دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول
عنوان:
رابطه بین نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری و پیامدهای شغلی کارکنان در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران (مطالعه موردی: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان گیلان)
استاد راهنما:
دکتر سعید باقرسلیمی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- چارچوب نظری تحقیق 4
1-4- اهداف تحقیق 5
1-5- فرضیات تحقیق 5
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 6
1-7- قلمرو تحقیق 7
فصل دوم ادبیات موضوعی و مرور پیشینه پژوهش
2-1- نهادینه سازی اصول اخلاقی 9
2-1-1- اخلاق در سازمان. 9
2-1-2- اثرات وپیامدهای فردی 11
2-1-3- اثرات وپیامدهای گروهی 11
2-1-4- اثرات وپیامدهای سازمانی 12
2-1-5- اصول اخلاقی 12
2-1-6- جو اخلاقی 13
2-2- کیفیت زندگی کاری 15
2-2-1- تعاریف کیفیت زندگی کاری 16
2-2-2- تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری 18
2-2-3- نظریه های کیفیت زندگی کاری 19
2-2-4- شاخص های کیفیت زندگی کاری 22
2-3- تعهد سازمانی 24
2-3-1- ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی 24
2-3-1-1- تعهد عاطفی 24
2-3-1-2- تعهد مستمر. 26
2-3-1-3- تعهد هنجاری 27
2-3-2- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی 29
2-3-2-1- عوامل فردی 29
2-3-2-2- عوامل سازمانی 29
2-3-2-3- عوامل غیرسازمانی 30
2-3-3- عوامل مؤثر بر تعهد عاطفی 30
2-3-4- عوامل مؤثر بر تعهد مستمر. 32
2-3-5- عوامل مؤثر بر تعهد هنجاری 35
2-4- رضایت شغلی 36
2-4-1- تعاریف رضایت شغلی 37
2-4-2- سیر تحول دیدگاه ها 40
2-4-3- ماهیت رضایت شغلی 41
2-4-4- ضرورت و اهمیت رضایت شغلی 42
2-4-5- ابعاد رضایت شغلی 43
2-4-6- نظریات رضایت شغلی 43
2-5- پیشینه تحقیقات انجام شده 44
روششناسی پژوهش فصل سوم
3-1- مقدمه. 47
3-2- روش پژوهش. 47
3-3- جامعه آماری پژوهش. 48
3-4- روش نمونه گیری و حجم نمونه. 48
3-5- نتایج آزمون بارتلت جهت کفایت نمونه. 49
3-6- روش های گردآوری اطلاعات. 50
3-7- پرسشنامه پژوهش. 50
3-8- بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش. 51
3-8-1- روایی پرسشنامه. 51
3-8-2- پایایی پرسشنامه. 52
3-9- روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها 53
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 55
4-2- توصیف داده ها 55
4-2-1- توصیف نمونه بر حسب جنسیت. 56
4-2-2- توصیف نمونه تحقیق بر حسب سن پاسخ دهندگان. 57
4-2-3- توصیف نمونه برحسب سابقه کاری 58
4-2-4- توصیف نمونه بر حسب سطح تحصیلات. 59
4-3- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف. 60
4-4- بررسی تناسب مدل. 60
4-5- تحلیل عاملی تاییدی 62
4-5-1- تحلیل عاملی تاییدی متغیر های برونزا 62
4-5-2- تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای درونزا 65
4-5-3- بررسی روایی همگرای سازه های تحقیق 67
4-6- بررسی فرضیات اصلی تحقیق 68
4-7- آزمون فرضیات فرعی 72
4-8- تحلیل ضرایب تعیین 74
4-9- نتیجه گیری 75
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 76
5-2- خلاصه پژوهش. 77
5-3- نتایج آمار توصیفی 78
5-4- نتایج تحلیل عاملی تاییدی 78
5-5- نتایج آزمون فرضیات. 79
5-6- مباحثی پیرامون نتایج تحلیلها 82
5-7- پیشنهاداتی در راستای نتایج تحقیق 83
5-8- محدودیتهای تحقیق 85
5-9- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 85
منابع و مأخذ. 86
چکیده
در سالهای اخیر اصول اخلاقی، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به عنوان شاخصهای جدیدتری برای کارکرد و ثبات سازمانها شناسایی شده اند. افزایش پیچیدگی رقابت در تجارت جهانی و فرآیند طاقت فرسا و پرزحمت اجرای قوانین اجتماعی، اصول اخلاقی را به یک عامل استراتژیک مهم در پیشگیری از وقوع فجایع سازمانی ناخواسته تبدیل کرده است. هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین نهادینه سازی اصول اخلاقی، کیفیت زندگی کاری و پیامدهای شغلی کارکنان می باشد. پیامدهای شغلی در قالب سه بعد رضایت شغلی، تعهد سازمانی و روحیه کار تیمی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان گیلان به تعداد 380 نفر می باشد. با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد 197 نفر به عنوان نمونه نهایی تحقیق به روش نمونه گیری غیر احتمالی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه می باشد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و به طور مشخص روش بیشینه درست نمایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نهادینه سازی اصول اخلاقی با کیفیت زندگی کاری و پیامدهای شغلی کارکنان به ترتیب به میزان 0. 59 و 0. 23 رابطه معناداری دارد. همچنین کیفیت زندگی کاری نیز با پیامدهای شغلی کارکنان به میزان 0. 71 رابطه معناداری دارد. نتایج بررسی فرضیات فرعی تحقیق نیز نشان داد که متغیر نهادینه سازی اصول اخلاقی تنها با روحیه کار تیمی رابطه معناداری به میزان 0. 21 داشته است. همچنین متغیر کیفیت زندگی کاری با
1-1- مقدمه
در دهه گذشته تاثیر فزاینده عواملی همچون جهانی شدن، فناوری اطلاعات، رقابت در تجارت جهانی و منابع محدود طبیعی، دیدگاه مردم را نسبت به یک سازمان خوب تغییر داده است. در گذشته آمار و ارقام مالی اصلی ترین عامل در مورد خوب بودن سازمان به حساب می آمد. در سالهای اخیر اصول اخلاقی، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به عنوان شاخصهای جدیدتری برای کارکرد و ثبات سازمانها شناسایی شده اند. افزایش پیچیدگی رقابت در تجارت جهانی و فرآیند طاقت فرسا و پر زحمت اجرای قوانین اجتماعی، اصول اخلاقی را به یک عامل استراتژیک مهم در پیشگیری از وقوع فجایع سازمانی ناخواسته تبدیل کرده است. بدون در نظر گرفتن این مباحث نیز می توان گفت که فرهنگهای اخلاقی خوب، باعث ایجاد اعتماد در داخل و خارج شرکت می شود و این اعتماد، ریسک پذیری مناسبی را تشویق می کند که موجب نوآوری، پیشرفت افراد و نهایتا سودآوری می شود.