دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
دانشکده مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش :
مدیریت بازرگانی- بین الملل
عنوان :
بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات
گلاب و عرقیات شهرستان کاشان به کشور امارت متحده عربی
استاد راهنما
جناب آقای دکتر علی باقی نصرآبادی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.1
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه. 3
۲-۱-بیان مسئله. 3
۳-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق. 5
۴-۱-سابقه تحقیقات گذشته. 6
۵-۱-اهداف تحقیق. 8
۶-۱-فرضیه های تحقیق. 9
۷-۱-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 10
۱-۷-۱-روش تحقیق. 10
۸-۱-روش گردآوری اطلاعات 10
۱-۸-۱-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 11
۹-۱-قلمرو زمانی تحقیق. 11
۱۰-۱-قلمرو مکانی تحقیق. 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
۱-۲- مقدمه. 13
۲-۲- تعاریف تجارت الکترونیک. 13
۲-۳- تاریخچه تجارت الکترونیک. 16
۲-۴- تجارت الکترونیک از آغاز تا امروز. 17
۲-۵- مزایا و معایب تجارت الکترونیک. 20
۲-۶- بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک. 20
۲-۷- مبانی نظری و شواهد تجربی تأثیر کلان اقتصادی تجارت الکترونیکی 21
۲-۸- تجارت الکترونیکی و بیکاری 27
۲-۹- بخش پولی و اثرات تجارت الکترونیکی 29
۲-۱۰- تجارت الکترونیکی و تجارت بینالملل. 30
۲-۱۱- تجارت الکترونیکی در جهان. 32
۲-۱۲- انواع مدلهاى تجارت الکترونیکى 33
۲-۱۳- تجارت الکترونیکی و روند رشد آتی آن. 35
۲-۱۴- جایگاه تجارت الکترونیک در ایران. 37
۲-۱۵- کندی تجارت الکترونیک در ایران. 37
۲-۱۶- موانع بهکارگیری تجارت الکترونیک در ایران. 41
۲-۱۷- راهبردهای تجارت الکترونیکی در ایران. 43
۲-۱۸- مراحل اجرای تجارت الکترونیکی 44
۱۹-۲۰-مزایای بهره گیری از تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات 47
۲۰-۲-مطالعات صورت گرفته پیرامون زیر ساخت های مورد نیاز جهت گسترش تجارت الکترونیکی 47
۱-۲۰-۲-زیرساختار اطلاعاتی 48
۲-۲۰-۲-زیرساختار حقوقی و قانونی 49
۳-۲۰-۲-زیرساختار مالی 49
۴-۲۰-۲-زیرساختار گمرکی تعرفه و مالیاتی 49
۵-۲۰-۲- زیرساختار انسانی 50
۲۱-۲- مفهوم صادرات براساس مدلهای تجارت بین الملل. 50
۲۲-۲- اهمیت صادرات 53
۲۳-۲- نقش دولت 54
۲۴-۲- مدل های ورود به بازارهای رقابت جهانی 57
۲۵-۲- ابزارهای مورد استفاده دولت برای حمایت از صادرات 58
۲۶-۲- نهادهای تسهیل کننده صادرات 62
۲۷-۲- سازمان توسعه تجارت 64
۳۳-۲-رایزن بازرگانی 64
۳۴-۲-مدل مفهومی تحقیق. 70
فصل سوم: روش تحقیق
3- 1-مقدمه. 72
3- 2- نوع تحقیق. 72
3-3- روشها و ابزار گردآوری اطلاعات 73
3-3-1-روش بررسی اسناد و مدارک 73
3-3-2-روش میدانی 73
3-4-مقیاسهای اندازهگیری متغیرها 73
3- 5- مقیاس اندازهگیری نگرشها 74
3-6-طرح تحقیق. 74
3-6-1. هدف مطالعه. 74
3-6-2. نوع مطالعه. 74
3-6-3-میزان دخالت محقق در پژوهش. 75
3-6-4- مکان بررسی: طبیعی و ساختگی 75
3-6-5-واحد تجزیه و تحلیل:افراد ، زوجها، گروه ها، سازمانها 75
3-6-6- افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای 75
2-6-7-جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش : 76
3-6-8-حجم نمونه آماری 76
3- 6- 10- روش تجزیه و تحلیل دادهها 76
3- 6- 11- روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات 76
3-7- پایایی 77
3- 7- 1-ثبات سنجهها 79
3-7 -2 – سازگاری درونی سنجه ها 79
