گروه مدیریت بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A”
عنوان
بررسی رابطه مدیریت مشارکتی و توانمند سازی کارکنان در اداره کل دادگستری شهر کرمانشاه در سال 1393
استاد راهنما:
دکتر سید محمد موسوی جد
دیماه1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات پژوهش 11
1-1-مقدمه: 12
1-2-بیان مسأله : 14
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش : 16
1-4- اهداف پژوهش 19
1-4-1-هدف کلی: 19
1-4-2-اهداف فرعی: 19
1-4-3-هدف کاربردی: 19
1-5-مدل مفهومی پژوهش 20
1-6-تعریف متغیر های کلیدی 21
1-6-1-تعاریف مفهومی 21
1-6-2-تعاریف عملیاتی: 22
1-7-سوالات پژوهش 24
1-8-فرضیات پژوهش 24
1-9-زمینه پژوهش : مروری بر تحقیقات پیشین 25
1-10-روش شناسی پژوهش(نوع تحقیق، جامعه، نمونه آماری، تعیین حجم نمونه ، ایزار و روش گرداوری) 28
1-11-قلمرو تحقیق(زمانی، مکانی، موضوعی) 29
1-12-نوآوری تحقیق 29
1-13-نهاد یا موسسات استفاده کننده از نتایج تحقیق 29
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش 30
1-2- مقدمه 31
2-2- خلا تئوریکی موجود: 32
2-2-1-تعاریف: 32
1-تعریف مشارکت 32
2-تعریف مدیریت مشارکتی 33
2-2-2- اهداف مدیریت مشارکتی 35
2-2-3- پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی 36
2-2-4- مدیریت مشارکتی و مزایای آن 38
2-2-5- شیوه های مدیریت مشارکتی 39
2-2-6-1- تلاش مدیریت عالی 40
2-2-6-2- نقش مدیریت میانی 41
2-2-6-3- نقش مدیریت عملیاتی 41
2-2-6-4- نقش کارکنان 42
2-2-7- ابعاد مشارکت در تصمیم گیری 42
2-2-7-1- مقتضیات مشارکت 43
2-2-7-2- موانع اجرایی مدیریت مشارکتی 44
2-2-7-3- مشارکت از دیدگاه اسلام 47
2-2-7-4- مبانی فکری مشارکت 47
2-2-7-5- انوع مشارکت 48
2-2-7-6- اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان 48
2-2-7-7- سطوح مشارکت 49
2-2-7-8- پیامدها و نتایج مشارکت 50
2-2–8- مقایسه شیوه مدیریت سنتی و مدیریت مشارکتی(بهرامی،1390ص34). 51
2-3- مشارکت کارکنان 52
2-3-1- انواع مشارکت کارکنان 52
2-3-2- فلسفه مدیریت مشارکتی و نظام پیشنهادات 52
2-3-4- تعریف نظام پیشنهادات 53
2-3-5- پیشینه نظام پیشنهادات در جهان 54
2-3-6- بیشینه نظام پیشنهادات در ایران 54
2-3-7- بستر قانونی نظام پیشنهادات در بخش دولتی ایران 56
2-3-8- زمینه های اجرایی نظام پیشنهادات 57
2-3-9- اهداف اجرایی نظام پیشنهادات 58
2-3-11- ویژگی های یک نظام موفق پیشنهادات 60
2-3-12- خلاقیت، پیش نیاز نظام پیشنهادات 60
2-3-13- ساختار نظام پیشنهادات 61
2-3-14- اسامی تعدادی از سازمان های دارای نظام پیشنهادات در ایران 61
2-3-15- نظام پیشنهادات و افزایش بهره وری کارکنان 61
2-3-16- نتایج اجرای نظام پیشنهادات در بخش دولتی و خصوصی ایران 62
2-3-17- علل عدم موفقیت نظام پیشنهادات در بخش دولتی 63
2-3-18- چالش های کلی استقرار نظام پیشنهادات در ایران 63
2-3-19- راهکارهایی برای غلبه بر چالش ها 64
2-4- توانمند سازی کارکنان 65
2-4-1-ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمانها 65
2-4-2-علل گرایش سازما نها به توانمندسازی 66
2-4-3-تاریخچه توانمند سازی 69
2-4-4- اهمیت پرداختن به موضوع توانمندساری کارکنان 71
2-4-5-اهداف توانمند سازی کارکنان 73
2-4-6-انواع توانمندسازی 74
2-4-7-دلایل توانمندسازی کارکنان 74
2-4-8-روش ها و برنامه های توانمند سازی کارکنان 74
2-4-9- توانمندسازی 75
2-5-پیشینه پژوهش 76
پژوهش های داخلی: 76
پژوهش های داخلی: 76
2-4-10-جمع بندی مدل نهایی پژوهش 85
فصل سوم:روش پژوهش 86
3-1-مقدمه: 87
3-2-روش تحقیق 87
3-3-معرفی سازمان 87
3-4-روش و ابزار گردآوری داده ها 88
3-5-روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها 89
3-5-1-روایی ابزار گردآوری داده ها 89
3-5-2-پایایی ابزار گردآوری داده ها 90
3-6-ساختار پرسش نامه 91
3-7-جامعه آماری 92
3-7-1-نمونه آماری 93
3-7-2-تعیین حجم نمونه 93
3-7-3-روش نمونه گیری 94
3-8-روش تجزیه و تحلیل داده ها 94
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 95
4-1) مقدمه 96
4-2) آمار توصیفی 97
(4-2-1) : توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن افراد را نشان می دهد. 97
4-1-2) : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت افراد را نشان می دهد. 99
4-2-3) : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات افراد را نشان می دهد. 101
4-3)آمار استنباطی و تجزیه و تحلیل داده ها 103
