شناسایی و سنجش عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی
استاد راهنما:
دکتر محمد حقیقی
استاد مشاور:
دکتر محمود فیروزیان
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل
اسفند 1387
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
چکیده:
صاحبنظران بازاریابی صادراتی عقیده دارند که «شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی» به منظور افزایش عملکرد صادراتی و دستیابی به سطح مطلوبی از آن یک مقوله مهم و حیاتی برای شرکت ها در بازار رقابتی امروز است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی انجام گرفته است. در این پژوهش مطالعات انجام گرفته در زمینه عملکرد صادراتی و انواع مدل های عملکرد صادراتی بررسی شد و از مدلی برای شناسایی عوامل تعیین کننده استفاده گردید که این مدل بیان می دارد که اندازۀ شرکت، تجربه صادراتی، محرک های صادراتی، مشکلات صادراتی، مزیت رقابتی، تعهد صادراتی، محصول، قیمت، تبلیغات و کانال های توزیع، عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی هستند.
در تحقیق حاضر، از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده استفاده شده است و چون جامعه ما محدود به شرکتهای تولید کننده صادراتی مواد غذایی در استان تهران بود بنابراین از روش سرشماری استفاده گردید و سپس پرسشنامه ها میان این شرکت ها توزیع گردید و داده های مورد نیاز جمع آوری گردید و سپس به کمک مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تأییدی) این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تابدین ترتیب به بررسی وضعیت هر یک از عوامل دهگانه مدل برای صنعت مواد غذایی پرداخته شود.
یافته ها و نتایج این تحقیق نشان داد که همه عوامل فوق الذکر، به عنوان عوامل تعیین کننده در عملکرد صادراتی صنعت مواد غذایی مطرح هستند، براساس این پژوهش ترتیب اثرگذاری عوامل بر روند صادرات مواد غذایی در ایران به صورت زیر می باشد.
1- محرکهای صادراتی 2- کانال های توزیع 3- مشکلات صادراتی 4- تجربه صادراتی 5- تعهد صادراتی 6- محصول 7- تبلیغات 8- اندازۀ شرکت 9- قیمت 10- مزیت رقابتی
در پایان این پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی ارائه گردیده است.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 2
1-2 مسأله تحقیق 2
1-3 تشریح و بیان موضوع 3
1-4 ضرورت انجام تحقیق 6
1-5 فرضیه های تحقیق 6
1-6 اهداف اساسی از انجام تحقیق 6
1-7 نتایج مورد انتظار پس از انجام تحقیق 7
1-8 روش انجام تحقیق 7
1-9 روش گردآوری اطلاعات 7
1-10 قلمرو تحقیق 7
1-11 جامعه آماری 7
1-12 روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 8
1-13 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق 8
1-14 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 8
فصل دوم بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه 11
2-2 بین المللی شدن 12
2-3 روش های ورود به بازار بین الملل 14
2-3-1 صادرات 14
2-3-2 همکاری مشترک 16
2-3-3 سرمایه گذاری مستقیم 17
2-4 ماهیت بازاریابی بین الملل 18
2-5 بازاریابی صادراتی 18
2-5-1 تعاریف بازار یابی صادراتی 18
2-5-2 آمیخته بازاریابی صادراتی 19
2-5-3 تحقیقات در حوزه بازاریابی صادراتی 21
2-6 عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی 21