دانلود پایان نامه : تحوّلات مسئولیت مدنی در حوادث رانندگی با تأکید بر قانون جدید اخذ جرائم
دانشکده پلیس راهنمایی و رانندگی
پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک
تحوّلات مسئولیت مدنی در حوادث رانندگی
با تأکید بر قانون جدید اخذ جرائم |
استاد راهنما:
دکتر اکبر وروایی
استاد مشاور:
سرهنگ عین الله جهانی
پاییز1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
چکیده | 1 |
فصل نخست: کلیّات تحقیق | |
سوالهای و فرضیه های تحقیق | 3 |
مقدمه | 4 |
بیان مسئله | 7 |
ضرورت و اهمیّت تحقیق | 8 |
روش تحقیق | 8 |
1 تعاریف: | 9 |
1-1راه | 9 |
1-2 نقص راه | 10 |
1-3 وسیله نقلیه | 10 |
1-4 تصادف | 11 |
1-5 کارشناسان تصادفات |
11 |
1-6 متصدیان ذیربط |
11 |
1-7 نقص وسیله نقلیه |
11 |
تاریخچه و سیر تحوّلات سازمان و مقرّرات راهنمایی و رانندگی در ایران | 12 |
فصل دوم: مبانی نظری و فقهی و ارکان مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی | |
مقدمه |
16 |
مبحث نخست: مبانی نظری مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی |
17 |
گفتار اول- مبانی نظری مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی |
18 |
1 نظریه تقصیر |
18 |
1-1 مفهوم تقصیر |
18 |
1-2 مفهوم تقصیر در اصطلاح |
19 |
1-3 جایگاه نظریه تقصیر در حقوق موضوعه ایران: |
21 |
2 نظریه خطر |
22 |
2-1 مفاد نظریه خطر |
23 |
2-2 انتقاد از نظریه خطر |
24 |
2-3 برداشت از دو نظریه تقصیر و خطر |
25 |
گفتار دوم – مبانی فقهی مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی |
27 |
1 قاعده اتلاف |
28 |
1-1 مفهوم اتلاف: |
28 |
1-2 شرایط تحقّق اتلاف |
29 |
1-3 کاربرد قاعده اتلاف در تصادفات رانندگی |
30 |
2 قاعده تسبیب |
31 |
2-1 مفهوم تسبیب |
31 |
2-2 شرایط تحقّق تسبیب |
31 |
2-3 کاربرد قاعده تسبیب در تصادفات رانندگی |
34 |
3 اجتماع سبب و مباشر |
35 |
4 قاعده لاضرر: |
38 |
4-1 مفهوم قاعده لاضرر |
38 |
4-2 دلالت قاعده لاضرر بر ضمان |
39 |
4-3 کابرد قاعده لاضرر در تصادفات رانندگی |
40 |
د- قاعده غرور: |
41 |
5-1 مفهوم قاعده غرور |
41 |
5-2 کاربرد قاعده غرور در تصادفات رانندگی |
42 |
مبحث دوم: ارکان مسئولیّت مدنی در تصادفات رانندگی |
43 |
گفتار اوّل- وجود ضرر |
44 |
1مفهوم ضرر: |
44 |
1-1 مفهوم ضرر در لغت |
45 |
1-2 مفهوم ضرر در اصطلاح |
47 |
1-3 تقسیم بندی ضرر |
48 |
1-4 ضرر مادی |
50 |
1-5 ضرر ناشی از تضییع حق |
51 |
1-6 ضرر معنوی |
52 |
1-7 ضرر جسمانی |
53 |
گفتار دوم – فعل زیانبار |
54 |
1 فعل ایجابی |
55 |
2 فعل سلبی |
57 |
گفتار سوّم- رابطه سببیّت بین عمل زیانبار و وجود ضرر |
58 |
رابطه سببیّت در تصادفات رانندگی |
60 |
فصل سوم: شرایط تحقّق مسئولیّت مدنی سازمانهای مسئول در تصادفات رانندگی و تحوّلات آن در قوانین اخیر التّصویب |
|
مقدمه |
63 |
مبحث نخست: نواقص راه و خودرو و مصادیق مسئولیّت سازمانهای ذیربط در تصادفات رانندگی |