3-8 – روایی 79
3- 8- 1-روایی محتوا : 80
3- 8- 2- روائی وابسته به معیار : 80
3- 8- 3- روائی سازه ( مفهومی) : 80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری
4-1- مقدمه. 82
4-2- بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی 82
4-2-1 -جنسیت 82
4-2-2- تاهل. 83
4-2-3 – سن 84
4-2-4 -تحصیلات 85
4-4-آزمون فرضیات 88
4-4-1- آزمون فرضیه اول. 88
4-4-2 -آزمون فرضیه دوم. 89
4-4-3 -آزمون فرضیه سوم. 90
4-4-4 -آزمون فرضیه چهارم. 91
4-4-5 -آزمون فرضیه پنجم. 93
4-4-5 -آزمون فرضیه ششم. 94
4-4-6 -آزمون فرضیه هفتم تحقیق. 95
4-5-نتیجه آزمون فریدمن 96
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه. 98
5-2 محدویت96
5-3-نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق. 99
5-3-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول: 99
5-3-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم: 100
5-3-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم: 100
5-3-4-نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم: 101
5-3-5-نتایج حاصل از آزمون فرضیه پنجم: 102
5-3-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیه ششم: 102
5-3-7- نتایج حاصل از آزمون فرضیه هفتم تحقیق: 102
5-4- پیشنهادات تحقیق. 103
5-5- راهکارهای اجرایی 105
5-6-جمع بندی و ملاحظات 106
منابع.107
چکیده انگلیسی.115
چکیده
وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی باعث شده تا مشکلات زیادی برای دست اندرکاران صنعت گلاب و عرقیات ایجاد شود و علی رغم عرضه محصولی اصیل، شا هد سیر نزولی تولید گلاب و عرقیات ایران در سال های اخیر باشیم و به طور کلی نسبت به دیگر رقبای خارجی در جایگاه پائین تری قرار گیریم. تحقیق حاضر با هدف بررسی شناسایی موانع ساختاری موثر در صادرات عرقیات و گلاب کاشان به امارات متحده انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 77 نفر از مدیران شرکت های صادر کننده در شهرستان کاشان بوده که بین پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن به تایید استاد راهنما رسیده بود، توزیع گردید.
در این تحقیق سعی شده است که با بررسی مدل های مختلف تجارت الکترونیکی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نحوه به کارگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی آن ، مدلی برای موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات گلاب و عرقیات ایران پیشنهاد وبه عنوان شاخص از طریق پرسشنامه و با در نظر گرفتن طیف پنج نقطه ای لیکرت و 3 عوامل مربوط به مدل پیشنهادی، موانع موجو د در سر راه تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات گلاب و عرقیات کاشان مشخص و با ارائه راه کارها و پیشنهاداتی برای صادرکنندگان گلاب و عرقیات ، قدمی هر چند کوچک و ناچیز در جهت رشد و اعتلای این کالای ارزشمند در جهان و دستیابی به موقعیت از دست رفته آن، حاصل شود . در نهایت موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به ترتیب اولویت به صورت زیر تعیین شدند :
1) مشکلات و موانع مربوط به زیرساختار اطلاعاتی 2) مشکلات مربوط به زیرساختارهای قانونی، حقوقی و امنیتی 3)مشکلات و موانع زیرساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری 4)مشکلات مربوط به زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی 5)مشکل اینترنت 6)مشکلات مربوط به زیرساختارهای فنی و سخت افزاری 7) مشکلات مربوط به زیرساختارهای مالی و نرم افزاری.
