دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A
گرایش کودکان استثنایی
عنوان :
بررسی رابطه سبک های مقابله ای با کیفیت زندگی
دانش آموزان دختر نابینا
استاد راهنما :
ادامه خواندن
دکتر آنیتا باغداساریانس
استاد مشاور :
دکتر فریبا حسنی
بهار 1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل یکم : معرفی پژوهش
مقدمه 2
بیان مسئله. 5
ضرورت و اهمیت پژوهش 7
هدف پژوهش 10.
فرضیه های پژوهش 10
سوال پژوهش 10.
تعاریف مفهومی 11
تعاریف عملیاتی. 12
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مبانی نظری 14.
مبانی نظری روش های مقابلهبا استرس 14
مدلهای مقابله با استرس. 22
مدل موسو بیلی نگز 22
مدل لازاروس و فولکمن. 24
مدل اسکروئرز و همکاران 27
مدل اندلر و پارکر 30
مدل اسکینر و همکاران 31.
فاکتورهای واسطهای و روش مقابله. 36
شکل گیری مفهوم کیفیت زندگی 39
ابعاد کیفیت زندگی 51
تاریخچه تحول نگاه به مفهومکیفیت زندگی 54
زمینه های علمی تحول نگاه به مفهوم کیفیت زندگی 55
پیدایش دیدگاه های چند عاملی 60
دیدگاه مورد پذیرش سازمانبهداشت جهانی 62
پیشینه پژوهشهای علمی 63.
پژوهشهای انجام شده در ایران 66
فصل سوم : روش پژوهش
جامعه آماری 74
نمونه و روش نمونه گیری 74
ابزار پژوهش. 75
روش جمع آوری اطلاعات 77.
روش تجزیه و تحلیل داده ها 77
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
الف)توصیف داده ها 81
ب) تحلیل داده ها. 87
فصل پنجم : بحث و بررسی داده ها
بحث و بررسی یافته های تحقیق 95
محدودیت ها 104
پیشنهادات 105
پیشنهادات پژوهشی 105.
پیشنهادات کاربردی 105.
فهرست منابع و ماخذ 106
فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول 1-4 ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مقابلهبا موقعیت های استرس زا
٧٩
جدول :2-4 فراوانی و درصد دانش آموزان به تفکیک
وضعیت بینایی
٨١
جدول :3-4 فراوانی و درصد دانش آموزان به تفکیک
وضعیت سکونت
٨١
جدول :4-4 شاخص های توصیفی نمرات پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا در دانش
آمـوزان دختـر
نابینا به تفکیک وضعیت بینایی
٨٢
جدول :5-4 شاخصهای توصیفی میانگین مجموع نمرات پرسشنامه مقابلـه بـاموقع یـت هـای
اسـترسزا در
دانش آموزاندختر نابینا به تفکیک وضعیت بینایی
. ٨۴
جدول :6-4 شاخص های توصیفی نمرات پرسشنامه کیفیت زندگی در دانش آموزان دختـرنابی نـا بـهتفک یـک
وضعیت بینایی
٨۶
جدول :7-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبک
مقابلهای مساله مدار با کیفیت زندگی .
٨٧
جدول :8-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبک
مقابلهای هیجان مدار با کیفیت زندگی
٨٨
جدول :9-4 نتایج ضریب همبستگی برای رابطه سبک
مقابلهای اجتنابی با کیفیت زندگی .
٨٩
جدول :10-4 نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی کیفیت زندگی
. ٩٠
جدول : 11-4 ضرایب رگرسیون برایپیش بینی کیفیت زندگی.
٩١
جدول:12-4 نتایج آزمون t برای مقایسه سبک هـای مقابلـه بـا اسـترسدر دانـش آمـوزاننابی نـای
مطلـقو
کم بینا
.
٩٢
جدول :13-4 نتایج آزمونt برای مقایسهکیفیت زندگی در دانش آموزاننابینای مطلق و کمبینا
٩٣
عنوان
فهرست نمودارها
صفحه
نمودار:1-4 میانگین نمرات سبک های
مقابلهبا استرس در دانش آموزاننابینای مطلق و کمبینا
. ٨٣
نمودار:2-4 میانگین نمرات سبک های
مقابلهبا استرس در کلدانش آموزاننابینا.
