دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت بازرگانی
گرایش : بازرگانی بین الملل
عنوان:
بررسی رابطه بین جهت گیری های استراتژیک و قابلیت های بازاریابی با عملکرد سازمان های خدماتی
(مورد مطالعه: بانک های ملی و سپه استان گیلان)
استاد راهنما:
دکتر مهدی فدایی اشکیکی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فصل اول : کلیات تحقیق. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 4
1-4-اهداف تحقیق. 6
1-5- چهارچوب نظری تحقیق. 6
1-6 – سوالات تحقیق. 7
1-7 –فرضیه های تحقیق. 7
1-8 – تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های تحقیق. 8
1-8 – 1-عملکرد سازمان. 8
1-8-2 – قابلیت های بازاریابی 9
1-8-3- جهت گیری های استراتژیک. 9
1-9- قلمرو تحقیق. 11
1-9-1 – قلمرو موضوعی 11
1-9-2 – قلمرو زمانی 11
1-9-3 – قلمرو مکانی 11
فصل دوم : مرور منابع / ادبیات تحقیق و پیشینه. 12
2-1-جهت گیری استراتژیکی 13
2-2-دیدگاه های مرتبط با جهت گیری استراتژیک13
2-3- بازارگرایی 14
2-3-1-مشتری مداری. 16
2-3-2- رقیب مداری 18
2-4-جهت گیری نوآوری 20
2-4-1- فرآیند جهت گیری نوآوری استراتژیک. 26
2-5-هزینه گرایی 28
2-5-1-مفهوم شناسی و اهمیت مدیریت هزینه:. 30
2-5-2-هفت اصل مدیریت هزینه موثر:. 31
2-5-3- مدیریت هزینه درتعریف جدید و ابزارهای آن. 34
2-5-4- سیستم مدیریت هزینه. 35
2-5-5-استراتژی مدیریت هزینه. 36
2-6- قابلیت های بازاریابی. 37
2-7- عملکرد سازمان. 42
2-8- پیشینه تحقیق. 51
فصل سوم : روش اجرای تحقیق / مواد و روش ها 55
3-1- مقدمه: 56
3-2- روش تحقیق: 56
3-3- جامعه و نمونه آماری 56
3-4- روش جمع آوری داده ها 57
3-5- ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات 57
3 -6- روایی وپایایی ابزار اندازه گیری 58
1-6-3 – روایی پرسشنامه59
3-6-2- پایایی پرسشنامه60
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات 58
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق. 63
4-1- مقدمه. 64
4-2- توصیف متغیرهای تحقیق. 64
4-5- تحلیل عاملی تائیدی 71
4-6- بررسی مدل تحقیق. 78
4-6-1- بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد. 78
4- 6-2- بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری 80
4-6-3- بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق. 81
4-6-4- نتایج تحلیل مسیر. 82
4-7- آزمون فرضیه های تحقیق. 84
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 86
5-1 – مقدمه. 87
5-2 – نتیجه گیری 87
5-2-1 – نتایج آمار توصیفی 87
5-2-2 – نتایج آمار استنباطی 88
5-2- 3- ارائه پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق. 90
5-3- محدودیت های تحقیق. 91
5-4- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی 91
منابع. 92
ضمایم. 103
چکیده:
عملکرد سازمانی یکی از مهمترین سازه های مورد بحث در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهم ترین معیار سنجش موفقیت در سازمان ها به شمار می آید اما عوامل مختلفی روی آن تاثیر دارد که موفقیت سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین مدیران را بر آن داشته است تا به شناسایی این عوامل بپردازند یکی از این عوامل جهت گیری های استراتژیک است. اما این جهت گیری ها به خودی خود باعث بهبود عملکرد سازمان نمی شود بلکه واسطه های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها قابلیت های بازاریابی است . تحقیق حاضر به بررسی تاثیر جهت گیری های استراتژیک بر عملکرد سازمان های خدماتی یک بار با بهره گرفتن از واسطه ای به نام قابلیت های بازاریابی و یک بار بدون استفاده از قابلیت های بازاریابی می پردازد .پرسشنامه این تحقیق میان مدیران بانک های ملی و سپه استان گیلان ،جهت جمع آوری داده ها توزیع شد. روایی سازه با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازه های مختلف پرسشنامه ، پایایی آن را مورد تایید قرار داد. برای آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد .بدین منظور پرسشنامه با 35 سوال طراحی شده است . حجم جامعه 170 شعبه بوده که با فرمول نمونه گیری جامعه محدود تعداد نمونه 147 شعبه است . نتایج تحقیق به صورت زیر است:
جهت گیری استراتژیک رقیب مداری، نوآوری و هزینه گرایی بر قابلیت های بازاریابی تاثیر گذار است و قابلیت های بازاریابی با عملکردرابطه مثبت دارد.