کلید واژه ها: گلاب، عرقیات، صادرات، موانع اطلاعاتی، کاشان
۱-۱-مقدمه
تحولات سدهی پایانی دهه بیستم میلادی در تاریخ علم و صنعت بیسابقه بود زیرادستاوردهای انقلاب صنعتی وانتقال الکترونیک با تحولات فناوری اطلاعات به هم آمیخت وفناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) را پی ریخت. ICT محصولی بود که دستاوردها و پیامدهای آن در ذهن طیف عظیمی از پدید آوردندگان آن نمی گنجید. هر روز نمودهای نو به نویی از ICTسر میزند. به نظر میرسد که دامنه تأثیرات آن به همه عالم و آدم کشانده شود. تجارت الکترونیک نیز به عنوان یکی از عمدهترین این تحولات هم اکنون مطرح و باتوجه به گسترش روز افزون آن سازما نها به طور اختیاری یا بر اساس شرایط زمانی ملزم به استفاده از آن خواهد شد. امروزه در هر جای دنیا رایزن های بازرگانی به عنوان تحلیلگران از صادرات و یاریگران صادر کننده در بازراهای صادراتی مطرح هستند که با بهره گرفتن از دانش – تجربه و تنفس و حضور فیزیک خود در بازار صادراتی و آشنایی عامل با محیط اقتصادی- اجتماعی – فرهنگی و سیاسی بازار هدف می توانند به گسترش و توسعه صادرات کمک کنند، لیکن نکته ای که باید بدان پرداخته شود اینست که این رایزنها تا چه حد واجد شرایط هستند و تا چه اندازه میتوانند صادرکنندگان را کمک نمایند و انتظارات صادرکنندگان از رایزن ها چیست و چگونه باید آنرا سنجید. با توجه به اهمیت تجارت الکترونیکی در اقتصاد جهانی و رشد قابل ملاحظه آن،ضرورت استفاده از بازاریابی اینترنتی را در امر صادرات می توان به شرح زیر بیان نمود:ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده بدون محدودیت زمانی و مکانی، دستیابی سریع به اطلاعات در حجم وسیع، صرفه جویی های زمانی و مکانی، کاهش هزینه های بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی ، دسترسی جهانی و مشتری گرایی، به طوری که استفاده از فن آوری اینترنت باعث تسهیل در قیمت گذاری و طراحی تعیین مشخصات کالاها به صورت on-line شده و بدین ترتیب مشتری گرایی روز به روز افزایش می یابد.
۲-۱-بیان مسئله
آگاهی و استفاده از تجارت الکترونیکی برای همه شرکت ها وسازمانهایی که سعی در ارضای نیازهای مشتریان شان در اسرع وقت و تأمین برنامه ها و اهداف خود دارند، امری ضروری به نظر می رسد. شرکت ها باید از طریق ابزار اینترنت، تبلیغات اطلاعات مورد نیاز مشتریان خود را ارائه دهند و به واسطه قرار داد با شرکت های کارتهای اعتباری و شرکت های حمل و نقل روابط الکترونیکی با مشتریان خود برقرار سازند.
در مورد دلایل توسعه تجارت الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بحث های زیادی شده است. ولی بطور کلی این استدلال حاکم است که در کشورهای توسعه یافته با توجه به توانمندهایی که وجود دارد تلاش بر این است تا با بکارگیری فناوریهای نو، مزیت رقابتی و رفاه بیشتری نسبت به سایر کشورها نصیب آنها گردد. اما در کشورهای در حال توسعه، جهانی شدن و توسعه تجارت الکترونیکی از دید دیگری دنبال میشود. معمولاً نظیر موضوع جهانی شدن و سازمان جهانی تجارت، کشورهای در حال توسعه بیشتر به دنبال این هستند که از کاروان حرکت کشورهای کشورهای توسعه یافته عقب نمانند و مجبورند از فناوری هایی نظیر تجارت الکترونیک استفاده کنند که بقای خود را در جامعه جهانی حفظ کنند. از طرف دیگر با وجود اینکه مسائل حل نشده مهمتری این کشورها درگیر آن هستند بدلیل اینکه سایر کشورها از این فناوری استفاده کرده اند، اینها نیز در عین حال که از مزایای فناوری اطلاعات بهرهمند میشوند اما بیشتر بنا به اجبار به کاربری این فناوری در فعالیتهای تجاری و اقتصادی خود همت می گمارند(فتحی و عزیزی، 1386).