64 |
گفتار اوّل: حق السّهم عوامل دخیل در تصادفات |
64 |
گفتار دوّم: صور مختلف نواقص راه و خودرو و مصادیق آن |
68 |
صور مختلف نقص راه در تصادف |
68 |
1-1 کندگی سطح راه |
69 |
1-2 نصب و ایجاد کاهنده های سرعت غیر استاندارد |
69 |
1-3 اختلاف در شانه راه |
69 |
1-4 عدم ایمن سازی به هنگام عملیات اجرایی در سطح راه ها: |
70 |
1-5 حفاظ غیر استاندارد |
72 |
1-6 کمبود علایم هشدار دهنده در نقاط پر حادثه |
73 |
1-7 عدم اصلاح نقاط پر حادثه |
74 |
1-8 قیراندود بودن سطح راه |
74 |
1-9 نبود یا نقص روشنایی در معبر |
75 |
2 صور مختلف نقص وسیله نقلیه در تصادف: |
75 |
2-1 نقص در سیستم ترمز |
75 |
2-2 نقص در سیستم چرخها |
76 |
2-3 نقص در لاستیک |
76 |
2-4 نقص در سیستم انتقال نیرو |
76 |
2-5 نقص سیستم ایمنی داخل خودرو |
76 |
فلوچارت علل فنّی تصادفات |
77 |
مبحث دوّم: قواعد حاکم بر تعیین سبب مسئول در تصادفات رانندگی و مسئولیّت سازمانها در آن |
78 |
طرح بحث |
78 |
گفتار اوّل: ضوابط تعیین سبب مسئول در حوادث رانندگی در رویه کارشناسان راهور |
79 |
1 علل فنّی تصادفات |
80 |
1-1 علل اولیه |
80 |
1-2 علل واسط (میانی – قبلی) |
82 |
1-3 علل مستقیم |
84 |
2 علل قضایی |
85 |
2-1 علل عادّی یا اصلی |
86 |
2-1-1 بی احتیاطی |
86 |
2-1-2 بی مبالاتی |
87 |
2-1-3 عدم مهارت |
87 |
2-1-4 عدم رعایت نظامات دولتی |
87 |
2-2 علل مشدّده |
88 |
2-2-1 مستی | 88 |
2-2-2 نداشتن پروانه رانندگی | 88 |
2-2-3 به کار انداختن وسیله با عیب و نقص فنی | 89 |
2-2-4 تجاوز از سرعت مقرر | 89 |
2-2-5 عبور از محل ممنوع | 90 |
2-2-6 تصادفات در کانال عابر پیاده | 90 |
2-2-7 عدم مساعدت به مصدومین و ترک صحنه تصادف | 90 |
2-3 علل مخففه |
91 |
مبنای تعیین مسئولیت مدنی سازمانهای نگهدارنده معابر و خودروسازان در قوانین و مقرّرات سابق |
92 |
قواعد مربوط به تعیین سبب مسئول در قوانین و مقرّرات سابق |
93 |
مناقشه حقوقی پیرامون تقسیم مسئولیّت در تبصره 3 مادّه 14 |
96 |
گفتار دوّم: تحوّلات مسئولیّت مدنی سازمانهای مسئول در تصادفات رانندگی در مقرّرات اخیر التّصویب |
98 |
1مقرّرات مربوط به تصادفات ناشی از عملیات اجرایی در سطح راه ها و مسئولیّت سازمانهای ذیربط |
99 |
1-1 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوّب 1384 |
99 |
1 – 2 آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی |
102 |
1– 3 آیین نامه نامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی |
104 |
1– 4 تبصره 3 مادّه 14 قانون رسیدگی به تخلّفات رانندگی |
104 |
2تصادفات ناشی از نقص فنّی وسایل نقلیه |
106 |
عیب و نقص مستمر |
108 |
عیب و نقص حادث |
109 |
گفتار سوم: تحولات مسئولیت مدنی در مادّه 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوّب 1389 |
113 |
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات |
|
نتیجه گیری |
117 |
پیشنهادات |
120 |
فهرست منابع و مأخذ |
124 |