٨۵
چکیده
مقدمهپژوهش:
حاضر با هدف بررسی ارتباط راه های مقابله ای با کیفیـت زنـدگی دانـش آمـوزان
نابینای دختر انجام شد.
روش: نمونه آماری 46 دانش آموز دختر نابینای 16
سال مـشغول بـه تحـصیل در سـال تحـصیلی
1390-1391مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران بودند.
برای سنجش راه های مقابله ای از تست مقابله
با بحران اندلر و پارکر و برای سنجش میزان کیفیت زندگی از مقیاس کوتـاه کیفیـت زنـدگی سـازمان
بهداشت جهانی استفاده شد. به منظور محاسبه اعتبار پرسشنامهمقابلـه بـا موقعیـت هـای اسـترس زا،
ضریب آلفای کرونباخ برای بررسیهماهنگی درونی سئوالات
هر یک از خرده مقیاس های پرسشنامه
مقابله با موقعیت های استرسزابطور جداگانه محاسبه شد
که نتایج بیانگر روایـی و پایـایی مطلـوب
مقیاس ها بود. به منظور محاسبه اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی ، ضریب آلفای کرونباخ بـرای بررسـی
هماهنگی درونی سئوالات برای تمام سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی محاسبه شـد و ضـریب آلفـای
کرونباخ برابر با 0/889 بدست آمد که نشانگر اعتبار خوب سـوالات پرسـشنامه کیفیـتزنـدگی بـود.
برای پیش بینی سهم
سبک های مقابله ای با استرس در کیفیت زندگی در دانش آموزان دختر نابینـا از
روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد
نتیجه پژوهش نشان داد بین استفاده از سبک های مساله
مدار و اجتنابی با
کیفیت زندگی همبستگی مثبت وجود دارد و بین سبک مقابله ای اجتنابی بـا کیفیـت
زندگی همبستگی دیده نشدو نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشانگر آن است
که مجموع سبک های مقابله ای با استرس 30 درصد از واریانس کیفیت زندگی دانش آموزان نابینارا
پیش بینی می کند.
کلید واژه ها: راه های مقابله ای، کیفیت زندگی، دانش آموزان نابینا
فصل یکم
معرفی پژوهش
مقدمه
امروزه علیرغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییـر در شـیوه هـای زنـدگی، بـسیاری از افـراد در
رویارویی با مسائل زندگی فاقد تواناییهای لازم و اسا سی هستند و همین امـر آنـان را در مواجهـه بـا
مسائل و مشکلات روزمره آسیب پذیر کرده اسـتبنـابراین،. پـژوهش در مـورد برخـی از سـازههـای
2
آن بر فائق آمدن بر موقعیتهای فشارزا، همواره مـدنظر
روانشناختی مانند روش های مقابلهایو تأثیر
واقع شده است. در این ارتباط، این پرسشها که افراد متفاوت در مواجهـه بـا موقعیـت هـای فـشارزا،
رویداد را چگونه ارزیابی یا پردازش می
کنند، و بر اثر این ارزیابی، چه هیجان ها یا افکـاری برانگیختـه
میشوند و کدامیک از روش های مقابلهای مورد توجه قرار میگیرند، همواره مورد توجـه پژوهـشگران
بوده است(کلینکه،ترجمه گودرزی،.(1382
استرس واقعیتی غیر قابل انکار و عاملی در جهـت تحـول زنـدگی آدمـی اسـت؛ چنانچـه تغییـرو
تحولات ناشی از استرس ملایم و محدود باشد، مفید و سازنده و در سازگاری آدمـی نقـش بـارزیرا
ایفا میکند. اما زمانیکه دگرگونی ها فراتر از حد روند و مدت زمان طولانی ادامـه یابنـد ممکـن اسـت
تحمل آنها دشوار و ظرفیت سازش آدمـی لبریـز گـردد. بـه همـین دلیـل طـی دو سـه دهـه گذشـته،