دانشگاه ملایر
دانشکده علوم انسانی- گروه علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)
مطالعه تطبیقی دیدگاه سنت گرایان و پساساختارگرایان در باب امکان علم دینی
استاد راهنما :
دکتر علی ایمان زاده
استاد مشاور:
دکتر ناصرالدین حسن زاده
خرداد 1394
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
در جامعه کنونی مباحث پیرامون دین و اعتقاد و عدم اعتقاد به دین بسیار مطرح و مورد بحث قرار می گیرد، تا آنجا که برخی دین را طرد و برخی کاملاً بدان اعتقاد دارند،در ذیل دو عنوان پساساختارگرایی و سنت گرایی مورد نظر ما قرار گرفته اند. این مسئله مطرح می گردد که امکان و ماهیت علم دینی در تلقی سنت گرایی و پساساختارگرایی چگونه است و با مطالعه تطبیقی به این موضوع پرداخته شد. نظریات سنت گرایانی چون رنه گنون، فریتیوف شوان و سید حسین نصر مورد بررسی قرار گرفت که سنت را پیوند الهی می دانند و تمام امور را به سنت الهی ارتباط می دهند و مباحثی چون علم مقدس، حکمت خالده، وحدت متعالی ادیان، کثرت گرایی دینی و گرایش به عرفان و تصوف به عنوان مهمترین مسائل سنت گرایان به شمار می روند. با توجه به این مباحث سنت گرایان علم دینی را مورد تأیید و پذیرش قرار می دهند. پساساختارگرایانی چون ژیل دلوز، میشل فوکو، ژان فرانسوا لیوتار و ژاک دریدا با طرح مسائلی چون نفی فراروایت ها، نام گرایی، بازی های زبانی، کثرت گرایی و ساختارشکنی به نفی هرگونه ساختار ثابت و معین می پردازند و با ساختارهای ثابت که دین هم یکی از آنان به شمار می رود مخالفت نموده اند.
فهرست
1-رویکردها در باب امکان علم دینی. 25
2- مؤلفه های علم در فرهنگ دینی. 25
4-2- حقانیت و کارایی در جهت الهی. 28
1- اخذ نظریه های جهان شمول از دین و جهت دهی دین به علم. 31
2- نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت 32
3- توجه به مراتب طولی عقل در درک حقایق عالم و تلازم همه جانبه عقل و نقل. 32
فصل سوم امکان علم دینی از دیدگاه سنت گرایان. 39
2-1- حکمت خالده از نظرشوآن. 42
2-3- وحدت باطنی و کثرت ظاهری ادیان. 43
3-1- سنت گرایی علم دینی سیدحسین نصر 45
امکان علم دینی از نظر سنت گرایان. 49
فصل چهارم امکان علم دینی از دیدگاه پساساختارگرایان. 62
3-2- پایان فراروایت ها افول پروژه های رهایی و نظم لیوتار 73