دانشکده علوم انسانی
گروه علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
روانشناسی تربیتی
عنوان:
تعیین رابطه صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی
با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان
دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز
استاد راهنما:
دکتر سید کاظم علوی لنگرودی
استاد مشاور:
دکتر مریم صالح زاده
اسفند1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله 5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 9
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش. 12
1-5- اهداف پژوهش 12
1-5-1- هدف کلی12
1-5-2- اهداف جزئی 12
1-6- فرضیه های پژوهش 12
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 13
1-7-1- تعریف مفهومی صفات شخصیت. 13
1-7-2- تعریف عملیاتی صفات شخصیت13
1-7-3- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی 13
1-7-4- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی 13
1-7-5- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. 14
1-7-6- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 16
2-2- پیشینه نظری. 16
2-2-1- تنظیم هیجان 16
2-2-1-1- مبانی هیجان 16
2-2-1-2- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن 17
2-2-1-3- ابعاد هیجان 18
2-2-1-4- تعاریف مختلف تنظیم هیجان 19
2-2-1-5- انواع روش های تنظیم هیجان. 20
2-2-1-6- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات. 22
2-2-1-7- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران 28
2-2-1-8- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان. 30
2-2-1-9- نظریه های تنظیم هیجان. 34
2-2-1- 10- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله35
2-2- 11-1- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات. 36
2-2-12-2- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات 37
2-2-12- شخصیت 39
2-2- 12-1- تعریف شخصیت 39
2-2-12-2- عوامل تعیین کننده شخصیت. 41
2-2-12- 3- رویکردهای اصلی شخصیت42
2-2-12-3-1- رویکرد روان تحلیل گری42
2-2-12-3-2- رویکرد رفتار گرایی. 44
2-2-12-3-3- رویکرد شناختی. 44
2-2-12-3-4- رویکرد انسان گرایی.45
2-2-12-3-5- رویکرد صفات45
2-2-12-4- نظریه های شخصیت. 46
2-2-12-4-1- نظریه بقراط 46
2-2-12-4-2- نظریه آلپورت. 46
2-2-12-4-3- نظریه کتل 48
2-2-12-4-4- نظریه آیزنک. 49
2-2-12-4-5- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا. 51
2-2-12-4-5- 1- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ. 53
2-2-12-4-5-2- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا. 55
2-2-12-4-6- نظریه ابن سینا59
2-2-13- دلبستگی 60
2-2-13- 1- تعاریف دلبستگی. 60
2-2-13-2- تفاوت دلبستگی با وابستگی63
2-2-13-3- اصول نظریه دلبستگی63
2-2-13-4- مراحل دلبستگی. 64
2-2-13-5- مبنای نظری دلبستگی 64
2-2-13-5-1- نظریه های دلبستگی 65
2-2-13-5-2- نظریه روان تحلیل گری فروید. 65
2-2-13- 5-3- نظریه آنافروید. 66
2-2-13-5-4- نظریه اریکسون. 66
2-2-13-5-5- نظریه یادگیری. 67
2-2-13-5-6- نظریه کردارشناسی. 68
2-2-13-5-7- نظریه شناختی. 68
2-2-13-5-8- نظریه آدلر. 69
2-2-13-5-9- نظریه اشپیتز . 70
2-2-13-5- 10- نظریه ماهلر . 70
2-2-13-5-11-نظریه ملانی کلاین 71
2-2-13-5-12- نظریه کارن هورنای 72
2-2-13-5-13-نظریه هارلو 72
2-2-13-5-14- نظریه دونالد وینی کات. 73
2-2-13-5-15- نظریه سالیوان.74
2-2-13-5-16- نظریه مازلو. 74
2-2-13-5-17- نظریه دلبستگی بالبی 74
2-2-13-6- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان. 77
2-2-13-7- دلبستگی نوجوانان. 79
2-2-13-8-1- دلبستگی بزرگسالان. 80
2-2-13-8-2- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان 82
2-2-13-9- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک 84
2-2-13-10- الگوهای فعال درونی. 85
2-2-13-11- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال. 87
2-2-13-12- تغییر در دلبستگی 90
2-3- پیشینه پژوهشی92
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور 92