دانشگاه آزاد اسلامی
واحد بندرعباس
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.)
گرایش: تربیتی
عنوان:
تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
استاد راهنما :
دکتر اقبال زارعی
سال تحصیلی 1393-1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده :.1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1مقدمه :3
1-2 بیان مسأله :5
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش :9
1-4 اهداف پژوهش :.10
1-4-1 هدف کلی :10
- اهداف جزئی :10
1-5 سؤال های تحقیق :10
1-6 فرضیه های پژوهش :11
1-6-1 فرضیه های اصلی :11
1-6-2 فرضیه های جانبی پژوهش :11
1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات :12
1-7-1 تعاریف مفهومی :.12
1-7-2 تعاریف عملیاتی :13
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده(ادبیات و مستندات ، چارچوب ها و مبانی ، سابقه و پیشینه تحقیق)
2-1 مقدمه :.15
2-2 گستره نظری مسأله مورد پژوهش :15
2- 2-1 مفهوم استرس :.15
2-2-2 مراحل ایجاد استرس و چگونگی تأثیرآن :16
2-2-3 آسیب پذیری در مقابل استرس :.17
2-2-4 استرس از دیدگاه نظریات :.18
2-2-5 مراحل پاسخ به استرس از دیدگاه هانس سلیه :19
2-2-5-1 مرحله اول- اعلام خطر :20
2-2-5-2 مرحله دوم- مقاومت :.20
2-2-5-3 مرحله سوم- فرسودگی :20
2-2-6 ارزیابی استرس، راهبردهای رویارویی و سازگاری روان شناختی :.20
2-2-6-1 ارزیابی استرس :22
2-2-6-1-1 ارزیابی اولیه :.22
2-2-6-1-2 ارزیابی ثانویه :.23
2-2-6-2 رویارویی با تهدید :24
2-2-7 مقابله با استرس :.25
2-2-7-1 مقابله مسأله محور :.25
2-2-7-2 مقابله هیجان محور :25
2-2-8 مهارت های مقابله با استرس در مدل جرابک :.26
2-2-8-1 مهارت های معطوف به حل مسأله :.27
2-2-8-2 مهارت های هیجانی :.27
2-2-9 راه های مقابله با استرس :27
2-2-9-1 مهارت های رفتاری :.28
2-2-9-1-1 سلامتی و توانایی :28
2-2-9-1-2 تعامل های اجتماعی مثبت :.29
2-2-9-1-3 مدیریت زمان :.29
2-2-9-1-4 روش تنفسی :29
2-2-9-2 مهارت های شناختی :30
2-2-9-2-1 افکار مثبت :.30
2-2-9-2-2 توانایی حل مسأله :.30
2-2-9-2-3 منبع کنترل :30
2-2-9-2-4 کمک حرفه ای :31
2-2-9-3 منابع اجتماع :.31
2-2-9-3-1 حمایت اجتماعی :31
2-2-9-3-2 امکانات مالی : .31
2-2-10 استرس و راهبردهای مقابله با آن :.32
2-2-2 عملکرد تحصیلی :.34
2-2-2-1 مفهوم عملکرد تحصیلی :34
2-2-2-2 عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی :.36
2-2-2-2-1 عوامل فردی :.36
2-2-2-2-2 عوامل خانوادگی و اجتماعی :36
2-2-2-2-3 عوامل آموزشگاهی :.36
2-2-2-2-4 جنس :36
2-2-2-3 مفهوم پیشرفت یا موفقیت تحصیلی :.37
2-2-2-4 عوامل مؤثر بر پیشرفت و افت تحصیلی :.39
2-2-2-5 عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان :.39
2-3 بررسی پیشینه مطالعاتی :41
2-3-1 پژوهش های انجام شده در خارج کشور :41
2-3-2 پژوهش های انجام شده در ایران :43
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه :49
3-2 نوع پژوهش:.49
3-3 جامعه آماری :. 50
3-4 نمونه و روش نمونه گیری :50
3-5 ابزار پژوهش :.50
3-5-1. پرسشنامه مهارت های مقابله و مدیریت استرس 50
3-6 شرح مراحل تحقیق :51
3-7 طرح مداخله و محتوای جلسات آموزش :.51
3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :.54
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1 مقدمه :56
4-2 یافته های توصیفی پژوهش :.56
4-2-1 سن :.56
4-2-2وضعیت تأهل :58
4-3 پیش فرض های آماری :60
4-4 یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش :.64
4-4-1 فرضیه اول :64
4-4-2 فرضیه دوم :65
4-4-3 فرضیه سوم :.66