نتایج بدون واسطه قابلیت های بازاریابی :
جهت گیری رقیب و جهت گیری مشتری با عملکرد رابطه مثبت دارد.
هزینه گرایی و جهت گیری نوآوری با عملکرد رابطه مثبت ندارد .
کلید واژه ها: جهت گیری استراتژیک، مشتری مداری ، رقیب مداری، هزینه گرایی، گرایش به نوآوری ، قابلیت های بازاریابی، عملکرد
1-1- مقدمه
مفاهیم مربوط به مدیریت استراتژیک چند سال است که در فضای مدیریتی کشور مطرح شده و تعداد قابل توجهی از سازمان ها نیز تلاش کرده اند تا از این مفاهیم برای اداره بهتر فعالیت های خود بهره گیرند. متاسفانه این ابزار نیز مشابه بسیار دیگر از ابزارهای مدیرتی دستاورد مثبت چندانی در کشور ما نداشته و در صد کمی از سازمان هایی که آن را به کار بسته اند نتایج موفقیت آمیزی ار آن بدست آورده اند. در تعریف کلاسیک استراتژی بیشتر به ریشه های نظامی این واژهاشاره می شود.شاید بتوان این چهارچوب را به محیط اقتصاد نیز تعمیم داد و استراتزی را شیوه هایی برای عرصه های رقابتی دانست و در محیط های اقتصادی فاقد رقابت و حمایت شده آن را کارآمد تلقی کرد . استراتژی های هوشمندانه در اصل زاییده تفکر استراتژیک هستند اما یک فرایند گام به گام مدیریت استراتژیک نیز قادر است تا ذهن مدیران سازمان را به سوی تفکر استراتژیک سوق دهد.
طی کردن گام های این فرایند موجب تقریب اذهان برنامه ریزان سازمان میشود و با تنظیم برنامه ریزی از منظرگاه استراتژیک در صورتی که تمامی حلقه های این زنجیره پوشش داده شوند به تدریج سازمان می تواند مسیر صحیح را پیش روی خود قرار دهد . استراتژی ها در سطوح مختلف سازمان قابل اتخاذ هستند اما باید دقت کرد که استراتژی ها آن سطح از تصمیم های سازمان راشامل می شود که اثرات قابل لمس روی بخش های متعدد سازمان گذارند . و متقابلا برای پیشبرد آن ها نیز به مشارکت این بخش ها نیاز باشد. پس از تعیین استراتژی های کلی شناخت حوزه های استراتژیک و استراتژی های وظیفه ای یا تاکتیک ها مانند استراتژی های بازارمالی نیروی انسانی و تولید مطرح می گردند . عملکرد حلقه پایانی هر نظام مدیریت استراتژیک است . با انتخاب استراتژی ها سازمان منابع خود را در جهت تحقق استراتژی ها تجهیز می کنند و در قالب برنامه های عملیاتی اقدامات و وظایف جاری تعیین می گردد . جهت گیری های استراتژیک عمدتا بوسیله واسطه هایی مانند قابلیت های بازاریابی ، قابلیت یادگیری و . منجر به بهبود عملکرد سازمان ها می شوند.