دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در مانی قزوین
دانشکده بهداشت
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
عنوان
رابطه مدیریت دانش و خلاقیت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران: 93-1392
استاد راهنما:
سرکار خانم دکتر رفعت محبی فر
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر حسن جهانی هاشمی
1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
زمینه: اهمیت فزاینده دانش در عصــر حاضر، سازمان ها را ناگزیر می سازد تا نسبت به معانی ای چون خلاقیت در تکنیک، خلاقیت در محصول و خلاقیت سازمانی یا استراتژیک، با تعمقی بیشتر بیندیشند. این موضوع سازمان ها را با چالش هایی در زمینه چگونگی پــــردازش دانش و ایجاد آن مواجه می سازد. زمانی که نوآوری وخلاقیت راه پیروزی در جهان امروز است، سازمان باید بتواند دانش مناسب را در جای مناسب خود به کار گیرد.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران می باشد.
روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی از نوع توصیفی_تحلیلی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بوده است. با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری تصادفی، حجم نمونه ای برابر با 502 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه “مدیریت دانش” پروست و پرسشنامه “خلاقیت” جزنی می باشد. پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب89/0 و 69/0 بدست آمد و روایی پرسشنامه ها نیز با نظر اساتید مجرب مورد تایید واقع شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS18 و آزمون های T، ANOVA و ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.
یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده معلوم گردید مدیریت دانش و خلاقیت در سطح 018/0 با یکدیگر رابطه معنادار دارند، و به ازای یک واحد افزایش در نمره مدیریت دانش به میزان 05/0 به نمره خلاقیت اضافه می شود. همچنین مشاهده شد که وضعیت خلاقیت در بیمارستان های مورد مطالعه در سطح متوسط رو به بالا و وضعیت مدیریت دانش و ابعاد آن (تعیین اهداف، شناسایی، کسب، توسعه، تسهیم، استفاده، نگهداری و ارزیابی دانش) در سطح متوسط قرار دارد، که از میان ابعاد، تعیین اهداف و تسهیم دانش بالاترین نمره و استفاده از دانش کمترین نمره را دریافت کرده اند.
نتیجه گیری: وضعیت مدیریت دانش و خلاقیت در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب در حد متوسط و متوسط رو به بالا ارزیابی شدند، با توجه به فاصله مدیریت دانش تا حد مطلوب و همچنین رسالت این مراکز آموزشی و درمانی در تربیت دانشجویان، نیاز به توجه و اولویت قرار دادن آن، در برنامه و اهداف کاری خود، نسبت به سازمان های دیگر بیشتر احساس می شود. در این راستا برای ارتقای مدیریت دانش و تبعا خلاقیت، باید به هر یک از ابعاد مطرح شده توجه ویژه ای کرد. چرا که اگر سازمان ها نتوانند زیرساخت های لازم را برای پیاده سازی مدیریت دانش مهیا کنند قطعاً با چالش های مختلفی روبرو خواهند شد.
کلید واژه ها: مدیریت دانش، خلاقیت، بیمارستان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و بیان مساله
- مقدمه.9
- بیان مسئله و اهمیت پژوهش .11
1-3 اهداف و فرضیات:
1-3-1هدف اصلی 18
1-3-2 اهداف فرعی18
1-3-3 هدف کاربردی18
1-3-4 فرضیات پژوهش19
فصل دوم: بررسی متون
2-1 مقدمه.20
2-2 مبانی نظری پژوهش:
تاریخچه.20
مدیریت دانش .21
اهداف مدیریت دانش .25
تعاریف مدیریت دانش 25
انواع دانش 27
تفاوت بین داده، اطلاعات و دانش .29
روابط میان داده، اطلاعات و دانش.31
تفاوت مدیریت اطلاعات با مدیریت دانش 33
مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پروست) 34
مهارت های اولیه برای استقرار مدیریت دانش43
عوامل موثر بر موفقیت و شکست مدیریت دانش در سازما ن ها44
منافع و مزایا49
پیامد های عدم پیاده سازی مدیریت دانش50
خلاقیت 51
تعاریف خلاقیت 54
تفاوت خلاقیت و نوآوری 55
موانع و راهکارهای بروز خلاقیت 56
ویژگی های افراد خلاق .60
آثار و نتایج خلاقیت .61
رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت .62
2-3 مروری بر مطالعات انجام یافته:
2-3-1مطالعات انجام شده در ایران.66
2-3-2مطالعات انجام شده در جهان .69
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه72
3-2 نوع پژوهش72
3-3 جامعه آماری.72
3-4 روش نمونه گیری و حجم نمونه73
3-5 ضریب پاسخ دهی73
3-6 روش و ابزار گردآوری داده ها.74
3- 7 روش تجزیه و تحلیل داده ها75
3-8 محدودیتهای پژوهش.75
3-9 ملاحظات اخلاقی75
3-10 تعاریف نظری و عملی واژه ها76
فصل چهارم : یافته ها
4-1 مقدمه79
4-2 نتایج مربوط به مشخصات دموگرافیک .79
4-3 نتایج مربوط به اهداف و فرضیات84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1مقدمه98
5-2 بحث98
5-3 نتیجه گیری102
5-4 پیشنهادات اجرایی103
5-5 پیشنهادات برای پژوهش های آتی 106
منابع 107
چکیده انگلیسی116
فهرست جداول
عنوان صفحه