه و توسعه ی روابط خود با بانک ها می شود(برادران ،عباسی و