دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه مدیریت صنعتی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی
عنوان:
بررسی تأثیر سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش در شرکت سایپا
استاد راهنما:
دکتر مهدی رجبی
شهریور ماه 1394
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
چکیده:
هدف ازپژوهش حاضر بررسی تأثیر سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش در شرکت سایپا اصفهان می باشد. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش، کلیهی کارکنان اداری نمایندگی های سایپا در اصفهان که در سال تحصیلی 94 مشغول به خدمت میباشند. در مجموع تعداد آن ها 460 نفر می باشند. نمونه مورد مطالعه براساس جدول مورگان 210 نفر می باشد. پرسش نامه ها به روش خوشه ای تصادفی بین کارکنان اداری نمایندگی های سایپا در شهر اصفهان توزیع شد که از این تعداد 210 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از سه پرسشنامه سیستم های اطلاعاتی (مقیمی،1390) در 19 گویه ، زنجیره تأمین (ابراهیمی،1386) در 18 گویه و مدیریت دانش (بردبار،1391) در 33 گویه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران مدیریت و روایی سازه آن با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.که برای گویه های متغیر ها به ترتیب 92/0 برای متغیر زنجیره تأمین، 934/0برای متغیر سیستم اطلاعاتی و 902/0برای متغیر مدیریت دانش بدست آمد. جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از آن بود که سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین و مدیریت دانش تأثیر معناداری وجود نداشت ولی بین مدیریت دانش و زنجیره تأمین تأثیر معنادار وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1)مقدمه 1
1-2) بیان مسأله 2
1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4)اهداف پژوهش 9
1-5) فرضیه های پژوهش 9
1-6) روش تحقیق 9
1-7) روش گردآوری اطلاعات 9
1-8) ابزار گردآوری اطلاعات 10
1-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10
1-10) محدودیت های پژوهش 11
1-11) تعاریف مفهومی پژوهش 12
1-11-1) تعریف مفهومی سیستم اطلاعاتی 12
1-11-2) تعریف مفهومی زنجیره تأمین 12
1-11-3) تعریف مفهومی مدیریت دانش 12
1-12) تعاریف عملیاتی پژوهش 12
1-12-1) تعریف عملیاتی سیستم اطلاعاتی 12
1-12-2) تعریف عملیاتی زنجیره تأمین 12
1-12-3) تعریف عملیاتی مدیریت دانش 13
فصل دوم: پیشینه تحقیق 14
2-1) مقدمه 14
2-2) مبانی نظری 15
2-2-1) سیستم های اطلاعاتی 15
2-2-1-1) مفهوم سیستم 15
2-2-1-2) تعریف سیستم اطلاعات 16
2-2-1-3) تعریف سیستم های اطلاعات مدیریت 16
2-2-1-4) مؤلفه های فیزیکی سیستم اطلاعات مدیریت 17
2-2-1-5) تاریخچه سیستم های اطلاعات مدیریت 17
2-2-1-5-1) مراحل تکامل تکنولوژی 17
2-2-1-5-1) طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی 19
2-2-1-6) سیر تکامل سیستم های اطلاعات 22
2-2-1-7) انواع سیستم های اطلاعات مدیریت 23
2-2-1-8) ضعف سیستم اطلاعات مدیریت 24
2-2-1-9) ابعاد سیستم اطلاعات مدیریت 25
2-2-1-10) نقش سیستم اطلاعات مدیریت 26
2-2-1-11) اثر سیستم اطلاعات مدیریت 27
2-2-1-12) اثرپذیری سیستم اطلاعات مدیریت 27
2-2-2) زنجیره تأمین 28
2-2-2-1) تاریخچه زنجیره تأمین 29
2-2-2-2) مراحل شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین 29
2-2-2-3)مدیریت زنجیره تأمین 30
2-2-2-4) تفاوت زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین 31
2-2-2-5) فرآیند های عمده مدیریت زنجیره تأمین 32
2-2-2-6)مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین 34
2-2-2-6-1) مدیریت لجستیک در زنجیره تأمین 34
2-2-2-6-2) نقش اطلاعات و سیستم اطلاعاتی در مدیریت زنجیره تأمین 35
2-2-2-6-3) نقش رابطه و مدیریت روابط در مدیریت زنجیره تأمین 36
2-2-2-7) الگوی بومی نظام جامع مدیریت زنجیره تأمین کنندگان 36
2-2-2-8) مراحل مدیریت زنجیره تأمین 37
2-2-3) مدیریت دانش 41
2-2-3-1) مفهوم مدیریت دانش 42
2-2-3-2) علل پیدایش مدیریت دانش 43
2-2-3-3)راهبردهای مدیریت دانش 43
2-2-3-4) تعریف مدیریت دانایی 44
2-2-3-5) تعاریف مدیریت دانش 45
2-2-3-6)فرآیند مدیریت دانش 46
2-2-3-7)رویکردهای مدیریت دانش 47
2-2-3-8) اهدف مدیریت دانش 47
2-2-3-9)موانع ایجاد مدیریت دانش در سازمان ها 48
2-2-3-10) سطوح دانش در سازمان 49
2-2-3-11) پارادایم های مدیریت دانش 50
2-2-3-12) مزایای مدیریت دانش 51
2-2-3-13) عوامل مؤثر بر تبادل دانش در سازمان 52
2-2-3-13-1) فرهنگ سازمانی نوآور 52
2-2-3-13-2) ارتباطات استراتژیک(روابط درون سازمانی مناسب) 55
2-2-3-13-3) وضوح مسئولیت افراد در سازمان 56
2-2-3-13-4) کیفیت اطلاعات قابل مبادله در سازمان 57
2-2-3-13-5) آمادگی برای تغییر 58
2-2-3-14) انواع دانش 58
2-2-3-15)گرایش های مدیریت دانش 59
2-2-3-16) عوامل مؤثر در ایجاد و اجرای استراتژی مدیریت دانش 59
2-2-3-17) نقش و مهارت های مدیریت دانش 60
2-2-3-18) کارکنان مدیریت دانش 61
2-3) پژوهش های انجام شده 62
2-3-1) پژوهش های داخلی 62
2-3-2) پژوهش های خارجی 65