4-3-1) : آزمون کولموگروف -اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیرها (K-S ) 103
(4-5)آزمون فرضیات 105
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها 113
5-1) مقدمه 114
5-2) بررسی نتایج حاصل از یافته های پژوهش 114
5-2-1)نتیجه گیری کلی: 118
5-3) پیشنهادهای پژوهش: 120
5-3-1) پیشنهادهای کاربردی 120
5-3-2) پیشنهادات برای پژوهشهای آینده 123
5-4) محدودیتهای پژوهش: 123
منابع: 124
فهرست جداول
جدول 2-1: مقایسه مدیریت سنتی با مدیریت مشارکتی 40
جدول( 4-1 ): توزیع فراوانی برحسب سن افراد 86
جدول( 4-2 ) : توزیع فراوانی بر حسب جنسیت افراد 88
جدول( 4-3 ) : توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات 90
جدول ( 4-4) : آزمون کولموگروف -اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیرها 93
جدول ( 4-6) مدیریت مشارکتی و توانمند سازی 94
جدول ( 4-7) هدف گذاری و توانمند سازی 95
جدول ( 4-8) تصمیم گیری و توانمند سازی 96
جدول ( 4-9) حل مشکلات و توانمند سازی 97
جدول ( 4-10 )تغییر و تحول سازمانی و توانمند سازی 98
جدول ( 4-11) شایستگی و توانمند سازی 99
جدول ( 4-12) موثر بودن و توانمند سازی 100
جدول(4-12) رتبه بندی متغییرهای پژوهش بر اساس میزان تاثیر بر اساس آزمون فریدمن 101
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت مشارکتی و توانمند سازی کارکنان در اداره کل دادگستری شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام گرفته است. روش شناسی پژوهش برحسب هدف،کاربردی و برحسب نوع داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است.این تحقیق بر اساس مطالعه کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته و به علت وجود محدودیتهای عملی مطالعات میدانی بصورت مستقل به دو روش پرسشنامه و مصاحبه می باشد. و روش جمع آوری داده ها،کتابخانه ای و میدانی است که با بهره گرفتن از پرسشنامه های استاندارد برای سنجش مدیریت مشارکتی از پرسشنامه الوانی که شامل 4 مولفه و12گویه می باشد وبرای سنجش توانمند سازی کارکنان از پرسشنامه استاندارد اسپریتر(1996) ترجمه مقیمی و همکاران که دارای 4 مولفه و 25 گویه است استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین پایایی از روش آزمون مجدد استفاده شد. و بین اعضای نمونه مقدماتی دوبار پرسشنامه در زمانهای متفاوت توزیع و از مقایسه نتایج آن مشخص شد که انحراف قابل ملاحظه ای وجود ندارد. آلفای کرونباخ محاسبه شده توسط نرم افزار،جهت تأئید ادعای فوق الذکر، برابر با91/.میباشد. و برای روایی آن از تایید کارشناسان از جمله مدیران دادگستری و اساتید دانشگاه استفاده نمودیم.جامعه ای که این پژوهش به بررسی آن می پردازد، کلیه افرادی می باشند که در اداره کل دادگستری شهر کرمانشاه مشغول به کار می باشند.که جامعه آماری ما با توجه به در دسترس بودن آمار دقیق ،محدود (575نفر)می باشند. که جهت تعیین نمونه آماری از فرمول کوکران با جامعه محدود استفاده نمودیم که طبق فرمول نمونه آماری ما 230 نفر انتخاب شدو با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی به بررسی ویژگی های جامعه آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS پرداختیم و تمامی فرضیات پژوهش مورد تائید قرار گرفتند که بیشترین ارتباط بین هدف گذاری و توانمند سازی کارکنان با ضریب همبستگی 769/0 و کمترین ارتباط نیز بین شایستگی و توانمند سازی کارکنان وجود داشت.
واژگان کلیدی: هدف گذاری،تصمیم گیری،حل مشکلات،تغییر و تحول سازمانی،شایستگی،مدیریت مشارکتی.
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1-مقدمه:
افراد به منظور ارضای خود و برآورده ساختن هدفهای فردی ، به یک سازمان می پیوندند. آنها در می یابند هدفهایی را که یک شخص به تنهایی نمی تواند به آنها دسترسی یابد، از طریق سازمانها با مساعدت و مشارکت در آنها دست یافتنی است .انسانها در همه امور نیاز به همکاری و مشارکت با یکدیگر داشته اند و در کشور ماهم با توجه به پیشرفت علم مدیریت و استقرار مدیریت نوین در سازمانها و موسسات، موضوع مشار کت در امر مدیریت امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است(سلاجقی و هنرآموز،به نقل از ایرانزاده و زنجانی،1392)
بنیادی ترین اندیشه زیرساخت مشارکت، پذیرش “اصل برابری مردم” است.این اصل به جامعه، به سازمان ها و به گروه ها امکان می دهد که از ظرفیت کامل مردم و نیروی کار در تصمیم