واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش مدیریت آموزشی
عنوان: اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
(پردیس ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران)
استاد راهنما:
دکتر مهدی شریعتمداری
بهار 1394
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):دانشگاهها مهمترین محل تولید علم محسوب شده و ساماندهی به تحقیقات دانشگاهی از مهمترین راهبردهای مؤثر در پیشرفت جامعه است. پژوهش حاضربا هدف آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران )ا انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه فرهنگیان(پردیسها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) در نیمسال اول 94-93 است که تعداد آنها 168 نفر گزارش شده است . با مراجعه به جدول مورگان تعداد 117 نفر با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در 6 بخش موانع(مالی، فردی،امکاناتی، شغلی،علمی ومدیریتی-سازمانی ) در مقیاس پنجدرجهای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوای وصوری پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأئید قرار گرفت و پایایی ابزار با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ .730/.برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل دادههای به دست آمده از آزمون:برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخصهای مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمونهای آمار استنباطی از جمله آزمون t بر ای تک متغیره ، آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد:موانع مالی، امکاناتی، فردی، شغلی، علمی و مدیریتی –سازمانی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است. عامل موانع شغلی بالاترین میانگین و عامل علمی کمترین میانگین رادارد.
واژگان کلیدی: آسیب شناسی، موانع، پژوهش،اعضای هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان
|
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1 اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه انتخاب آن. 4
2-1-2تاریخچه آموزش عالی در جهان. 13
3-1-2تاریخچه آموزش عالی در ایران. 14
4-1-2تاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم) 15
3-2-2 ویژگیهای یک پژوهشگر موفق. 21
4-2-2انواع اصلی و روشهای معمول پژوهش. 22
7-2-2 عوامل مؤثربر توسعه پژوهش. 25
8-2-2وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام در فاصله سالهای (2005-1995) 25
9-2-2جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (2014) 31
10-2-2وضعیت ردهبندی 5 کشور برتر جهان در تولید علم(2011-2010) 33
11-2-2گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن. 34
12-2-2آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی 36
3-2 بخش سوم: پیشینیه تحقیقات داخلی و خارجی 41
3-3 تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری 50
5-3 ابزار اندازه گیری اطلاعات 51
6-3تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش. 52
7-3روش تجزیه وتحلیل داده ها 53
نمودار1-3: آزمونهای توصیفی و استنباطی بکارگرفته در این پژوهش. 54
1-1-4ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک جنسیت 57
2-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تحصیلات 58
3-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک گروه آموزشی 59
4-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک پردیس یا مرکز محل خدمت 61
5-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک سابقه کاری 62
6-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63
7-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی 64
8-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی 65